به گزارش هنرآنلاین، آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان مسابقه ملی عکس "سفر به خانه خدا" با حضور مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، وحید اسکندری مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت، مسعود زنده روح کرمانی، کمال‌الدین شاهرخ و جمعی دیگر از مسئولان و هنرمندان، یکشنبه 6 اسفند 1396، در سالن اصلی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر مجید سرسنگی در این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مسابقه، گفت: موضوع حج یکی از شیرین‌ترین، ارزنده‌ترین و باشکوه‌ترین موضوعات در فضای ذهنی و عینی ایرانیان است.

وی ضمن برشمردن ویژگی‌های حج و استفاده از زبان هنر در فرایض دینی، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنانشان می‌فرمایند هیچ تفکری در جهان اگر با هنر آمیخته نشود، ثبت نخواهد شد. ای‌کاش مسئولان ما، فرمایشات رهبری را بیشتر سرلوحه کارهای خود قرار دهند و توجه داشته باشند که ایشان به عنوان ولی امر مسلمین چقدر هنر را به ویژه در فرایض دینی، چاره‌ساز می‌دانند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما هنوز از هنر بهره درست و کافی نبرده‌ایم، گفت: حتی کشورهای به ظاهر لائیک آثار هنریشان را به گونه‌ای تولید می‌کنند که تفکراتشان را به جهانیان منتقل کرده‌اند اما ما هنوز در کشورمان درگیر مبانی هنر هستیم که آیا هنر در دین می‌تواند جای داشته باشد یا خیر؟

وی، افزود: اگر ما راه استفاده از هنر به ویژه در فرایض دینی را پیدا کنیم، می‌توانیم نسل جوان را به خوبی با آنها آشنا کنیم، در غیر این صورت همین اتفاقاتی که شاهد آن هستیم، می‌افتد؛ یعنی نسل جوان نسبت به مبانی دینی ناآشنا می‌شوند.

اختتامیه مسابقه عکس سفر به خانه خدا

دکتر سرسنگی با اشاره به تشکیک پیش آمده در حوزه حجاب، تاکید کرد: در این ۴۰ سال، صداوسیما و نهادهای فرهنگی برای خودشان و بدون توجه به مخاطبانشان کار کرده‌اند؛ برای همین است که امروز در ذهن جوانان ما راجع به مسئله حجاب تشکیک به وجود می‌آید برای اینکه ما به بدترین شکل ممکن حجاب را در حوزه فرهنگ و هنر مطرح کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این ۴۰ سال همه ابزارهای هنری و فرهنگی و رسانه‌ای را داشته‌ایم، تصریح کرد: با وجود همه ابزارها، امروز در بدیهی‌ترین مسائل اجتماعی، نسل جوان با بدترین چالش‌ها همراه است. نهادهای فرهنگی و رسانه‌های ما غافل از این بوده‌اند که برای انتقال یک پیام باید از زبان روز هر عصر استفاده کرد. مهم نیست من به عنوان یک مسئول یک موضوع را چطور می‌پسندم، مهم این است که مخاطب آن را چطور می‌پذیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در ادامه افزود: استفاده از زبان تصویر و زبان هنر از مهم‌ترین ویژگی‌های مسابقه ملی عکس سفر به خانه خدا است. خوشحالیم که دانشجویان دانشگاه تهران، چنین برنامه‌های موفقی برگزار می‌کنند و امیدواریم این دانشجویان فرهیخته بتوانند به خوبی در این زمینه بدرخشند.

در بخش دیگری از این مراسم، مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری این مسابقه به سخنرانی پرداخت و گفت: مسابقه عکس سفر به خانه خدا، توسط تشکل‌های فرهنگی هنری دانشگاه تهران، فراخوان خود را آذرماه منتشر کرد. با اتمام مهلت ارسال آثار، بیش از ۳هزار عکس به دبیرخانه ارسال شد که بیش از ۱۸۰۰ مورد به داوری راه یافتند.

وی افزود: با اتمام داوری‌ها در نهایت ۵۰ تصویر از زائران برای تبدیل‌شدن به کتاب انتخاب و ۱۰ عکس هم به عنوان برگزیده این دوره از مسابقه عکس سفر به خانه خدا انتخاب شدند.

اختتامیه مسابقه عکس سفر به خانه خدا

در این مراسم همچنین، وحید اسکندری مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت، سهیل کاکایی و کمال الدین شاهرخ به سخنرانی پرداختند.

در پایان مراسم اختتامیه، صاحبان آثار برتر این مسابقه با حضور دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، وحید اسکندری مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت، مسعود زنده روح کرمانی و احسان محمدی، تقدیر و به سه اثر برتر این مسابقه، سه سفر عتبات عالیات اهدا شد.

گفتنی است، مسابقه ملی عکس سفر به خانه خدا در محورهای عزت و کرامت حجاج ایرانی، وحدت در جهان اسلام، عملیات اجرایی حج سال ۱۳۹۶، لحظه‌های ویژه عبادی، سلفی بناها و آیین‌ها و استقبال از حجاج سال 1396 و به همت شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه تهران و با همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

مسعود زنده روح کرمانی، دبیر هنری مسابقه و افشین شاهرودی، کمال الدین شاهرخ و حسن غفاری، اعضای هیئت داوران مسابقه بودند.