سرویس معماری هنرآنلاین:  پروژه "الزورث کلی" در موزه هنر بلانتون متعلق به دانشگاه تگزاس در آستین اثری قابل تامل به عنوان آخرین آفرینش این هنرمند سرشناس جهانی است.

طراحی مینیمال این هنرمند، کلیسایی خالی از اجزای مذهبی آشنا را شکل داده و توجه او را بر یک ویژگی برجسته  یعنی تزئینات شیشه‌های رنگی با الگوهای متمرکز نشان می‌دهد.

این ویژگی به کاراکتر اصلی کلیسای دانشگاه آستین بدل شده و در دو وجه داخلی و بیرونی بر استفاده از شبکه‌های رنگی تاکید دارد. به این ترتیب ایده اصلی در طرح ریزی فضای این مجموعه بر پایه تاثیرات نوری شکل گرفته که به پیشینه دیرین هنر ویترای توجه دارد.

نمای بیرونی ساختمان از پانل‌های سنگ آهکی که در آلیکانته اسپانیا تولید می‌شود و سطح کف بنا از گرانیت سیاه پوشانده شده است. یکی از اجزای داخلی این بنا  "توتم" نمادینی بر پایه فرمی مجسمه‌گون با 18 پا ارتفاع است. همچنین 14 اثر نقاشی انتزاعی این هنرمند که بر پایه برش های از زوایای صلیب شکل گرفته بر دیوارهای این بنا جا گرفته است.

ارجاعات تاریخی کلی در این پروژه به همینجا ختم نمی‌شود و  سنگ مرمر سفیدی که بخش‌هایی از بنا را پوشانده  از معدن Carrera ایتالیا می‌آید،  یعنی همان جایی که میکل آنژ مجسمه ساز شهیر رنسانس سنگ‌های مجسمه‌هایش را  تأمین می‌کرد.

کلی که یکی از چهره‌های پیشرو در هنر معاصر شناخته می‌شود به ریشه انتزاع به صورت عینی و کاهش ضروری‌ترین عناصر در اشیا و تصاویر توجه دارد. او در فعالیت حرفه ای‌اش به طور فعال درگیر انتزاع با اشکال پویا و رنگ‌های غنی است و آثارش موجب تعامل حسی با فضای فیزیکی در اطراف آن می‌شود.

او یکی از مهم‌ترین هنرمندهای مدرن بود که ایده‌ی ترکیب‌بندی را کنار گذاشت و به‌جای آن یک منطق تصویری و مفهومیِ افقی، غیرشخصی، و عین‌گرا را پیشنهاد کرد. "اِلزوُرث کِلی" که در سال ۲۰۱۵ و در سن ۹۲سالگی درگذشت، به سبب جسارت‌اش در حذف موضوع از نقاشی، و استفاده از شمار بسیار کم رنگ و فرم در بوم‌هایش، در تاریخ هنر جایگاهی ویژه دارد.

منبع: archpaper