اکبری در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: لباس هایی که این روزها در بازار پوشاک بانوان دیده می شود همه یک برش دارند و تنها برخی از آنها روی دوخت تغییراتی ایجاد کرده اند، اما هیچ کدام از مدل لباس های فاخر ایرانی که در گذشته استفاده می شده است بهره نبرده اند در حالی که می توانیم با استفاده از طرح ها و بخشی از لباس های گذشته به یک مد امروزی برسیم که هم زیباست و هم فاخر و هم در شان بانوی ایرانی است.
عضو ساماندهی کارگروه مد ولباس اظهار کرد: مردم دوست دارند آنچه که می پوشند مطابق با میل و سلیقه خودشان باشد بنابراین ما به عنوان مجریان این امر باید آنچه را که مطابق با عرف و پوشش ایرانی - اسلامی است با سلیقه مخاطب تلفیق کنیم، تا به یک مد خوب برسیم و پیروی از مد اروپایی کمرنگ شده و حتی از بین برود. در واقع آن چه که اروپاییان به عنوان مد استفاده می کنند همان مد ایرانی است با رنگ و لعاب بیشتر.
وی ادامه داد: اگر به گذشته و تاریخ کهن خود نگاه بیندازیم می بینیم که چه فرهنگ عظیمی در حوزه پوشاک داشته ایم و به دنبال مد کردن یک پوشش خاص باید باشیم و این هدفمندی در تمام روستاها و شهرهای ایران وجود دارد اما ما به عنوان مخاطبان شهری آن را نمی پذیریم.
اکبری تصریح کرد: یکی از مهمترین ابزار حفظ هویت و میراث گذشتگان نگهداری، به نمایش گذاشتن، یادآوری و معرفی لباس‌های قدیمی به جوانان است. نمی‌گویم مردم لباس‌های قدیمی را بر تن کنند، می‌گویم با توجه به حفظ سنت از نمادها و نشان های لباس‌های قدیمی الهام بگیریم و لباس های جدید را طراحی کنیم. البته در حال حاضر داریم این کار را انجام می‌دهیم اما این حرکت ها کم است وباید بیش از این شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر خانواده‌ها به خود این اجازه را نمی‌دهند که طرحها جا بیفتند. آنها چارچوب خاصی را برای لباس تعیین می‌کنند و به بازار تحمیل می کنند و این امر باعث محدودیت در طرحها می‌شود. چرا نمی‌توانیم لباس سنتی خودمان را در مراسم ،مهمانی ها و جشن ها استفاده کنیم؟ باید توجه داشت این دولت نیست که محدودیت می‌گذارد، مقصر خود خانواده‌ها هستند که می‌گویند باید روی مد بگردی و مد را در پوشیدن لباس‌های مارکدار خارجی جستجو می‌کنند، غافل از اینکه لباس‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما خودش مد است.
این طراح لباس گفت: شلوار درتمام لباس های اقوام ایرانی وحتی زنان روستایی کاربرد داشته است وتنها شکل و شمایلش در هر منطقه ای متفاوت است، لباس‌های اقوام ایرانی آزاد و راحت هستند. رنگ دارند، رنگهایشان روی ذهن و آرامش روان تأثیر دارد. خصوصیت بارز آنها پوشش است و می توان با استفاده از بخش هایی از این لباس ها به مدهای زیبایی دست یافت.
اکبری در پایان خاطر نشان کرد: بخش خصوصی و تولید کنندگان باید به کار طراحان به خصوص طراحان جوان و فارغ التحصیلان این رشته بها دهند و برای کارشان ارزش قائل شوند چرا که این طراحان با روش و دید اسلامی کار می کنند و به سلیقه مخاطب آشنا هستند. اما تولید کنندگان به جای آن که از طراحان جوان حمایت کنند به کشورهایی مانند چین و ترکیه می روند و لباس های آنها را که خیلی هم به آنچه در پوشش ایرانی و اسلامی نزدیک نیست وارد می کنند . در واقع باید بخش خصوصی را ترغیب به استفاده از طراحان جوان در زمینه پوشاک کرد.
انتهای پیام/31/32