سرویس سینمایی هنرآنلاین: لوون هفتوان امسال با فیلم "کار کثیف" در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت. او همچنین فیلم"هجوم" شهرام مکری را روی پرده سینماهای گروه هنر و تجربه در حال اکران دارد.

هفتوان در گفت‌‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درخصوص تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: به تازگی فیلم سینمایی "بازی‌های مردانه" به کارگردانی امین تبار را به پایان رساندم که بخشی از این فیلم در تهران و بخشی در قشم فیلمبرداری شد. همچنین صحبت‌هایی برای بازی در سه فیلم سینمایی و حضور در سریال‌های نمایش خانگی و تلویزیون شده است که هنوز قطعی نیستند.

وی در خصوص حضور در آثار تلویزیونی بیان کرد: کیفیت کار برایم مهم است. اگر کار خوبی در تلویزیون تولید شود در آن حضور پیدا می‌کنم، چرا که تلویزیون گستردگی بیشتری دارد و مخاطب آن فراگیرتر است. شاید در تهران خیلی دیده نشود، اما در شهرستان‌ها تلویزیون مخاطب گسترده‌تری دارد و آثار تلویزیون دیده می‌شود. بهرحال تلویزیون رسانه پرقدرتی است و همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر کار با کیفیت تولید کند و از من دعوت به همکاری شود حتما می‌پذیرم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره حضور در صحنه تئاتر نیز اظهار کرد: برای پاییز سال آینده صحبت‌هایی شده و قصد دارم نمایش "پدران و پسران" اثر ایوان تورگنیف را به روی صحنه ببرم. این نمایش 15 بازیگر دارد و امیدوارم بتوانم هماهنگی‌های لازم را انجام دهم و آبان یا آذر 97 آن به روی صحنه ببرم. فعلا سالن و تهیه کننده برایم مهم است و به انتخاب بازیگر نرسیده‌ام. قطعا کسانی را برای حضور در این نمایش در نظر دارم، اما باید صحبت شود و زمان را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم درباره آن تصمیم بگیریم. من با بازیگرانی کار می‌کنم که در زمان تمرین، تعهد دیگری نداشته باشند، چرا که تمریناتم اغلب فشرده است و شاید دوستان برایشان سخت باشد که از الان این کار را انجام دهند و برای تابستان وقت خود را خالی بگذارند.

هفتوان درباره فیلم "هجوم" و همکاری با شهرام مکری نیز گفت: در "هجوم" فیلمنامه کاملی در اختیار داشتیم و شهرام مکری از من می‌خواست با اینکه حجم نقش کم بود و انرژی زیادی از من نمی‌گرفت اما حتما بازی کنم. بچه‌ها از اول تا آخر با میزانسن‌های متفاوت کار کردند و کار دقیقا مثل تئاتر بود. برایم جذاب بود و نوع تمرینی که داشتیم نیز دقیقا تئاتری بود. در این فیلم دوربین مثل یک بازیگر می‌آمد و می‌رفت. ضمن اینکه نقش هم کاملا متفاوت بود. شاید در زمان انجام آن اهمیت فیلم را خیلی حس نمی‌کردم و این که چرا باید در این فیلم بازی کنم ولی وقتی فیلم را دیدم متوجه شدم که چرا باید من باشم و چرا مکری اصرار داشت. فیلم‌های او کاملا متفاوت هستند، بعضی جاهای فیلم درک نشدنی است و به مرور زمان باید آن را مزه مزه کرد. برخی از قسمت‌ها هم لزوما نباید درک کرد و نیازمند شهود است. خوشحالم در این اثر حضور داشتم نمی‌خواهم با فیلم "ماهی و گربه" قیاس کنم ولی خوشحالم که او تلاش می‌کند تا سینمای خود را به هر قیمتی تجربه کند و حقش را بگیرد.

بازیگر "پرویز" درباره حضور در "کار کثیف" که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و تجربه همکاری‌اش با معصومی اظهار کرد: وقتی متن "کار کثیف" را خواندم، معصومی گفت هنگام نگارش فیلمنامه به خصوصیات ظاهری و توانایی من توجه کرده است. "کار کثیف" یک متن اجتماعی است که شعار نمی‌دهد و عادلانه‌تر قضاوت می‌کند. مسئله مشروبات الکلی و توزیع آن یکی از معضلات جامعه ماست که تبعاتی هم دارد. فیلمنامه بیشتر روی ریشه‌ها کار کرده و اینکه چرا قانونی باید اعلام شود که اعمال نشود و زمینه قاچاق و خلاف آن را فراهم کند که تبعات فاجعه آمیزی به همراه دارد.

وی افزود: نقش مستان را در این کار دوست داشتم، چرا که یک طرفه قضاوت نشده و معلول سیستم اجتماعی است. این آدم کار کثیف می‌کند، اما آدم کثیفی نیست و ما در بخش‌هایی از فیلم وجوه مختلفی از او را می‌بینیم. برای من همین کافی بود. مستان نقش استخوان داری بود که می‌شد روی آن کار کرد و تیپ هم نبود. از سوی دیگر خسرو معصومی انسان بسیار متین و شریفی است و خیلی از این همکاری لذت بردم و حاصل کار هم به نظرم خوب بود و از آن راضی بودم، اما به نظرم کمی کار طولانی بود که این به سلیقه تدوینگر و کارگردان بر می‌گردد و من به عنوان یک مخاطب این موضوع را با معصومی در میان گذاشتم چرا که معتقدم فیلم نباید طولانی باشد و ریتم و کشش باید برای مخاطب کافی باشد، می‌توانست اندکی سبک تر باشد. به هر حال یکی از فیلم‌هایی است که افتخار می‌کنم در آن حضور داشتم و کار متفاوتی در پرونده‌ام ثبت کردم و خودم خودم را تکرار نکردم.

هفتوان درباره ما به ازاهای بیرونی نقش‌هایی که ایفا می‌کند، عنوان کرد: زمانی که نقشی به من پیشنهاد می‌شود اگر تخصصی باشد به سراغ ما به ازای بیرونی آن می‌روم و با افرادی که در آن حرفه مشغول کار هستند صحبت می‌کنم و روی آن مطالعه دارم، اما روحیات نقش را در ما به ازا پیدا نمی‌کنم و از حس خودم کمک می‌گیرم و می‌سازم. ویژگی‌های حرفه اش را درک می‌کنم اما نقش مستان ویژگی حرفه اش درجامعه تعریف نشده و بیشتر در کتابچه‌ها خواندم تا به آن رسیدم. معتقدم ما بازیگرها به عنوان یک انسان تمام ویژگی‌های روحی آدم‌های مختلف درونمان نهفته است و باید آن را پیدا و رها کنیم. همه ما در زندگی تجربیاتی داشتیم و در اطرافمان دیدیم و در ذهنمان ته نشین شده است. بعنوان بازیگر مهمترین نقش، یافتن آن است که بعد با تمرین می‌توان آن را یونیک و منحصر به فرد کرد. در واقع تمرینات مشق شب ماست.