سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "کارد، ترنج، زلیخا" به نویسندگی ملیحه مرادی جعفری و کارگردانی احمد ایرانی‌خواه از 17 بهمن ماه ساعت 19:30 در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. هدی نوری‌زاده، میثم جهانگیری، امین اکبری‌نسب و علی آسترکی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

احمد ایرانی‌خواه در گفت‌وگو با هنرآنلاین داستان نمایش "کارد، ترنج، زلیخا" را این‌گونه توضیح داد: دختر جوانی به نام هیما به معنی عاشق و سوخته در عشق، در دام عشقی ممنوع گرفتار است. همه چیز بر خلاف میل او پیش می‌رود و با گذشت زمان‌، آتش کینه او از هم‌کیشان‌اش شعله‌ور می‌شود. او برای انتقام از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. وقتی در می‌یابد هادان، مردی که دلداده او بوده در آتشی که گمان می‌کرد، سبب آرامش او خواهد شد، سوخته و جانش را از دست داده‌، تصمیمی فاجعه‌بار می‌گیرد....

او درباره موضوع و مضمون این اثر خاطرنشان کرد: تم این نمایش براساس عشق است و با توجه به نام اثر وجه تشابهی میان "کارد، ترنج، زلیخا" و داستان معروف یوسف و زلیخا وجود دارد و در نهایت در هر دو این قصه‌ها کانسپت مشترک، عشق است. نمایشنامه موضوع فلسفی و عرفانی دارد و نویسنده یک سری تفکرات فلسفی و عرفانی که از سالیان دور به دست بشر رسیده است را دستمایه قرار داده و متن اثر را براساس آن به رشته نگارش در آورده است.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه تمرینات نمایش حدود 6- 7 ماه به طول انجامید، عنوان کرد: در ابتدای تمرینات نمایشنامه از پیش تعیین شده‌ای وجود نداشت و براساس طرح اولیه نویسنده، تمرینات آغاز شد و همه اتفاقات به شکل کارگاهی پیش رفت.

ایرانی‌خواه درباره سبک و شیوه اجرایی "کارد، ترنج، زلیخا" اظهار داشت: نمایشنامه متنی کلاسیک دارد و به حادثه عظیم کربلا که در 1400 سال پیش رخ داده است، رجعت می‌کند. نویسنده، آن حادثه را دستمایه نگارش متن قرار داده است و متنی امروزی را نگاشته است. شخصیت‌های نمایش نام‌های موزه‌ای و تاریخی دارند که امروزه به ندرت از آن‌ها استفاده می‌شود اما زبان نمایش ثقیل و سنگین است و به نوع نوشتار متن طعنه می‌زند.

او همچنین در ادامه اضافه کرد: زبان و نوع نوشتار نمایشنامه آرکائیک و کلاسیک است اما نه به این معنا که نویسنده واژگان را از گذشته انتخاب کرده است بلکه نوع قرار گرفتن واژگان فضایی آرکائیک دارد و زبان در این اثر شاعرانه است. در شیوه اجرایی، زمانی که با آثار موزه‌ای و تاریخی مواجه می‌شویم در صورتی‌که به همان شیوه کار شود مخاطب احساس خواهد کرد که در حال ورق زدن تاریخ هستیم. دال‌ها و نشانه‌هایی برای هر مخاطب منحصر به فرد است و هر کس تفسیر خود را خواهد داشت. از آنجا که با چنین شرایطی روبرو بودیم نشانه‌ها را امروزی و مدرن کردیم و از منطقه صفر که تاریخ در آن اتفاق افتاده است فاصله گرفتیم تا مخاطب برداشت و تأویل خود را از موضوع داشته باشد.

کارگردان نمایش "فرجام" با بیان اینکه شیوه نوشتاری آرکائیک و سبک اجرایی مدرنِ این اثر، ویژگی ساختار نمایش است، عنوان کرد: از تلفیق این دو، تناقضی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد و این چند پاره بودن، مخاطب را با دوگانگی روبرو می‌کند.

ایرانی‌خواه درباره طراحی صحنه نمایش "کارد، ترنج، زلیخا" اذعان داشت: روابط، ایما و اشاره‌ها و وسایل روی صحنه امروزی است اما گفتار و زبان نمایشنامه کلاسیک است. فضای کلی نمایش از منظر مکان و موقعیت 1400 سال پیش است ولی از نظر نشانه‌ها‌ی بصری در صحنه، مخاطب به کانسپتی می‌رسد که با مفهومی روبروست و تماشاگر میان هست و نیست در ذهنش جدالی به وجود می‌آید و به تناقض سوم می‌رسد. زبان و شیوه اجرایی متفاوت است و این یکی از خصیصه‌های مکتبی است که در آن کار می‌کنیم. در این نمایش به سمت عناصر پست مدرن رفته‌ایم و وام‌دار تاریخ بوده‌ایم و در کانسپتی آن را به نمایش می‌گذاریم و این تناقضاتی است که از سه زاویه در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: نادر فلاح، دستیاران کارگردان: علی شنبه‌زاده و احسان زارع، طراح صحنه و نور: امیر رضازاده، طراح فیگور: حامد نصرآبادیان، طراح لباس: نسیم ملکی، طراحان گریم: حسین صالحیان و اعظم رحمانی، آهنگساز: اشکان بهرامی، خوانندگان: حسین سلیمانی، بهجت توجه و اصغر وفایی، منشی صحنه: رضوان عباسی، مشاور رسانه: وحید یگانه، مشاور امور بین‌الملل:  عباس تقی‌آبادی، عکاسان: پوریا نوری، جواد خمیس آبادی و عاطفه ترابی، طراح پوستر و بروشور: مهدی رایگانی، ساخت دکور: سعید غفاری، مدیر صحنه: محسن اسلامی و نیلوفر لطفی، ساخت تیزر: جواد خمیس‌آبادی و نیما کزازی و روابط عمومی و تبلیغات مجازی: فریبا جدیدی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش که تا 25 اسفند ماه به روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.