سرویس سینمایی هنرآنلاین: جشنواره فیلم برلین 2018 در حالی روز پنجشنبه آغاز شد که دیتر کاسلیک مدیر جشنواره و مونیکا گروترس عضو ارشد کمیسیون فرهنگ و رسانه آلمان در مراسمی پرزرق و برق میزبان ستاره‌های بین‌المللی، چهره‌های بانفوذ صنعت و فرانک-والتر اشتاین‌مایر رئیس جمهور آلمان بودند.

جشنواره با نمایش فیلم انیمیشن "جزیره سگ‌ها" (Isle of Dogs) به کارگردانی وس اندرسن افتتاح شد. برای نخستین بار در تاریخ برلیناله است که این جشنواره با فیلمی انیمیشن شروع می‌شود.

بیل موری، برایان کرانستن، جف گلدبلوم، گرتا گرویگ، تیلدا سوئینتن، لئو شرایبر و باب بالابان از صداپیشه‌های این فیلم بودند که در مراسم اولین نمایش جهانی "جزیره سگ‌ها" اندرسن را همراهی کردند. تعدادی از صداپیشه‌های ژاپنی فیلم شامل کونیچی نومورا و کویا رانکین همین‌طور رومن کوپولا و جیسن شوارتزمن فیلمنامه‌نویسان پروژه نیز در مراسم حضور داشتند.

"جزیره سگ‌ها" مانند "آقای فاکس شگفت‌انگیز" (2009)، دیگر ساخته اندرسن یک انیمیشن استاپ-موشن است. داستان در ژاپن در آینده نزدیک روی می‌دهد، جایی که در آن سگ‌ها به خاطر نگرانی از انتقال آنفلوانزای سگی در یک جزیره قرنطینه هستند. فیلم، داستان پنج سگ محلی – چیف، رکس، بأس، دوک و کینگ – را دنبال می‌کند. آن‌ها از زندگی در جزیره خسته شده‌اند تا این که پسری به نام آتاری کوبایاشی در جستجوی سگ خود به جزیره می‌آید و...

ادوارد نورتن، اسکارلت جوهانسن، کن واتانابی، فرانسیس مکدورمند، اف. موری آبراهام، کورتنی بی. ونس و هاروی از دیگر صداپیشه‌های این فیلم هستند که از 23 مارس در سینماهای آمریکای شمالی و از ماه آوریل در سطح بین‌المللی اکران می‌شود.

به گزارش ورایتی، تعداد زیادی از زنان شرکت‌کننده در مراسم افتتاحیه جشنواره برلین در حمایت از جنبش "من هم همین‌طور" و در اعتراض به ایجاد مزاحمت جنسی برای زنان در محیط کاری، لباس سیاه به تن کرده بودند. آنکه انگلکه کمدین و چهره تلویزیونی و مجری مراسم افتتاحیه با اشاره به این مسئله به آلمانی، گفت: وای! اینجا را نگاه کنید، یک اتاق پر از مردان و زنان - پسر، ما شجاع هستیم!

گروترس با حضور روی صحنه به مارلنه دیتریش، ستاره افسانه‌ای آلمانی برای گذر از مرزهای جنسیتی ادای احترام کرد که به 1930 و زمانی بازمی‌گردد که در اولین فیلم هالیوودی خود "مراکش" به کارگردانی یوزف فون اشترنبرگ کت فراک به تن کرد.

عضو ارشد کمیسیون فرهنگ و رسانه آلمان در ادامه بدون این که از هاروی واینستین تهیه‌کننده بدنام هالیوود نام ببرد، اضافه کرد: شرم‌آور است که بجای تجلیل از زنانی که کت و شلوار زنانه به تن می‌کنند باید با مردانی که حوله پالتویی پوشیده‌اند، روبرو شویم.

میشائیل مولر شهردار برلین در مراسم افتتاحیه با اشاره به دیوار این شهر در دوران جنگ سرد که برلین را به دو منطقه غربی و شرقی تقسیم کرده بود، گفت برلینی‌ها به اندازه دورانی که با دیوار گذراندند، سال‌های بدون دیوار را سپری کرده‌اند و این چیزی است که برای ما بسیار ارزشمند است.

کاسلیک در ادامه مراسم افتتاحیه داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست توم تیکور کارگردان آلمانی را معرفی کرد. ادل رومانسکی تهیه‌کننده آمریکایی فیلم برنده اسکار "مهتاب"، سسیل دو فرانس بازیگر بلژیکی ("پاپ جوان")، ریویچی ساکاموتو آهنگساز ژاپنی ("کریسمس مبارک، آقای لارنس")، استفانی زاکارک منتقد فیلم مجله تایم و چما پرادو رئیس فیلموتکا اسپانولا اسپانیا در کنار تیکور فیلم‌های این بخش را داوری می‌کنند.

امسال 24 فیلم در بخش مسابقه برلیناله حضور دارند که در میان آن‌ها 19 فیلم برای دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای رقابت می‌کنند. "خوک" به کارگردانی ‌مانی حقیقی از ایران یکی از این فیلم‌هاست.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین 15 تا 25 فوریه (26 بهمن تا 6 اسفند) برگزار می‌شود.

علی افتخاری