سرویس تجسمی هنرآنلاین،  فرشید پارسی‌کیا، شکل‌گیری ایده اجرای نمایشگاه "انسان‌های انگشت‌نما" را حاصل تأمل در مفهوم و کارکرد انگشتان دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این دومین نمایشگاه انفرادی من است و مانند نمونه قبلی آن درباره انسان‌هایی است که در ذهن من پرسه می‌زنند.

او افزود: تمام آثار من درباره شخصیت‌هایی است که به نوعی آن‌ها را می‌شناسم و اندک اندک در ذهن من دچار تغییر می‌شوند و پرورش می‌یابند به همین خاطر همواره در نام نمایشگاه‌ها از کلمه انسان استفاده می‌کنم.

این هنرمند درباره دلیل انتخاب نام "انسان‌های انگشت‌نما"  توضیح داد: انگشت شست در محتوای امروز جامعه ما دارای مفهومی دوگانه است به این معنا که این انگشت در کهن الگوهای کشور ما به عنوان رد کردن و اشتباه، کاربرد داشته است اما این علامت همواره در غرب به معنای تائید، کارکرد داشته است.

پارسی‌کیا ادامه داد: مفهومی که غرب از این انگشت دارد امروزه توسط سیمبل‌های فضای مجازی بسیار تکرار می‌شود، به همین خاطر شاهد این هستیم که مفهوم تائید برای آن امروزه بیشتر کاربرد یافته است.

او  تصریح کرد: از آن‌جایی که من یک هنرمند محتواگرا هستم و فرم‌گرایی هدف اصلی من نیست در این نمایشگاه سعی کردم که این دوگانگی مفهومی را درباره انگشت به تصویر درآورم بر همین اساس نیز شست‌هایی که من طراحی کرده‌ام دارای فرمی هستند که یک سر و پوزیشین دارند.

افتتاحیه نمایشگاه طراحی و چیدمان فرشید پارسی‌کیا در گالری دنا

این هنرمند انگشت‌های داخل نمایشگاه را دارای کاراکترهای مستقلی از شخصیت‌های ذهنی خود خواند و گفت: در این نمایشگاه 1200 انگشت را طراحی کردم که از میان آن‌ها 900 اثر به نمایش گذاشته شد و هر کدام از آن‌ها دارای قالب و کاراکتری مستقل است که پوزیشن آدم‌هایی را که قبلاً به آن‌ها اندیشیده‌ام را تصویر می‌کند.

پارسی‌کیا درباره مدت زمان اجرای این مجموعه بیان کرد: من سه سال پیش طرح‌هایی را درباره این موضوع اجرا کردم اما به دلیل بی‌پروایی و نگاه سخت رئالی که داشتند، آن‌ها را کنار گذاشتم اما طرح‌های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، از طراحی تا اجرا حاصل دو سال اخیر است.

او درباره تعداد آثار به نمایش درآمده، گفت: در این نمایشگاه 900 انگشت گچی بر روی دیوار نصب شده است که هر کدام کاراکتر مستقلی دارند. همچنین دو اثر بوم نیز به نمایش گذاشته شده که با قلم اکریلیک اجرا شده‌اند؛ البته عمده کارها طراحی با قلم اکریلیک بر روی کاغذ است.

این هنرمند درباره منابع تحقیقاتی خود برای این نمایشگاه اظهار کرد: انگشت شست در اکثر نقاط دنیا دارای تعریفی مفهومی است و آثار متعددی از این المان در سطح دنیا وجود دارد اما من سعی کردم که این سمبل و عضو بدن را با نگاهی انسان‌گرایانه و با هدف بررسی جریان دوگانگی موجود در این مفهوم اجرا کنم.

پارسی‌کیا تأکید کرد: در راستای اجرای این نمایشگاه من منابع زیادی را درباره جریان انگشت شست و تفاوت آن در فضای شرق و غرب بررسی کردم. همان‌طور که می‌دانید این انگشت از ده سال پیش با آمدن ایموجی‌ها و سیمبل‌ها بیان کلاسیک و سنتی خود را از دست داده و معنای متفاوتی یافته است.

 او افزود: در این نمایشگاه من سعی کردم که نماد و سمبل شست را به تمام اجتماع تعمیم دهم زیرا بسیاری از معانی کلاسیک ما به همین شکل در حال تغییر است.

افتتاحیه نمایشگاه طراحی و چیدمان فرشید پارسی‌کیا در گالری دنا

این هنرمند بازخورد نمایشگاه اخیر خود را دارای ابعاد متفاوتی خواند و گفت: بازخورد نمایشگاه از نظر جذب مخاطب بسیار بالا بود ضمن اینکه بیش از 70 درصد آثار نیز به سرعت فروش رفت اما در عین حال من واکنش‌های متفاوتی را دریافت کردم و شاهد این بودم که بسیاری از افراد نگاه مرا درباره این نمایشگاه به نقدهای تند گرفتند و با آن مخالفت کردند در حالی که برخی دیگر کاملاً نسبت به آن واکنش مثبتی داشتند.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند تا 14 اسفندماه همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری دنا واقع در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، زنگ2 مراجعه کنند.