سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مجموعه شعر "انقراض راوی" جدیدترین کتاب فرزین پارسی‌کیا هم زمان با نمایش فیلمی با عنوان "معاشقه با پیراهن چهارم" که بر اساس یکی از شعرهای همین کتاب توسط نجمه خیری ساخته شده، در گالری دنا رونمایی می‌شود. این مراسم در دل نمایشگاه انفرادی آثار فرشید پارسی‌کیا با عنوان "انسان‌های انگشت‌نما" که در گالری دنا برقرار است به انجام خواهد رسید.

به همین مناسبت به سراغ فرزین پارسی کیا رفتیم و با او در رابطه با کتاب جدیدش گفت و گویی داشتیم:

 

در رابطه با مجموعه شعر جدیدتان توضیح می‌دهید؟ آیا این مجموعه موضوع خاصی را دنبال می‌کند؟

مجموعه شعر "انقراض راوی" که سومین کتاب شعرم است بعد از تجربه‌های متفاوت قبلی‌ام، با شعرهایی بلند و روایی، سمت و سویی دیگر دارد، به شکلی که ساختار ذهنی‌ مولف را در پی زیست شاعرانه‌ جدید در خود معرفی و عرضه می‌کند. این اتفاق به همراه تجربه‌های تکنیکی تازه‌تر از تجربه‌‌های پیشین با ارجاعات فرا ‌‌متنی متعدد (که در بین عموم مخاطبین ادبیات و سیاست شناخته شده هستند) سعی در تحلیل یا نقد کارکترهای متاخر داشته است. شاید زبان ویژه‌ راوی مسلط بر اثر و طولانی بودن شعرها و نوع نگاه چند زبانه و لایه لایه را بتوان از عناصر متمایز این کتاب دانست.

چه مدت برای تکمیل کتاب‌تان وقت گذاشتید؟

این کتاب مجموعه شعرهای سه سال گذشته‌ من، یعنی از نود و چهار تا نود و شش است که به نوعی باید در ادامه مجموعه شعر اولم "به ردیف میرزا عبدالله" دانست و در کنار کتاب "به تیک ثانیه معتادم" به صورت موازی اما مجزا چه از لحاظ تکنیک و چه از لحاظ ساختار کلامی و زبانی است.

چه مشکلاتی بر سر راه چاپ این کتاب وجود داشت؟

در مورد این کتاب با وجود نشر خوب "مانیاهنر" و تجربه گذشته که به واسطه مجموعه شعر و عکس "تیک ثانیه معتادم" داشتم هیچ مورد خاصی وجود نداشت و ناشر از چاپ و پخش و حق تالیف نهایت همکاری را با من کرد و در زمان مقرر تمام تعهدات خود را به انجام رساند که امیدوارم کتاب قبلی هم به زودی با چاپ دوم در بازار نشر عرضه شود. البته ناشر خوب داشتن اتفاق بسیار مهمی است که بسیاری از دوستانم از این مهم محروم هستند.

شاعران با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

بعد از عدم وجود مخاطب و سرانه‌ مطالعه عمومی پایین و کیفیت آثار که خصوصا در شعر مشهود است؛ بزرگترین مشکل این روزهای ما مقوله‌ نشر است. متاسفانه بسیاری با نگاه سودجویانه در جذب سرمایه و اثر شاعران جوان و کتاب اولی‌ها سعی در کسب نفع مادی آن هستند که به نوعی عده‌ای دلالی زشتی در مقوله‌ فرهنگی را به وجود آورده‌اند.

پس فکر می کنید مردم طی سال‌های گذشته از کتاب فاصله گرفته‌اند؟

بله. آمارها که کاملا مشخص کننده‌ عدم استقبال و وضعیت فاجعه بار دوری مخاطب از کتاب است هر چند این در مورد تمامی کتاب‌هاست اما قطع به یقین در مورد شعر و با وجود انتشار جدیدترین آثار شاعران در فضای مجازی و همین طور سرانه پایین مطالعه استقبال کم و تیراژ به مراتب نزولی‌تر از قبل را شاهد هستیم.

راه حل مشکلات موجود چیست؟

به نظر من داشتن نگاه کیفی ویژه برای شعر به جای ممیزی سخت‌گیرانه صرف، می‌تواند هم از کثرت بی‌رویه و غیر اصولی چاپ مجموعه شعر‌ها کم کنیم و هم به کیفیت آن بیافزاییم که این مهم جز با داشتن نگاهی جدید و کیفی‌گرا مهیا نخواهد شد.

کاش شیوه‌های کهن استاد _ شاگردی و تلاش و ممارست آموزنده برای رسیدن به مقام بالاتر همچنان برای بستر شعر  وجود داشت تا بر این مقوله که به هیچ عنوان ساختار آکادمیک و آزمون‌گرایی ندارد می‌توانست بستر مناسب‌تری برای رشد شاعران جوان به وجود آورد تا این که هر نو‌شاعری به خود لقب شاعر دهد و با تمهیدات مجازی به سمت استاد مجازی هم برسد.

آیا کتاب شما هم در معرض سانسور قرار گرفت؟

خوشبختانه من در سه مجموعه شعری که منتشر کردم هیچگونه سانسور و یا حتی خود سانسوری نداشته‌ام. البته نه این که دیدگاه انتقادی وجود نداشته اما خوشبختانه تا به حال از تیغ سانسور دور مانده‌ام. البته مجموعه شعر دیگری با نام "لکنتی از گیسوانت" را توسط نشر "شب‌چله" برای انتشار در مرحله مجوز وزارت ارشاد دارم که امیدوارم همچنان بر همین روند پیش رود و هر چه زودتر به بازار نشر وارد شود.

فکر می‌کنید سانسور چه مقدار به هنرمند آسیب می‌رساند؟

به نظرم خود‌‌سانسوری بیشتر از اصل ممیزی باعث محدود شدن تفکر و ارایه هنر می‌شود که صد البته پیش داوری را هم باید به آن اضافه کرد. طبیعتا وسیع‌تر شدن ارائه هنر و عدم محدودیت می‌تواند به شکوفا شدن استعدادهای بیشتری منجر شود.

 

لازم به یادآوری است،  مراسم رونمایی از مجموعه شعر "انقراض راوی" و پخش فیلم "معاشقه با پیراهن چهارم" جمعه یازدهم اسفند از ساعت شانزده تا بیست  در گالری دنا به آدرس خیابان سپهبد قرنی بعد از چهارراه طالقانی کوچه سوسن پلاک چهار برگزار می‌شود و ورود برای عموم آزاد و رایگان است.