به گزارش هنرآنلاین؛ افزودن جشنواره مد و لباس فجر به جشنواره های مختلفی که دراین زمینه برگزار می شود گامی مناسب برای آغاز مسیری است که می توان در طی آن صنعت فراموش شده و به خواب رفته مد و لباس ایرانی و اسلامی را بیدار و احیا کرد. برگزاری چنین جشنواره ای هر چند اندکی دیرتر از سایر کشورهای اسلامی شکل گرفت، اما نوید بخش توجه بیشتر مسئولان به اهمیت این هنر و صنعت بزرگی به نام پوشاک است که نقش مهم و اساسی در جامعه ایفا می کند وجود چنین جشنواره هایی می تواند فرصت مناسبی را برای کشف و رشد استعدادهای نو و کارآمد در عرصه طراحی لباس فراهم کند و سبب ساز ایجاد خلاقیت و ایجاد الگوهایی منطبق با سلایق جامعه و جوانان ایرانی شود. به این بهانه در آخرین روز از دریافت آثار به دبیر خانه جشنواره، با کیوان سهرابی دبیر اجرایی کارگروه ساماندهی مد ولباس به گفت و گو نشستیم و در اوج شلوغی دریافت آثار ارائه شده، درباره جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی با موضوع لباس اجتماع بانوان پوشاک بهاره صحبت کردیم.

از چگونگی شکل گیری جشنواره مدو لباس فجر برایمان بگویید.

تقریبا بعد از دو نمایشگاه که در سال های ۸۹ و۹۰ برگزار شد، به سفارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیمی در کارگروه ساماندهی مد ولباس گرفته شد که این جشنواره نیز به جشنواره‌های فجر افزوده شود. پس از بررسی همه جوانب امر تصمیم بر این شد تا جشنواره مد ولباس فجر را هم در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به عید نوروز برگزار کنیم.

هدف از برگزاری این جشنواره چه بود ضمن این که نمایشگاه مد و لباس نیز به تازگی برگزار شده است؟

ما ۴ هدف کلی برای این موضوع در نظر گرفتیم که به طور اختصار عنوان می کنم. تدوین شاخص ها و استانداردها برای تبیین پوشش ایرانی و اسلامی، که براساس این شاخص ها داوری آثار جشنواره نیز انجام خواهد شد. دوم اینکه قصد داریم توان ملی و غرورمان را در عرصه مد ولباس ثابت کنیم چرا که در مسائل فنی این موضوع دانش لازم و نیروهای متخصص را داریم. تعامل و هم افزایی فی مابین بخش خصوصی و دولتی از دیگر اهداف ما برای برگزاری جشنواره بود به دلیل این که انفکاک طراحان از تولید کنندگان و نبود حس اعتماد حتی این جشنواره را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد و ما درنظر داریم تا این جدایی را از بین ببریم. ایجاد بانک اطلاعاتی نیز مد نظرمان بود، درحال حاضر ما بیش از ۷ هزار نفر را در این بانک اطلاعاتی ثبت کردیم که همگی دستی در آتش دارند. از سوی دیگر با برگزاری جشنواره یک کار حمایتی ازطراحان صورت می گیرد.

چرا تنها در بخش بانوان این جشنواره ها و نمایشگاه ها برگزار می شود؟

امسال ما با کار در حوزه لباس بانوان به طور منحصر بسیار مورد سوال قرار گرفتیم، اما به دلیل کمبود وقت این کار را انجام دادیم، چرا که پوشش بانوان موضوع مهمی است و جامعه امروز به آن نیازمند است. خواستیم برای اولین بار این کار را انجام دهیم و این موضوع از سال آینده باید در حوزه آقایان هم انجام شود.لباس به عنوان پرچم شخصیتی هر فرد دیده می شود و آن تناسب رنگ و یا نوع نگاهی که به پوشش خود داریم نشان دهنده شخصیتمان خواهد بود. جوان به دنبال شور و هیجان است و ما هم این امکان را برایش فراهم می کنیم. اینکه چرا امسال ما جشنواره لباس اجتماع بانوان را داشتیم به این دلیل بود که مانتو، چادر مقنعه سه موضوع اصلی است که ما با آن در جامعه روبه رو هستیم. به عنوان سال اول این موضوعات را انتخاب کردیم و در سالهای تدوین شاخص ها و استانداردها برای تبیین پوشش ایرانی و اسلامی،ثابت کردن توان ملی و غرورمان را در عرصه مد ولباس،تعامل و هم افزایی فی مابین بخش خصوصی و دولتی،ایجاد بانک اطلاعاتی از اهداف برگزاری جشنواره مد و لباس فجر بود

آینده متعلقات این حوزه را نیز افزایش خواهیم داد و بخش های دیگری مانند کفش، کیف و متعلقات حجاب را اضافه خواهیم کرد.

آیا جشنواره مد ولباس فجر بخش اهدای جوایز هم دارد؟

بله، علاوه برنمایش آثار شرکت کننده در بخش رقابتی، بخش علمی و کارگاههای آموزشی را هم در کنار آن به طور جدی دنبال می کنیم و جوایزی را هم در تمامی حوزه ها در نظر گرفته ایم. در بخش رقابتی لوح تقدیر، تندیس جشنواره که برای اولین بار دراین حوزه صورت گرفته به همراه جوایز نقدی به نفرات اول تا سوم ارائه خواهدشد. در بخش مانتو که به دو موضوع لباس اجتماعی و عمومی و لباس اجتماعی مجلسی تقسیم می شود ۶ جایزه در نظر گرفته شده است، و برای چادر و مقنعه ۳ جایزه را در نظر گرفتیم. به نفرات اول تا سوم هر رشته علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جشنواره در بخش چادر نفر اول۵۰ میلیون ریال، نفر دوم ۳۰ میلیون ریال و نفر سوم۲۰ میلیون ریال، در بخش چادر به نفرات اول تا سوم ۳۰ -۲۰ و ۱۰ میلیون ریال و برای مقنعه ۲۰-۱۰و۵ میلیون ریال در نظر گرفته شده است. این میزان جایزه برای دور اول جشنواره یک حرکت بسیار خوب از سوی کارگروه ساماندهی است و طراحان می توانند به رقابتی مثبت دراین عرصه بپردازند. از نکات مهم دیگر این جشنواره اهدای جایزه بخش مردمی است که سلیقه مردم را نسبت به یک پوشش مشخص می کند، در این بخش علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جشنواره در بخش مانتو به نفر برگزیده ۳سکه در بخش چادر۲ سکه ودر بخش مقنعه نیز ۱ سکه اهدا خواهیم کرد.

درباره برنامه های جنبی جشنواره بگویید.

در بخش علمی با ۶ عنوان مقاله روبه رو هستیم ضمن اینکه امسال پایان نامه ها مورد قبول واقع نشدند و در برنامه ریزی سال آینده جشنواره در نظر داریم پایان نامه ها را نیز وارد این حوزه کنیم و خود کارگروه در این زمینه موضوعاتی را ارائه خواهد داد تا دانشجویان در این موضوعات فعالیت کنند، به عنوان پژوهشگر این نوید را به دانشجویان می دهیم که قطعا مورد حمایت ما قرار خواهند گرفت. در جشنواره امسال علاوه بر مقاله برتر، پژوهشگر و محقق برتر هم انتخاب خواهند شد و جوایزی دریافت خواهند کرد. از بخش های جنبی دیگر برپایی نشست های تخصصی است که اساتید مجرب این عرصه به سخنرانی خواهند پرداخت و در پایان این نشست ها به صورت مکتوب ارائه خواهند شد. تا چند روز آینده چکیده مقالات را قبل از شروع جشنواره منتشر خواهیم کرد و خود مقالات جشنواره هم در یک کتابچه منتشر خواهند شد. علاوه بر این نشست ها کارگاه های آموزشی هم خواهیم داشت.

آیا جشنواره مد ولباس فجر کتاب جشنواره خواهد داشت؟

کتاب نخواهیم داشت،اما قطعا از این جشنواره ژورنالی خواهیم داشت که طبق خروجی مصوبات و تاییدات اعضای کمیسیون ماده ۴ خواهد بود. یک بولتن ویژه نیز خواهیم داشت که برای افتتاحیه و اختتامیه منتشر خواهد شد.

کارگروه ساماندهی مد ولباس قصد دارد وارد حوزه دانشگاهی شده و در این بخش نیز فعالیت داشته باشد؟

البته پشتوانه علمی ما گروه مشاورینی از اساتید حوزه و دانشگاه هستند که در اتاق فکر از آنها بهره می بریم. ما هم در حوزه توانمندی های علمی و آکادمیک دانشگاهی و هم توانمندی های اجرایی در سال آینده استفاده می کنیم. و قصد داریم در سال آتی با همکاری دانشگاه ها جشنواره بین دانشگاهی برگزار کنیم. چرایی برگزاری این طرح هم با مسئولان و روسای دانشگاه ها مطرح شده است و اگر ملزومات آن فراهم شود قطعا برگزار خواهد شد.

این جشنواره چه البته پشتوانه علمی ما گروه مشاورینی از اساتید حوزه و دانشگاه هستند که در اتاق فکر از آنها بهره می بریم. ما هم در حوزه توانمندی های علمی و آکادمیک دانشگاهی و هم توانمندی های اجرایی در سال آینده استفاده می کنیم. و قصد داریم در سال آتی با همکاری دانشگاه ها جشنواره بین دانشگاهی برگزار کنیم.

تفاوتی باجشنواره ها و نمایشگاه هایی که دراین زمینه برگزار می شود خواهد داشت؟

وقتی می گوییم جشنواره یعنی محدودیتی وجود ندارد و از همه اقشار اثری خواهیم داشت؛ اما جشنواره دانشگاهی یعنی قطعا دانشگاه های سراسر کشور که دراین موضوع کارکردی داشته اند دانشجویانش می توانند شرکت کنند یک کار صرفا دانشجویی که بتوانیم آمار درستی از دانشجویان بدست آوریم و توانمندی هایشان را بشناسیم. فکر می کنم تفاوتش در این است که ما می توانیم یک راهکار، الگو و مدل برای آینده مد ولباس داشته باشیم.

آیا جشنواره مد ولباس فجر بین المللی خواهد شد و دراهداف کارگروه قرار دارد، اگر قراراست بین المللی شود به چه شکل طراحان دعوت خواهند شد چرا که اگر صرفا از حوزه کشورهای اسلامی باشند قاعدتا بین المللی نخواهد بود؟

قطعا این اتفاق از سال آینده خواهد افتاد. قانون اذعان می کند که ساماندهی مد ولباس اسلامی و ایرانی و این به طور صریح ذکر شده است. حتما از کشورهای اسلامی دعوت می کنیم، از کشورهای غربی مسلما کار غربی نخواهیم پذیرفت، اما اگر طراح مسلمانی در کشوری اروپایی زندگی می کند وطرح اسلامی دارد و براساس آنچه که در فراخوان داده شده است کار ارائه دهد قطعا می پذیریم و بخش ویژه هم برای آن در نظر گرفته ایم که درجایگاه خود به آن پرداخته می شود.

تعداد آمارشرکت کنندگان در جشنواره امسال چه میزان است؟

بیش از ۲ هزار اثر دریافت کردیم که برای ما قابل توجه بوده است، نمایشگاه مد و مانتو در آذرماه برگزار شد با فاصله زمانی دو ماه جشنواره فجر نیز برگزار می شود، توقع ما این بود که آثار زیادی به دستمان نرسد اما آمارنشان داد که هنوز جامعه از این موضوع به طور کامل اشباع نشده وجای کار فراوان دارد. این را باید به فال نیک گرفت و توان به آن داد چرا که ترغیب و تشویق طراحان و دریافت گواهینامه و اهمیت این موضوع باعث شد که بدانیم این موضوع بسیار قابل توجه است.

در صحبت هایی که پیش از این در نشست های خبری داشتید صحبت از ایجاد پارک فناوری و خانه طراحان داشتید. ضمن توضیح مراحل اجرایی کار تفاوت این دو را نیز بفرمایید؟

پارک فناوری کار یک کارگروه نیست؛ در این زمینه یک طرح توجیهی نوشته شد و قصد داریم این کار را انجام دهیم اما با بضاعت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار شدنی نیست و باید تمام اعضا و ظرفیت های بخش خصوصی این طرح را حمایت کنند تا پارک فناوری شکل بگیرد. خانه طراحان یک جایگاهی دارد مثل خانه هنرمندان. ما دراین خانه یک NGO خواهیم داشت برای ارتباط فی مابین بخش طراحان با حوزه تولید، جامعه طراحان وقتی در قالب یک بانک اطلاعاتی مشخص مورد حمایت ما باشند می توانیم کارها و نمایشگاه های بعدی را با یک الگوی روشن تر پیش ببریم. انجمن طراحان خیلی فعالیت پررنگی در این عرصه نداشته است،ضمن اینکه انجمن طراحان یکی از زیر مجموعه های خانه طراحان خواهد بود و همه طراحان را زیر پوشش خود قرار خواهد داد. قانون همه را مکلف کرده است از صداوسیما، ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ وارشاد، صنعت معدن- تجارت تا اتحادیه های مختلف که تمام نیروی خود را دراین زمینه به کار گیرند. باید چارچوبی داشته باشیم تا بتوانیم دراین عرصه فعالیت کنیم. خانه طراحان یک بخشی از این سازمان است که خواسته طراحان را برآورده می کند.

چرا باوجودی که آثار ثبت شده به نمایش درآمده اند اما در بازاردیده نمی شوند؟

ایده نمایشگاه دائم مد و لباس بر این اساس بود که با توجه به فروشگاه های بسیار در خیابان ولی عصر برای پاسخ به نیازی که وجود داشت ایجاد شود. اهداف مختلفی برای نمایشگاه دائم تعیین شد، اما هدف عام ما این بود که زمانی که طرحی نو توسط اعضای کمیسیون انتخاب میشود و اجازه ثبت اثر گرفت، چطور و با چه قیمتی به دست مخاطب برسد. ما یک بیش از ۲ هزار اثر دریافت کردیم که برای ما قابل توجه بوده است، نمایشگاه مد و مانتو در آذرماه برگزار شد با فاصله زمانی دو ماه جشنواره فجر نیز برگزار می شود، توقع ما این بود که آثار زیادی به دستمان نرسد اما آمارنشان داد که هنوز جامعه از این موضوع به طور کامل اشباع نشده وجای کار فراوان دارد.

نمونه از این اثر را به نمایش گذاشتیم. با نرم افزاری که موجود است مخاطب می تواند به تناسب شرایط طرح و با ارائه شناسنامه و محل عرضه انبوه آن طرحی را که پسندیده است تهیه کند. در واقع ما طراح و تولید کننده را دعوت می کنیم، طرح را ارائه و این دو را با هم ارتباط می دهیم و به دلیل اینکه عمر مد کوتاه است و لحظه بسیار مهم است، طراح می تواند با ارتباط با تولید کننده طرحش را به تولید انبوه برساند تا هم طرحش به تولید برسد و هم ارزش ریالی آن به گونه ای جبران شود و ارزش معنوی آن نیز محفوظ بماند.

آیا به واقع می توان گفت جریانی به نام مد در ایران وجود دارد؟

این سوال بسیار فنی است اما به طور خلاصه می توان گفت به هر حال ما می بینیم که شبکه های ماهواره ای چقدر می توانند در جریان یک مد نقش داشته باشند و بخشی از مدهای داخل جامعه ما بیشتر از بیرون می آید. این حاصل چیست؟ با نگاه درست، نقش رسانه در این امر مهم مشخص می شود و رسالت آن نیز معلوم است. چهره های مطرح با پوشیدن یک لباس جریان مد به راه می اندازند و به نوعی این حوزه را مدیریت می کنند و مردم جامعه نیزاز آنها پیروی می کنند واین تنها در حوزه لباس نیست مد می تواند در تمامی زمینه ها تاثیر گذار باشد. ما این ظرفیت را در کشور داریم تا بتوانیم جریان مد را هدایت کنیم به شرط آنکه تمام اعضای کارگروه یک جا پای موضوع بیایند و نسبت به شرح وظایف تبیین شده در آیین نامه های اجرایی این موضوع انجام وظیفه کنند. آموزش و پرورش به عنوان ریشه ای ترین عضو این گروه شناخته می شود، سازمان صدا و سیما حرکاتی را در این عرصه آغاز کرده است اما اگر لباس هایی که در جشنواره فجر انتخاب می شوند بخشی از آن انتخاب و هنرمندان و فعالان عرصه های دیگر که الگوبرداری از آن ها بیشتر است استفاده کنند خود به خود به نوعی این اتفاق حرکتش شروع می شود. این جریان شدنی است و قابل مدیریت، به شرطی که یک همکاری جمعی و جدی صورت بگیرد.

اگر انتخاب مد به عهده مخاطب باشد به نظر شما آیا می توان بازار مد را در دست گرفت و جلوی ناهنجاری هارا گرفت؟

با بحث نرم نمی توان سخت برخورد کرد. ما باید توان، ظرفیت و دانش خود را نیز با آن بسنجیم. تمام اعضای کارگروه باید تلاش کنند، نمایشگاه و جشنواره لازمه بستر سازی است اما کافی نیست. آموزش و پرورش ۱۸ میلیون جامعه مخاطبانش است که رقم کمی نیست و وقتی این مخاطب وارد جامعه می شود مدیریت نسل بعدی نیز برعهده اوست. وقتی از پایه درست پیش برویم خروجی مناسبی خواهیم داشت. ما اگر توانستیم در مقابل شبکه ماهواره ای بایستیم بدون اینکه آن را ممنوع کنیم کار مهمی انجام داده ایم. شبکه بازار یک ظرفیت بسیار خوب دارد تا محلی باشد برای ارائه مد؛ وقتی شبکه ای مناسب این امر نداریم وتبلیغی هم دراین زمینه نمی کنیم نمی توانیم جلویش را بگیریم. باید شرایط فراهم شود تا انتخاب با مخاطب باشد. مد تنها در لباس اشخاص نقش ندارد و درهمه امور زندگی هر فرد ایفای نقش می کند.

نهادها و سازمانهایی که در قانون مکلف به همکاری شده اند چقدر روی این موضوع با کارگروه همکاری داشته اند؟

نمایندگان این نهادها درجلسات شرکت می کنند اما من تا به امروز و با مطالعه گزارش نفرات قبلی کارگروه هیچ گزارش عملکردی از سوی این نهادها ندیده و گزارشی هم دریافت نکرده ایم.

چقدر وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرح های برترحمایت می کند؟

قانون نوع حمایت را به طور صریح عنوان کرده است، این حمایت به صورت ارائه تسهیلات از سوی بانک ها برای طراحانی است که مورد تایید کمیسیون ماده ۴ قرار گرفته و به بانک معرفی می شوند است، بانک نیز موظف است که این تسهیلات را ارائه کند، اما اینکه این حمایت مجزاست یا از محل بودجه وزارت خانه تامین می شود را دیگر باید از خود دوستان در وزارت خانه جویا شوید.

زینب السادات افتخاری/۳۱