سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سپیده یاری با عنوان "رهاتر از باد در آسمان دریا" در گالری فردا، نمایشگاه نقاشی سوسن اتحاد با عنوان "من و عروسک‌ها" در گالری هپتا، نمایشگاه نقاشی‌خط سعید نقاشان با عنوان "سیاه مشق‌های آبی" در آرت سنتر باغ و نمایشگاه آثار محمد اسکندری با عنوان "کاشفان چشمه" در گالری پروژه‌های آران سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

عظمت دریای خیالی

گالری فردا این هفته میزبان نقاشی‌های سپیده یاری با عنوان "رهاتر از باد در آسمان دریا" است. یاری در این مجموعه به نقاشی از مناظر پرداخته است، اما منظره‌های او شباهتی به آنچه در عالم واقع می‌بینیم ندارند. در نگاه اول این تابلوها شبیه نقاشی‌های کلاسیک به نظر می‌رسند. رنگ‌ها در عین اینکه یادآور دوره‌ای از تاریخ نقاشی غربی هستند، حسی از کهنگی و گذر زمان را نیز در تابلوها ایجاد می‌کنند. اما با نگاهی دقیق‌تر به این آثار متوجه می‌شویم، هنرمند چیزی ورای واقعیت را در کارهایش به تصویر کشیده است.

در این مناظر واقعیت و خیال درهم آمیخته شده و آنچه در نهایت شکل گرفته است تصویری فانتزی و رویاگونه از ذهنیات نقاش است. این ترکیب‌های غیرواقعی گاه در جزییات تصویر دیده می‌شوند و گاه نمودی عینی‌تر دارند. دریا و فضای نامتناهی آن، تصویر کلی است که در این آثار می‌بینیم و همراه با آن شاهد عناصری هستیم که به شکل طبیعی یا مصنوعی در این فضا به چشم می‌آید. کشتی‌های چوبی بادبانی از یک سو و ماهی‌های کوچک و بزرگ از سوی دیگر، فضا را دربرگرفته‌اند. اما ترکیب‌های غیر منتظره‌ای که میان این عناصر شکل گرفته است، ویژگی اصلی این آثار است. ماهی‌هایی که مانند امواج آب در حرکت هستند یا کشتی‌هایی که شکل ماهی پیدا کرده‌اند، نمونه‌ای از این ترکیبات هستند.

سپیده یاری

سپیده یاری در این آثار نگاهی خاص به جهان دارد و با دستکاری در طبیعت، دنیا را مطابق دیدگاه خود شکل می‌دهد. جهان فراواقعی او مخاطب را به سمت خود می‌کشد تا با کنکاش درون آن بتواند عناصر گوناگون را شناسایی کرده و از کشف رازهای پنهان در آن لذت ببرد.

آثار سپیده یاری تا 10 اسفندماه در گالری فردا به نمایش درخواهد آمد. گالری فردا به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان حسینی، کوچه اعرابی 6، پلاک 22، طبقه دوم قرار دارد.

 

نقاش و عروسک‌هایش

نمایشگاه نقاشی سوسن اتحاد با عنوان "من و عروسک‌ها" در گالری هپتا برپاست. همانطور که از عنوان نمایشگاه برمی‌آید سوژه این آثار چند عروسک هستند. عروسک‌هایی که در زمانی دور نقشی مهم در زندگی یک کودک داشته‌اند و حالا خاطره‌ای از آنها باقی مانده است. دخترکی پارچه‌ای که با سادگی تمام می‌تواند مانند یک انسان در زندگی کودک ایفای نقش کند شخصیت اصلی این تصاویر است و در کنار آن چند حیوان با ویژگی‌های خاص خود دیده می‌شوند.

اما حضور عروسک‌ها در این تصاویر تنها برای خاطره‌بازی یا ایجاد جذابیت بصری نیست. عروسک در این نقاشی‌ها جان می‌گیرد و مانند یک انسان احساسات خود را بروز می‌دهد. در چهره دخترک آویزان روی دیوار، استیصال و درماندگی ناشی از ناتوانی در مقابله با شرایط به چشم می‌آید و همان شخصیت با قرار گرفتن در موقعیت‌های دیگر، نمودی از انسان در شرایط مختلف زندگی است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های سوسن اتحاد در گالری هپتا

حضور انسان هم گاه با نمایش بعضی از متعلقات او در آثار دیده می‌شود. کفش‌های دخترانه‌ای که در کنار عروسک‌ها قرار دارد نشانی از صاحب اسباب‌بازی‌ها است که با وجود غیابش در تصویر، ارتباط و حس تملک او به داشته‌های اندکش قابل درک است. ایجاد احساسات انسانی در موجودات بی‌جان، امکانی است که هنرمند از آن استفاده کرده تا در عین نمایاندن تصاویری فانتزی، فرصتی برای بازگویی درونیات خود داشته باشد.

نمایشگاه نقاشی سوسن اتحاد تا 9 اسفند در گالری هپتا برقرار است. گالری هپتا در خیابان ایرانشهر، روبه‌روی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکوشهر، شماره‌ سه واقع است.

 

تکه‌ای از آسمان بر بوم

نمایشگاه نقاشی‌خط سعید نقاشیان با عنوان "سیاه مشق‌های آبی" در آرت‌سنتر باغ برپاست. ویژگی بارز مجموعه آثار نقاشیان در تک رنگ بودن آنها است و این برخلاف بسیاری از آثار نقاشی خط است که تنوع رنگ در آنها نقش مهمی دارد. از سوی دیگر در خوشنویسی کلاسیک هم که رنگ کارکردی ندارد، تنها رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای به چشم می‌آیند و استفاده از رنگ‌های دیگر چندان جایگاهی ندارد.

نقاشیان آثار خود را با رنگی چشم‌گیر به وجود آورده است که انتخاب آن نکات خاصی را در خود دارد. رنگ لاجوردی یا همان آبی ایرانی، جایگاه مهمی در معماری و هنر ایران دارد. اشاره به آسمان و در پی آن ویژگی‌های عرفانی آن، این رنگ را به عنوان نمادی از معنویت در هنر مطرح می‌کند.

نمایشگاه نقاشی خط سعید نقاشان در گالری آرت سنتر باغ

حروف فارسی در سیاه مشق‌های نقاشیان، مواج و رقصان در حرکتند و ترکیب‌هایی را به وجود می‌آورند که مخاطب را به خود جذب می‌کند. در بیشتر تابلوها نشانی از کلمات و مفاهیم خاص نیست، تنها حروف هستند که در کنار هم قرار گرفته و فرم‌هایی متنوع را به وجود آورده‌اند. اما در یک اثر عبارت "چه دانستم" به چشم می‌آید و این تابلو عصاره تمام آن چیزی است که نقاشیان در این مجموعه قصد بیانش را دارد.

ترکیب‌بندی نیز در این آثار شکل‌های مختلفی دارد. گاه به شکلی آزاد و رها شاهد تجمع و پراکندگی حروف هستیم و گاه با کنار هم قرار گرفتن آنها فرمی هندسی به وجود آمده است. این فرم گاه شکلی واضح‌تر به خود می‌گیرد و یادآور محراب یا طاقی‌های جناغی هستند که نقشی مهم در تاریخ معماری ایران دارد.

نمایشگاه نقاشی‌خط سعید نقاشیان تا 9 اسفندماه در آرت سنتر باغ به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره 147، باغ انجمن خوشنویسان برگزار می‌شود.

 

جهان به وقتِ جوانی

نمایشگاه آثار محمد اسکندری با عنوان "کاشفان چشمه" در گالری پروژه‌های آران برپاست. آثار فیگوراتیو اسکندری با رویکردی اجتماعی به بررسی انسان و محیط پیرامون او پرداخته است. در اغلب این تابلوها انسانی به تنهایی دیده می‌شود که در فضای خالی و ناشناس اطراف، حالتی پر هیجان و شاد دارد. این آدم‌ها در حال دویدن یا پریدن، حسی از غرور و پیروزی را نمایان می‌کنند که مخاطب اطلاعی از دلیل آن ندارد.

خالی بودن محیط و شباهت آن به فضایی کهکشانی، امکان هرگونه حدس و گمان را از بیننده سلب می‌کند و نمی‌توان حدس زد این شادمانی پس از یک مسابقه ورزشی به وجود آمده است، یا موفقیت در یک آزمون یا حتی در یک جمع دوستانه.

محمد اسکندری

سوژه‌های این آثار دختران و پسران جوانی هستند که با فراغ بال احساسات خود را بروز می‌دهند و توجهی به محیط اطراف ندارند. نحوه نمایش آنها نیز بر این جدا بودن از فضا دامن می‌زند. زمینه‌های رنگارنگ در تضاد با فیگورهای سیاه و سفیدی هستند که انگار از جایی کنده شده و بر روی این زمینه نصب شده‌اند.

نمایشگاه آثار محمد اسکندری تا 21 اسفندماه در گالری پروژه‌های آران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.