به گزارش هنرآنلاین، دومین نمایشگاه جواهرسازی هنری معاصر تهران را باید اتفاقی قابل توجه در عرصه هنر در روزهای پایانی سال دانست. نمایشگاهی که با ایده محور بودن، جریانی را پی گرفته تا جواهرسازی را به عنوان هنری بینارشته‌ای وارد گفتمان‌های هنری کند.

گالری آریا که در افتتاحیه دومین نمایشگاه جواهرسازی هنری معاصر تهران یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت، آثاری را میزبانی می‌کند که موضوع بدن را به عنوان فضایی برای نمایش آثار هنری در نظر گرفته است. در این نمایشگاه که با موضوع "گسترش بدن" برپا شده، آثاری از مدیاهای مختلف هنری همچون مجسمه‌سازی، نقاشی، طراحی صنعتی و حتی پرفورمنس، در قالب جواهرسازی به نمایش درآمده است.

 آنچه که بیش از هر موضوعی در این نمایشگاه از سوی هنرمندان مدنظر قرار گرفته است موضوع ایده و گفتمانی است که اثر هنری بر روی بدن می‌تواند به مخاطب ارائه کند. متریال‌های گوناگونی همچون، آیینه، پارچه، چراغ‌های نوری و.... برای بیان ایده‌های اجتماعی و فرهنگی در قالب جواهراتی کاربردی در زندگی روزمره از سوی هنرمندان این نمایشگاه ارائه شده است.

گالری آریا در دومین سال برگزاری این رویداد، رابطه متقابل بدن انسان به عنوان زمینه و جواهرات به عنوان شیئ نمایش داده شده روی آن را مورد توجه قرارداده است.

آریا اقبال مدیر گالری آریا و مجری برگزاری این رویداد هنری درباره شکل‌گیری ایده نمایشگاه جواهرسازی هنری معاصر تهران گفت: در جهان یک نگاه جدید به جواهرسازی معاصر وجود دارد و نمایشگاه‌های متعددی در این زمینه برگزار می‌شود، اما من در ایران چنین اتفاقی را ندیده بودم و حتی اگر هم بوده به شکل یک جریان رخ نداده است. با توجه به اینکه به مجسمه‌سازی و جواهرسازی از قبل توجه خاصی داشتیم تصمیم گرفتیم یک رویکرد معاصر به جواهرسازی داشته باشیم.

اقبال ادامه داد: سال اول فراخوان ما با استقبال خیلی زیادی مواجه شد اما امسال این استقبال باورنکردنی بود. حدود 200 هنرمند آثار خود را برای ما ارسال کردند که در نهایت 45 هنرمند توسط سه داور برای حضور در نمایشگاه انتخاب شدند. این نمایشگاه افتتاحیه بسیار شلوغی داشت و همه بازدیدکنندگان عقیده داشتند که نمایشگاه خیلی جلوتر از دوره اول آن گام برداشته و آثار به نمایش درآمده بسیار درخشان هستند.

او با اشاره به حضور یک داور خارجی در هر دو دوره نمایشگاه گفت: کوین مورِی رئیس انجمن جواهرات هنری، سردبیر مجله گارلند، استادیار دانشگاه هنر RMIT و پژوهشگر دانشگاه ملبورن استرالیا است و سال گذشته پس از برگزاری نخستین دوره نمایشگاه، تعدادی از هنرمندان این رویداد را برای حضور در یک نمایشگاه مهم که در فلورانس برگزار می‌شد، معرفی کرد و آثار آنها در نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت.در کنار ایشان آقایان ناصر گیو و روح اله شمسی زاده دیگر داوران این دوره محسوب می شوند.

اقبال ادامه داد: در طول برگزاری دومین نمایشگاه جواهرسازی هنری معاصر تهران یک نشست تخصصی خواهیم داشت و پس از نمایشگاه کارگاه‌های متعددی برگزار می‌کنیم تا جریان روبه رشد جواهرسازی معاصر را به پیش ببریم. بسیار مایل هستیم با هنرمندانی که در این رشته کار می‌کنند نشست داشته باشیم و نظرات آنها را بدانیم تا این موضوع به عنوان یک گفتمان هنری جدید در جامعه هنری کشور بازتر شود.

در این نمایشگاه آثاری از: میثم احمدی، شارماق اسکندریان، سهیلا ایلدار، بهاره آرین، سمی آیین، مرضیه بهرامی، سوگل جمعدار، خورشید جولایی، لادن جوهری، سحر خدارحم، شیما خدام، فرزانه داوریان، پگاه داوود، فاطمه دولت‌آبادی، نجمه راد، زهرا رستمی، معصومه روستا ولدی، الهام  سلیمان‌نژاد، یاس  شریعت‌زاده، حسین  شیری، نازنین صاحبی، آناهیتا  عناصری، موژان فرآورده، فرناز  فولادشکن، شقایق  قلی‌خانی، شیرین کاظمی، حمیده کبیری، پریسا کریمیان‌پور، افسانه  گنجی، رویا محمدقلی، مهسا مستقیمی، شیما مودتی، امیر نصیری، پریناز نورانی، نسرین وصالیان، مهسا خیرخواه، فروزان افروزی، زهرا  ملک‌محمدی، فاطمه صالحی جشوقانی، شیدا الماسی، شیما الماسی، فرزانه قبادی، فاطمه  الساعدی  و مهناز  سیداختیاری به تماشاست.

گفتنی است دومین نمایشگاه جواهرسازی هنری معاصر تهران تا 18 اسفندماه در گالری آریا به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک 10 برقرار است.