سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مراسم پایانی این جایزه عصر امروز سه‌شنبه (۸ اسفندماه) در خانه هنرمندان برگزار شد که از میان ۳۰۰۰ شعر و ۶۰۰ شاعر ۳۰ کاندیدا انتخاب شده بودند. ایسنا نوشت: ضیاءموحد، احمد پوری، بهزاد حواجات، گروس عبدالملکیان و اکبر اکسیر داوری این جایزه را برعهده داشتند.

در این مراسم گروس عبدالملکیان دبیر جایزه اظهار کرد: پیش‌تر هم گفته و نوشته‌ام که شعر حسودترین معشوقه دنیاست و به محض آنکه احساس کند شما او را به خاطر چیز دیگری می‌خواهید از شما خداحافظی می‌کند و می‌رود فرقی نمی‌کند که آن چیز مقام باشد یا ثروت یا شهرت یا هر مقوله دیگری. شعر اگر برای شاعر حکم وسیله را داشته باشد از او دور می‌شود و می‌رود مگر آنکه هدفش باشد و آنگاه که هدف باشد با شاخه‌های اندیشه و تخیل و موسیقی آتشی می‌سازد که بهتر است نگویم. راه شاعر که بیراهه‌های شاعر را روشن می‌کند تا شاعر بلند شود و بنویسد. هرجا همیشه برخاک، راه به بیراهه می‌رسد، بیراهه به راه و در میان راه و بیراهه آنکس که به راه می‌اندیشد گمراه است.

او سپس افزود: در نور همین شعر می‌خوانم آن گفته شلینگ را که می‌گوید؛ شعر کرانمند کردن جهان بی‌کران است یعنی در عین آنکه کرانمند است بیکران است و در عین آنکه بیکران است، کرانمند.

دبیر جایزه شعر بهاران عنوان کرد: گاه شاهد هستیم که معدودی از دوستان چنان درگیر یک جایزه می‌شوند که آدم احساس می‌کند هدف قاعی شعر گرفتن جایزه است و اصلا فراموش می‌کنیم شاعر مال جایزه است یا جایزه مال شاعر پس آیا بهتر نیست کلا جایزه به شعر و کتاب شعر کنار گذاشته شود یا نه به روش دیگر می‌شود من شاعر تمرین کنم که منش و رابطه‌ام با هر جایزه‌ای که به شعر داده می‌شود از کف زدن مخاطبان در یک جمع کوچک گرفته تا جایزه اول شعر بهاران را طوری تعریف کنم که نهایتا در خدمت شعرم باشند، به طور طبیعی با پیشنهاد اول یعنی حذف تمام جوایز شعری مخالفم آن هم در جهانی خواسته یا ناخواسته به این سمت می‌رود که شعر را به عنوان یکی از عمیق‌ترین جلوه‌های زبان کمرنگ و کمرنگ‌تر کند.

عبدالملکیان خاطرنشان کرد: شعر هربار که خوانده می‌شود به دنیا می‌آید و هر آنکه آن را خوانده آن را به دنیا آورده. در مرور سطرها و خلوتی که با شعر می‌سازد به گونه‌ای این بچه‌را بزرگ می‌کند. پس می‌شود گفت شعر تا خوانده نشده، شعر نشده است، همانطور که انسان تا به دنیا نیاید، تا راه نرود، انسان نمی‌شود، پس هر مقوله‌ای که همکاری کند تا شعر گسترده‌تر و عمیق‌تر خوانده به جمعیت روشنایی خواهد افزود. خواه دنیای نشر باشد یا مطبوعات یا جوایز و جلسات و اگر اینها همه و همه پله‌های نردبامی برای بالا رفتن شعر باشند، نه تنها مضر نیستند بلکه مبارک هستند البته کیفیت و استحکام این پله‌ها بحث دیگری است که طرحش فضای دیگری می‌طلبد.

او درباره جایزه شعر بهاران اشاره کرد: این جایزه از حدود ۷ ماه پیش فعالیتش را آغاز کرد. جلساتی با حضور مدیر موسسه بهاران و دیگر دوستان برگزار شد تا نقشه راه را از تصویب کنیم سپس فراخوان منتشر شد. دبیرخانه شکل گرفت و آثار ارسالی یک به یک ثبت شدند. طی چند هفته حدود ۳۵۰۰ اثر از ۶۰۰ و چند شاعر به دبیرخانه رسید. کمیت آثار ارسالی چشمگیر و میانگین کیفیت کارها نیز قابل قبول بود. به هر شاعری کدی اختصاص داده شده و نام شاعر از پیشانی شعرها کنار رفت تا داوری آثار فارغ از هر نام و شبهه‌ای انجام بپذیرد.

دبیر جایزه شعر بهاران ادامه داد: در مرحله اول داوری اثار ضعیف و متوسط کنار گذاشته شد، در مرحله نهایی حدود ۵۰۰ شعر از قریب به ۱۰۰ شاعر به دقت بررسی و تحویل شدند و داوران به شکل مستقل و هر شاعر از یک تا صد امتیاز دادند. در جمع‌بندی آرا ۳۰ نفر از شاعران به عنوان نامزد نهایی جایزه برگزیده شدند.

عبدالملکیان در ادامه خاطرنشان کرد: از نگاه ما و با توجه به نگرش متقابل و تکیه عمیقی که درباره خروجی این جایزه داریم و همچنین آگاهی از این نکته که آثار نهایی فاصله بسیار محدودی با هم داشتند و اگر یکی از داوران تنها ۵ امتیاز کمتر یا بیشتر به یک شاعر می‌داد چندین رتبه در جایگاه آن شاعر در این رده‌بندی موثر بود. بهاران در نظر دارد حمایتی چند جانبه را در ادامه مسیر از هر ۳۰ نامزد نهایی انجام بدهد.

سپس دبیر جایزه شعر بهاران بیان کرد: برخلاف بسیاری از جوایز دیگر برای موسسه بهاران اختتامیه این جایزه، افتتاحیه است. افتتاح مسیری برای حمایت از هر ۳۰ نفر به شکل‌های گوناگون. با انتشار کتابی از شعرهای این شاعران، برگزاری سفرهای فرهنگی و جلسات شعرخوانی برای معرفی هرچه بیشتر این عزیزان. حمایت از انتشار مستقل آثارشان در ادامه مسیر.

عبدالملکیان در پایان ابراز امیدواری کرد: در پروسه‌ای بلندمدت و در طی دوره‌های مختلف بتوانند یکی از پله‌های موثر در مسیر صعود شعر باشند.

همچنین در این مراسم کاندیدای نهایی این مراسم به شعرخوانی پرداختند و قطعات موسیقی نیز در این مراسم اجرا شد.

همچنین مدیر موسسه بهاران با تشکر از کسانی که در این مراسم حضور داشتند گفت: بهاران موسسه مستقلی است و کسی از بزرگان، حاکمان و حکمفرمایان در این جلسه حضور ندارد. حتی اطلاعی از جایزه ندارد و اگر خبر داشته باشند یا برای حضور در این مراسم دعوت شده باشند نیامده‌اند. زیرا مردم ماندگارترین واژه تاریخ هستند.

پس از خوانده شدن بیانیه هیات داوران اولین دوره جایزه شعر بهاران، برگزیدگان و شایستگان تقدیر این جایزه به این شرح اعلام شدند:

شایستگان تقدیر: ساجد فضل زاده، پیام جهانگیری، آیدا گلنسایی، صابر سعدی‌پور، میثم فلک‌ناز و محمد عسگری.

برگزیدگان: علیرضا عسگری، رضا یاوری، زینب صابر، ادریس بختیاری و آریا صدیقی.