به گزارش هنرآنلاین، اعضای کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران ضمن تبریک حضور ولی‌الله شجاع پوریان به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تأکید کردند: این معاونت به عنوان مهم‌ترین معاونت شهرداری تهران نقش مهمی در توسعه فرهنگی کشور  ایفا می‌کند.

اعضای این کمیته اظهار امیدواری کردند از زیرساخت‌های فرهنگی به وجود آمده با برنامه‌ریزی دقیق، بهره‌برداری بهتر و بهینه‌ای صورت گیرد تا با افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان شاهد شتاب بیشتری در  رونق فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در کلان‌شهر تهران باشیم.

در ادامه این جلسه اعضای کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران پیشاپیش ضمن تبریک فرارسیدن سال نو، تأکید کردند: باید در عرصه فعالیت‌های فرهنگی نوروز فارغ از اعمال سلایق شخصی در راستای افزایش" فعالیت‌های فرهنگی مشارکتی " برای ایجاد فضایی شاد و مفرح برای شهروندان تلاش شود.

علیرضا جعفری در ادامه جلسه گفت: لازم است مجموعه مدیریت شهری خوراک فرهنگی برای خانواده‌ها را در ایام نوروز فراهم کند.

وی نوروز را سرمایه‌ای فرهنگی خواند و گفت: نوروز فراتر از یک رسم و آیین تاریخی-‌فرهنگی است که اساس آن بازآفرینی دوستی، همزیستی و همکاری است.

وی با اشاره به گسترش گردشگری در شهر تهران، بیان داشت: تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران دروازه ورودی اصلی گردشگران به شمار می‌آید و امکان آن را دارد تا با بهره‌گیری  مناسب از فضاهای فرهنگی و زیربناهای به وجود آمده در این زمینه مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی در ایام نوروز قرارگیرد و تبدیل به قطب با ارزش گردشگری کشور شود.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، نوروز را عنصری هویت‌بخش دانست و افزود: نوروز  بهترین مکانیزم برای تحکیم و تقویت همگرایی بین اقوام مختلف به شمار می‌آید که آن را به جلوه‌ای مهم از فرهنگ غنی مردم ایران تبدیل کرده است.

photo_۲۰۱۸-۰۲-۲۷_۱۲-۰۲-۵۱

جعفری گفت: جامعه در ایام نوروز خود را بازسازی می‌کند، بنابراین لازم است جریان فرهنگی اجتماعی شهر تهران ضمن آسیب‌شناسی؛ با هم‌افزایی و بهره‌گیری از توانمندهای موجود در حوزه فرهنگی در مسیر خدمت‌رسانی هرچه بهتر و بیشتر به شهروندان عزیز تهرانی حرکت کند.

وی با تأکید بر اینکه شهر تهران نیازمند برنامه‌های امیدبخش و نشاط‌آور است ، تصریح کرد: باید با ایجاد راسته‌ها و کریدورهای فرهنگی از فرصت نوروز برای ایجاد نشاط اجتماعی و رونق گردشگری پایتخت استفاده شود .

جعفری از باغ کتاب تهران،مسجد 72 تن، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، سراسر نمای مقاومت (پانورامای دفاع مقدس)، پردیس تئاتر تهران، پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی تماشا،پردیس آزادی، خانه موزه انتظامی و موزه علوم و نجوم دار آباد به عنوان بخشی از مسیرهای گردشگری و زیربناهای فرهنگی قابل توجه در تهران یاد کرد و گفت: مسافران نوروزی با بازدید از این مجموعه‌ها می‌توانند از نزدیک با معماری ایرانی اسلامی آشنا شوند.

در ادامه احمد معصومی، دبیر کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با بافت محلات در سطح شهر تهران خاطرنشان کرد: این امر زمینه‌ها و فرصت‌های لازم را برای رشد و شکوفایی شهر فراهم کرده و رونق خاصی به صنعت گردشگری داخلی و خارجی می‌دهد.

به گفته معصومی تجربه برپایی سامانه نشاط از اقدامات موفق مدیریت شهری به شمار می‌آید، بنابراین لازم است با آسیب‌شناسی و برطرف شدن نقاط ضعف، به نحوه مطلوب‌تری به مرحله اجرا درآید.

حبیب‌الله اسماعیلی، عضو کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری با تأکید بر پرهیز از نگاه ویترینی به حوزه فرهنگ، تصریح کرد: باید ضمن پرهیز از کارهای مشابه و تکراری در عرصه فرهنگ به جای فعالیت‌های صرفاً تبلیغاتی و موازی به دنبال افزایش نشاط اجتماعی،وفاق، همبستگی، ، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و همچنین سلامت روانی و اجتماعی افراد باشیم.

اسماعیلی با تأکید بر کاهش فعالیت‌های تقویمی مشابه در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف، بیان داشت: می‌توان با تزریق خوراک دقیق و مناسب فرهنگی در ایام نوروز در ارتقای سرمایه فرهنگی شهروندان تهران تلاش کرد.

به گفته این استاد دانشگاه با فعالیت‌های خوب فرهنگی می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده و در مسیر پیشرفت و ترقی جامعه حرکت کرد.

اسماعیلی تأکید کرد: شهر خوب شهری است که از لحاظ فرهنگی و رعایت آداب شهروندی بدرخشد،بنابراین درخشش شهر با رعایت آداب شهروندی امکان‌پذیر است و این مهم نیز از طریق دست‌اندرکاران و فعالان عرصه فرهنگ و برنامه‌ها و فعالیت‌های آنان دست‌یافتنی می‌شود.

photo_2018-02-27_13-13-44

علی یالپانیان، عضو کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با تأکید بر ضرروت داشتن نقشه راه فرهنگی، افزود: به نحوه مطلوب و اثربخش می‌توان با کمک سازمان‌های مردم نهاد دست به برگزاری برنامه‌های فرهنگی خوب و سازنده‌ای زد.

وی با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی موجود بیان داشت: باید همواره در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی،" فرهنگ" محور و اساس باشد،به عبارتی می‌توان از طریق فرهنگ؛ درآمدزایی بسیاری برای حوزه شهری داشته باشیم.

یالپانیان با اشاره به اینکه باید مراقب بود عده‌ای از دلالان اقتصادی در پوشش فرهنگی به این عرصه ورود پیدا نکنند، افزود: در این میان اهمیت توجه به فعالیت‌های مشارکتی در جهت پیشبرد بهتر فعالیت‌های فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

به گفته این استاد دانشگاه فعالیت‌های مشارکتی بین شهرداری  و شهروندان، توانمندی‌های آنان را ارتقاء داده و سبب بالا رفتن کارایی و بهره‌وری و همچنین جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی اجتماعی در سطح شهر می‌شود.

یالپانیان تصریح کرد: مشارکت شهروندان در فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی روند توسعه فرهنگی جامعه را تسهیل و هموار می‌سازد.

علی یزدانی، عضو کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران و رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی رباط کریم نیز در ادامه با تأکید بر اینکه باید واقعیت‌های فرهنگی اجتماعی جامعه را بپذیریم، گفت:نباید در حوزه فرهنگی دچار روزمرگی  و گرفتار برخی از اقداماتی شویم که هیچ نتیجه و خروجی قابل قبول و اثرگذاری ندارد.

به گفته یزدانی نباید در کارهای فرهنگی خروجی و هدف‌گذاری‌ها صرفاً برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها باشد بلکه ضرورت دارد برای فعالیت‌های فرهنگی خروجی مشخص و مناسبی در نظر گرفته شود.

photo_۲۰۱۸-۰۲-۲۷_۱۲-۰۲-۴۹

یزدانی افزود:امروزه بیش از هر زمان دیگر نیازمند تقویت و توسعه روزافزون فعالیت‌ها و همچنین هدف‌گذاری‌های مشخص در این بخش هستیم.

خسروی، عضو کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران  با تأکید بر اینکه باید از فضاهای فرهنگی به ویژه 354 سرای محله موجود در سطح شهر تهران استفاده بهینه در ایام نوروز صورت گیرد، بیان داشت: ارتقای فعالیت‌های فرهنگی محلات مستلزم تقویت سراها و برخورد علمی و کارشناسی با این مجموعه‌ها است.

به گفته خسروی  تمامی محلات تهران باید به اقتضای نیازهای محله‌ای خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی ،اجتماعی و ... فعالیت کند و به عبارتی باید  فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به محلات واگذار شود.

گفتنی است در این نشست دستورالعمل حمایت از مدارس شهر تهران سند 0-711-8-1 نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران مورد بحث و  بررسی قرار گرفت.

پروژه‌های شاخص فرهنگی شامل باغ کتاب تهران،مسجد 72 تن، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، سراسر نمای مقاومت (پانورامای دفاع مقدس)، پردیس تئاتر تهران، پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی تماشا،پردیس آزادی، خانه موزه انتظامی و موزه علوم و نجوم دار آباد تنها بخشی از پروژه‌های فرهنگی به شمار می‌آید که طی یک دهه اخیر از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ساخته و در اختیار اهالی و شهروندان تهرانی قرار گرفته است.

بررسی کمبودها و نیازهای شهر در زمینه فضاهای فرهنگی بخشی از رسالت‌های این شرکت به شمار می‌آید و یکی از مهم‌ترین سیاست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی لحاظ کردن ریتم هماهنگ در گسترش فضاهای فرهنگی در تمامی مناطق 22 گانه شهر است.

شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ، نخستین مجموعه تخصصی برای مطالعه و امکان‌سنجی در خصوص مراکز فرهنگی و هنری به شمار می‌آید.

این شرکت به شهر نگاه کلی و کلان داشته و تلاش می‌کند از فضاهای کالبدی شهر در مطلوب‌ترین حد ممکن برای مباحث فرهنگی اجتماعی بهره بگیرد.