سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان، سه شنبه 24 بهمن‌ماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مینو پدرام دبیر جشنواره و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان عرصه لباس کودک و نوجوان در در سالن  2 مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم با اشاره به اینکه جشنواره‌ها، گام بلندی در جهت تخصصی شدن حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی برداشته است اظهار داشت: همانگونه که می دانید حوزه لباس شامل سه گروه آقایان، بانوان و کودکان و نوجوانان است و این بار برگزاری جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان و نگاه ویژه به این گروه سنی، حاکی از توجه مسئولان و دست اندرکاران است که ورق جدیدی در حوزه مد و لباس کشور رقم زده است.

قبادی  با اشاره به اینکه هنرمندان و طراحان لباس به صورت تخصصی و با علم به این گروه سنی اقدامات جدید انجام داده‌اند، بیان کرد:  طراحان و تولیدکنندگان با خلق آثار فاخر به ارتقای انتخاب مردم و کودکان و نوجوانان کمک کرده‌اند و امیدواریم که این نهال که اولین دوره آن با قدرت و عزم راسخ برگزار شده است، دوره های بعدی نیز رقم بخورد.

او از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد و هنرمندان همراه بااین جریان فرهنگی و هنری تقدیر کرد و گفت: خوشبختانه استقبال درخور توجهی را از این رویداد شاهد بودیم و برای نخستین بار در مقام یک جشنواره، مبانی نظری حوزه پوشاک کودک و نوجوان تبیین شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در خاتمه سخنان خود، پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان را قرائت کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: "جشنواره لباس کودک و نوجوان" زمینه مناسبی برای ارائه الگوی مناسب و گسترش دایره اختیار و انتخاب نوجوان در مقطع حساس زندگی ایجاد می‌کند تا با اطمینان‌بخشی و اعتمادافزایی به شناخت و تحکیم هویت ملی در باور نوجوان یاری رساند و شکوفایی و سرافرازی هرچه افزون‌تر مردمان این سرزمین را تضمین کند. به همه دست‌اندرکاران این رویداد فرهنگی و فعالان این عرصه اعم از طراحان، نساجان و صنعتگران مد و لباس درود می‌فرستم و امیدوارم برگزاری این جشنواره به ارتقای سطح کیفی و کمی نمادهای فرهنگی ایران اسلامی بینجامد."

 مینو پدرام، دبیر نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه چند سالی است جشنواره های مد و لباس با هدف اعتلای پوشش اسلامی و ایرانی برگزار شده است بیان کرد: برای تربیت درست زیبایی شناسی و آراستگی به الگوهای اصولی ذهنی نیاز داریم وگرنه خلع این فقدان را حس خواهیم کرد.

او افزود: نیازمند نگاه های نو در این عرصه بودیم و معتقدیم لازم است از دوران کودکی این نگاه‌ها تقویت شود تا خلاء موجود در حوزه مد و لباس کودک و نوجوان رفع شود.

پدرام با تأکید بر اینکه جشنواره‌ها بستر مناسبی برای ظهور و بروز ایده های نو و خلاقانه است اذعان داشت: جشنواره ملی لباس و طراحی کودک و نوجوان می تواند بسترساز و شکل‌گیری اندیشه و هویت فرهنگی برای آینده با نمایش وقار اسلامی باشد.

دبیر نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان تأکید کرد: هنر طراحی لباس و پارچه از استعداد و خلاقیت هنرمندان نشات گرفته و هنر فاخری که از این سرزمین به قدمت تاریخ شکل گرفته است و امیدواریم این جشنواره میراث دار هویتی باشد که با یاری صنعت گران و طراحان ارزش ها را بر قامت نونهالان و نوجوانان بنشاند.

نخستین جشنواره ملی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان از 24 تا 27 بهمن ماه در مرکز همایش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت 10 تا 20 از بیش از 150 اثر به نمایش درآمده در این رویداد و غرفه‌های 10 برند ایرانی حوزه پوشاک کودک و نوجوان دیدن کنند.