به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، بهروز مینایی، در نشست خبری دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های یارانه ای گفت: حدود ۷ سال از مصوبه راه اندازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی می گذرد و این بنیاد رسما نزدیک به چهار سال است که به فعالیت خود ادامه می دهد. در دو سال نخست فعالیت بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای تلاش ما بر اعتمادسازی برای تولید بازی های رایانه از سوی بخش خصوصی بود و در این سال ها زیرساخت های مورد نیاز برای تولید و پخش بازی های رایانه ای فراهم شد.

او در راستای تولیدات این بنیاد در سال های اخیر بیان کرد: سال ۸۹ و ۹۰ برای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای فرصتی برای جریان‌سازی در عرصه بازی‌های رایانه‌ای بود و در این سال‌ها محصولات رایانه‌ای فاخری تولید شد. امسال تلاش خواهیم کرد اطلاع رسانی درستی درباره نحوه استفاده صحیح از بازی های رایانه ای انجام شود؛ همچین تلاش داریم شرایط را برای حضور هرچه بیشتر نخبگان برای ورود به عرصه بازی سازی فراهم کنیم.

مینایی توضیح داد: بیش از ۵۰ بازی رایانه ای در تولید مورد حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار گرفتند که نیمی از این بازی ها وارد بازار شده و الباقی این بازی ها نیز در آینده به مخاطبان ارائه می شوند. برخی بازی های ایرانی با شمارگان ۱۵۰ هزار نسخه وارد بازار شده اند که چند عنوان بازی رایانه ای ایرانی در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی توزیع شده اند.

وی اعلام کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای در سال های اخیر بیشتر از بازی‌هایی در گونه های ارزشی، دفاع مقدس و سنتی و حماسی حمایت کرده و این آثار به مخاطبان عرضه شده است. همچنین تولید بازی های رایانه‌ای کودک و نوجوان در اولویت فعالیت‌های بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار دارد و امیدوارم با همکاری رسانه ملی، این بازی ها در اختیار مردم قرار دهیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نظام رده بندی بازی های رایانه ای با عنوان «اسرا» اشاره کرد و گفت: بیش از دو هزار عنوان بازی رایانه خارجی از سوی این نظام رده بندی سنی و اطلاعات دقیق درباره این بازی ها از طریق سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای به مخاطبان ارائه شده است.

او در رابطه با انستیتو بازی ملی که در سال گذشته راه اندازی شده بود توضیح داد: این انستیتو هم اکنون با اخذ مجوزهای لازم از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال فعالیت است و دوره های کاردانی بازی های رایانه ای به زودی در این مرکز راه اندازی می شود.

بهروز مینایی تاکید داشت: بازی های رایانه ای خارجی از سوی نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای با دقت خاصی برای رده بندی بازبینی می شوند و پس از رده بندی برای توزیع از سوی شرکت های توزیع کننده مجاز برای عرضه خواهند بود.

وی درادامه با اشاره به راه اندازی انستیتو بازی ملی در سال گذشته گفت: این انستیتو هم اکنون با اخذ مجوزهای لازم از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال فعالیت است و دوره های کاردانی بازی های رایانه ای به زودی در این مرکز راه اندازی می شود.

مینایی اظهار امیدواری کرد که با تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در سه رشته طراحی بازی، برنامه نویسی بازی و مدیریت هنری بازی های رایانه ای راه اندازی شود.

او به آغاز به کار بازرسی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: بازرسی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از سال ۹۰ آغاز به کار کرده و در مدت فعالیت خود با حضور در بازار بازی های رایانه ای در تهران و ۱۰ استان دیگر، گزارش های مبسوطی را به ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی ارائه کرده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای اظهار امیدواری کرد گیم نت ها نیز در حوزه نظارتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار گیرند و مجوزهای گیم نت ها از طریق این بنیاد صادر شود.

مینایی با تشکر از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه بنیاد ملی بازی های رایانه ای از حمایت های دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل تصویب تغییرات اساسنامه این بنیاد تقدیر کرد.

وی به ظرفیت های بالای بازی سازی در کشور اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود که سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه بیش از پیش افزایش یابد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به آماده کردن بسته های حمایتی این بنیاد به مناسبت نامگذاری امسال با عنوان حمایت از تولید ملی کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری گفت: باشگاهی برای بازی سازان مستقل، ایندی، کژوال و کوچک راه اندازی خواهد شد و شرایط حضور تولیدات این بازی سازان در جشنواره های داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.

مینایی با بیان اینکه برای بازی های موبایل و آنلاین نیز بسته های حمایتی مشخصی در نظر گرفته شده است یادآور شد: یکی از برنامه های ما در حمایت از این نوع بازی ها راه اندازی مسابقات بازی سازی دانشجویی است که تاکنون سه دوره از این مسابقات برگزار شده است.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات ۴۸ ساعته بازی سازی در دانشگاه کاشان از جمله این مسابقات بود که در این رقابت ها ۳۲ بازی رایانه ای از سوی دانشجویان به تولید رسید و این بازی ها در دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران ارایه خواهند شد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای از راه اندازی مرکز رشد توسعه بازی های رایانه ای در آینده نزدیک خبر داد. مینایی همچنین با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران، از اختصاص ۱۲ متر غرفه رایگان به تولیدکنندگان بازی های رایانه ای خبر داد و تاکید کرد که بازی سازان خارجی از این امکان در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران بهره مند نخواهند شد.

بهروز مینایی از راه اندازی مرکز رشد توسعه بازی های رایانه ای در آینده نزدیک خبر داد. همچنین با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران، از اختصاص ۱۲ متر غرفه رایگان به تولیدکنندگان بازی های رایانه ای خبر داد و تاکید کرد که بازی سازان خارجی از این امکان در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران بهره مند نخواهند شد.

او هدف از برگزاری نمایشگاه بازی های یارانه تهران را این گونه توضیح داد: هدف ما از برپایی این نمایشگاه شکوفایی استعدادهای جوان در عرصه بازی سازی و ایجاد تعامل سازنده و همکاری میان بخش های دولتی،خصوصی و دانشگاهی است. همچنین ترویج نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای، همکاری بین المللی میان بازی سازان ایرانی، منطقه و جهان اسلام و معرفی ایران به عنوان قطب بازی سازی منطقه از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه بازی های رایانه ای است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام کرد: جشنواره دوم بازی های رایانه ای تهران در دو بخش اصلی و جنبی برگزار خواهد شد و بازی سازان در بخش اصلی در سه بخش مسابقه بازی های ایرانی، طراحی کاراکتر و بازی نامه نویسی به رقابت می پردازند.

وی یادآور شد: همچنین در بخش بازی های ایرانی آثار در قالب «بازی‌های بزرگ»، «بازی‌های برخط»، «بازی‌های موبایل» و «بازی‌های کوچک» بررسی و مورد داوری قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای افزود: در این نمایشگاه همچنین خانواده ها با محتوای بازی های رایانه ای آشنا می شوند و سازمان ها و دانشگاه ها نیز در این رویداد فرهنگی جایگاه مشخص دارند.

مینایی همچنین از برگزاری ۳۵ کارگاه آموزشی بازی سازی در نخستین دوره نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در دومین دوره این جشنواره نیز این کارگاه های آموزشی با کیفیت بهتری برگزار شوند.

او تاکید کرد که در بخش جنبی دومین جشنواره بازی های رایانه ای نیز مسابقه «طراحی بازی برخط» و مسابقه ایده های قرآنی با تاکید بر سبک ایرانی اسلامی و بیداری اسلامی و حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی برگزار خواهد شد.

وی از افزوده شدن بخش دانشجویی به دومین جشنواره بازی های رایانه ای تهران خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۸ بازی در بخش دانش آموزی این جشنواره تولید شد و امیدوارم در بخش دانشجویی جشنواره امسال نیز اتفاقات خوبی رخ دهد.

دومین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران ۶ تا ۱۰ تیرماه سال جاری در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.