​به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری عمارت روبرو، دومین دوره پروژه رزیدنسی تئاتری فرهنگی، توسط گروه تئاتر بوهمی و عمارت روبرو به طور مشترک از 11 تا 15  اردیبهشت ماه 1397، به منظور برقراری ارتباط بین هنرمندان تئاتر ایران و دیگر کشورها و همچنین ایجاد فضایی برای صحبت پیرامون روش‌های اجرایی و تولید اثر، به مدت یک هفته در عمارت روبرو برگزار خواهد شد.

متن فراخوان منتشر شده به شرح زیر است:

"رزیدنسی بین­المللی تئاتری ­فرهنگی، 15 تا 21 اردیبهشت 1397

فرهنگ به‌عنوان شاخصه‌ای که در زندگی ما از کودکی شکل می‌گیرد و در رشد ما به عنوان هنرمند کمک می‌کند، روی آثارمان نیز تأثیری ناخودآگاه و غیر مستقیم دارد. در دنیای امروز بخش زیادی از این تاثیر به واسطه  فضای مجازی و اینترنت تحت شعاع قرار گرفته و "فرهنگ| به لحاظ معنایی دارای بعد جدیدی شده است. حال سوال این است که آیا می شود آن را "فرهنگ مشترک جهانی" نام نهاد؟

اما تاثیر و بازنمایی فرهنگِ هر هنرمند در اثرش، به مثابه  بخشی از شخصیت او، نمایان می‌شود. شاید این اثر توسط مخاطب به مرحله کشف نرسد، اما آیا خواستگاه اولیه ایده را می‌توان در فرهنگ فردی شخص هنرمند جستجو کرد؟ از این رو، در برنامه پیش‌رو که آن را "رزیدنسی تئاتری فرهنگی" نام نهاده‌ایم، قصد صحبت پیرامون بازتاب فرهنگِ جغرافیایی و شخصیِ هنرمند در اثر وی و همچنین تاثیر بلعکس آن را داریم.

دومین دوره پروژه رزیدنسی تئاتری فرهنگی، توسط گروه تئاتر بوهمی و عمارت روبرو به طور مشترک از 11 تا 15  اردیبهشت ماه 1397، به منظور برقراری ارتباط بین هنرمندان تئاتر ایران و دیگر کشورها، و همچنین ایجاد فضایی برای صحبت پیرامون روش‌های اجرایی و تولید اثر، به مدت یک هفته در عمارت روبرو برگزار خواهد شد.

گروه تئاتر بوهمی

 گروه تئاتر بوهمی توسط تعدادی از دانشجویان رشته نمایش پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1389 به وجود آمد. این گروه تعداد زیادی اجرا در فرم‌­ها و شیوه‌­های متفاوت هنری تجربه کرده است. گروه تئاتر بوهمی متشکل از دو کارگردان، سه بازیگر و یک طراح لباس است که در دوره‌­های متعددی از جشنواه‌های تئاتر دانشگاهی جوایزی کسب کرده­اند. این گروه، پس از پایان دوران دانشگاهی توانست در جشنواره­ها­ی بین‌المللی تئاتر فجر، ITS  آمستردام، ITFoK هند، ACT اسپانیا، BOZAR بلژیک شرکت کند و همچنین در تهران نمایش‌­های "مده‌­آ"، "لانه خرگوش"، "پینوکیو"، "بهارشکنی"، "درباب تفریحات سالم و غیرسالم" را اجرای عموم کرده است. 

  رویدادِ تبادل فرهنگی-تئاتری (theatricultural exchange)، به طور مشترک توسط گروه تئاتر بوهمی و عمارت روبرو برگزار خواهد شد. همچنین مدیر هنری این پروژه فریبرز کریمی، از اعضای گروه تئاتر بوهمی است.

لینک مربوط به گروه تئاتر بوهمی: www.facebook.com/bohemitheatergroup و www.bohemitheatergroup.com

عمارت روبرو

عمارت روبرو در سال 1395 به عنوان مرکز فرهنگی هنری به بهره‌برداری رسید. این عمارت در مرکز رویدادهای هنری و به ویژه تئاتری کشور، یعنی چهارراه ولیعصر قرار دارد. عمارت روبرو شامل بخش‌های متفاوتی از جمله، گالری، استودیوی چند منظوره هنرهای نمایشی، کتاب فروشی، فروشگاه صنایع دستی و کافه رو باز است.

 اصلی‌ترین هدف کاریِ عمارت روبرو، حمایت از آثار هنرمندان جوان، آثار مشترک بین رشته‌های مختلف هنری و ایجاد فضایی فرامرزی جهت ایجاد موقعیت برای آشنایی با هنرمندان دیگر کشورها است.

لینک‌های مربوط به عمارت روبرو:

 www.rooberoomansion.com , www.facebook.com/RooberooMansion

هدف و برنامه­‌های رویداد چیست؟

تمرکز اصلی این دوره، آشنایی کارگردانان و بازیگران ایرانی و دیگر کشورها به منظور تولید اثر مشترک و اجرای آن در ایران و کشورهای دیگر است.

از برنامه‌­های اصلی این رویداد می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرزنتیشن (در مورد آثار و کار هنرمند) به همراه پرسش و پاسخ توسط شرکت­کنندگان

در این بخش به دلیل آشنایی بیشتر شرکت­‌کنندگان با یک­دیگر و معرفی کارها و شیوه‌­های کاری خود، هر شرکت­‌کننده به مدت 20 تا 30 دقیقه می‌بایست به فرم دلخواه ارائه‌­ای از کارهای خود انجام دهد. بعد از ارائه پرسش و پاسخ بین شرکت­‌کنندگان انجام می‌­شود.

 

 

دیدن نمایشهای جشنواره­ تئاتر دانشگاهی ایران و صحبت و آشنایی با عوامل آن­ها

به جهت هم­زمانی این رویداد با بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و اهمیت گفتگو بین اهالی تئاتری، در این بخش راجع­به اجراهایی که توسط برگزارکنندگان از جشنواره تئاتر دانشگاهی انتخاب شده است ، با عوامل آن اجراها گفتگویی دوستانه به مدت 30 دقیقه در روز بعد از اجرا برگزار خواهد شد. این بخش دارای ترجمه­ی هم­زمان خواهد بود.

 

 

تمرین و تمرکز روی ایده­ها و شیوه­های اجراییِ مورد علاقه­ شرکت­کنندگان طی کار گروهی

این بخش شامل گفتگو­ها با موضوعات فرهنگ و جغرافیا و شیوه­های کاریِ شرکت­کننده­ها و در نتیجه

تمرین­هایی که هر کدام از آن­ها طراحی خواهند کرد، می­شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

شیوه­ی شرکت کردن چیست [لنگر] ؟

در این دوره از پروژه رزیدنسی تئاتری­فرهنگی، از هنرمندان زیرِ 35 سال تمام شاخه­های رشته­ تئاتر دعوت می­کند تا برای حضور در این رویداد نهایتا تا 13 فروردین 97، اطلاعات خود را به ایمیل رزیدنسی ارسال نمایند.  لازم به ذکر است که این تاریخ تمدید نخواهد شد.

این رویداد کاملاً به زبان انگلیسی و بدون ترجمه برگزار می­شود و از تمام شرکت­کنندگان انتظار می­رود  تا حد کافی به زبان انگلیسی مسلط باشند. ( سطح مورد نظر برای زبان انگلیسی در این رویداد Intermediate به بالا است).

 تمامی متقاضیان می­بایست اطلاعات زیر را به ایمیل theatriculturalexchange@gmail.com  ارسال نمایند.

رزومه- نهایتاً دو صفحه

انگیزه­نامه- ( توضیح این مسئله که شما از شرکت در این رویداد به دنبال چه چیزی هستید، چه چیزی باعث ایجاد علاقه برای شرکت کردن شما می­شود و شما با شرکت در این رویداد چه چیزی برای عرضه دارید؟ )

لینک آثار اجرا شده ( جهت بازدید کار­های قبلی به صورت آنلاین (YouTube یا Vimeo)-  متقاضیان

می­توانند با استفاده از Google drive  یا  Dropboxنیز لینک کار خود را با ایمیل رزیدنسی به اشتراک بگذارند ).

ثبت نام  ( شرکت­کنندگان  بعد از انتخاب شدن می­بایست مبلغ 2 میلیون ریال ( 200 هزار تومان)  ، جهت ثبت­نام به صورت حضوری پرداخت نمایند). 

 

 

چه چیزهایی را ما فراهم می­کنیم؟

 

 

محل اقامت(برای شرکت­کندگان از شهرستان­ها)، وعده­های صبحانه و ناهار، محل گفتگو­ها و تمرین­ها و بلیت اجراهای جشنواره، توسط برگزارکنندگان تأمین خواهد شد. مابقی هزینه های شرکت­کنندگان از جمله هزینه بلیت­های بین شهری، وعده­ شام و رفت و آمد درون شهری بر عهده­ خود ایشان خواهد بود.

*در صورت داشتن هر سوالی لطفا به آدرس theatriculturalexchange@gmail.com  ایمیل بزنید.