به گزارش خبرنگار مد و لباس؛ طراحی مد و لباس ایرانی واسلامی همانند پازلی است که اجزای آن باید با هماهنگی و برنامه ریزی چیده شده تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

مد و لباس بحثی نیست که به تازگی وارد محافل شده باشد بلکه اهمیت این موضوع از گذشته تا کنون مورد بحث و بررسی قرار داشته است به طوری که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ در مجلس شورای اسلامی قوانین و برنامه هایی برای ساماندهی و جلوگیری از نفوذ الگوهای غربی به کشوربه تصویب رسید. هرچند در آن زمان این موضوع پس از مدتی مسکوت ماند و مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفت اما با روی کار آمدن احمدی نژاد، دولت نهم با برگزاری نشست‌ها و نمایشگاه های فصلی این بحث را به طور مجدد پایه ریزی کرد.

پس از افزایش انتقادات مراجع از رعایت نشدن الگوهای حجاب اسلامی در جامعه، دولت دهم ساماندهی مد و لباس را بار دیگر در دستور کارخود قرار داد و در نتیجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی توجه بیش از پیش به موضوع حجاب، کارگروهی به نام کارگروه مد ولباس تشکیل داد که این اقدام را می توان اولین گام در جهت اجرایی شدن قانون مد و لباس دانست.

حدود ۴ سال از تشکیل کارگروه مد و لباس گذشت اما کارکروه مد و لباس در طول این سال ها نتوانست فعالیت مستمر و هدفمندی را هدایت کند و وقفه های طولانی در فرآیندهای اجرایی، باعث بی اعتمادی نسبت به تحقق کارکرد های آنان شد.

کارگروه مد و لباس در زمستان سال گذشته نمایشگاهی از لباس هایی که نه در خیابان و اداره و نه در مجالس مهمانی و... به کار می رفت، درفرهنگسرای نیاوران برگزار کرد که به دلیل مناسب نبودن مدل های ارائه شده، این نمایشگاه با شکست مواجه گشت و این عدم موفقیت باعث تکاپوی بیشتر کارگروه مد و لباس برای ارائه مدل های مناسب برای عرضه شد؛ این برهه از زمان را می توان سرآغاز موفقیتی چشمگیر در ارتقای مدل های لباس ایرانی - اسلامی دانست.

این اقدام مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با اهمیت نهادن به موضوع مد و تشکیل کارگروه مد و لباس در این وزارت خانه که ما حصل آن برپایی نمایشگاه چادر در نمایشگاه قرآن و نمایشگاه مانتو بود با استقبال خوب مردم مواجه شد؛ این موفقیت و استقبال سبب برگزاری اولین نمایشگاه ملی مدومانتو که برآیند برگزاری چند نمایشگاه استانی و فعالیت چندین کارگروه دولتی و شرکت خصوصی بود، از ۲۸ آبان تا دوم آذر سال جاری در فرهنگسرای نیاوران شد که به گفته معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه این راه می تواند تغییر پوششی درچند سال آینده ایجاد کند.

در همین اثنا بود که زمزمه هایی مربوط به برگزاری جشنواره مدولباس فجر شنیده می شد که پس از بحث و تبادل نظر بر سر چگونگی برگزاری نمایشگاه ملی مد و لباس به تصمیم درباره برگزاری جشنواره‌ ای فجر منجر شد و در نهایت همین تصمیم که در راستای تلاش جهت ترویج مدل های ایرانی - اسلامی بود موجب شد تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری نخستین جشنواره مد و لباس فجر اقدام کند.

با تصویب برگزاری جشنواره مدولباس فجر، فصل زمستان که هر ساله میزبان جشنواره های موسیقی، سینما، تئاتر، شعر و هنرهای تجسمی فجر بود، امسال با تولد جشنواره مد و لباس فجر بیش از سال های گذشته رونق پیدا کرد و این جشنواره ها را به شش جشنواره افزایش داد.

قرار گرفتن جشنواره مد و لباس در صف دیگر جشنواره های فجر و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بی توجهی های گذشته نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع مد و لباس را موضوعی فرهنگی می‌داند و عزم خود را جهت جلوگیری از نفوذ هجمه های فرهنگ غرب به فرهنگ ایرانی - اسلامی جزم کرده است که این امر را می توان گامی به سوی حجابی برتر در جامعه دانست.

با وجود افت و خیزهای گوناگون فرهنگ کشورمان جشنواره مد ولباس فجر فرصتی است که می تواند اهمیت جایگاه عفاف و حجاب را در بین هنرمندان که به نوعی الگوی جوانان کشورمان هستند نشان دهد و آغاز گر مسیری بلند در عرصه حفظ عفاف و حجاب در کشور باشد.

با توجه به این اینکه دنیا در عطش حقیقت است و پرداختن به مقوله مد و لباس می تواند از ورود فرهنگ های نابهنجارغربی به کشور جلوگیری و همچنین با برنامه ریزی های صحیح خوراک مناسبی از جلوه های اسلامی به همه جهانیان عرضه کند باید برای برگزاری این جشنواره از همه ظرفیت ها استفاده شود تا انعکاس و خروجی مناسب و در خور مردم ایران اسلامی داشته باشد.

وجود چنین جشنواره هایی می تواند فرصت مناسبی را برای کشف و رشد استعدادهای نو و کارآمد در این عرصه فراهم کند و سبب ساز ایجاد خلاقیت و الگوهایی منطبق با سلایق جامعه و جوانان شود. نخستین جشنواره مد و لباس فجر، ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه امسال با همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر تهران برگزار می‌شود.

مریم سادات آجودانی