به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، فاطمه ذوالقدر، نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت و ضرورت برپایی جشنواره‌های مد و لباس فجر بیان کرد: در جامعه گروه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد که با توجه به تنوعات فرهنگی موجود، سبب شکل گیری سلیقه‌های مختلفی می‌شود و در این راستا نمی‌توان یک زبان مشترک بین این گروه‌ها ایجاد کرد.

او افزود: از این رو یکی از نمادهای فرهنگی را که همان پوشش و لباس است، نمی‌توان برگرفته از الگوهای داخلی و بومی در سطح جامعه مشاهده کرد که این تنوع و جذابیت الگوهای وارداتی در میان جوانان و نوجوانان ما بسیار بیشتر از قشر میانسال رواج دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، فرهنگ مصرف گرایی در سطح جامعه در تمام ابعاد زندگی ورود کرده است تصریح کرد: متأسفانه در برخی موارد فاصله و جدایی میان فرهنگ بومی و سنتی و ایرانی و فرهنگ مصرفی مردم شکل گرفته که این جدایی، گرایش جوانان و نوجوانان را به پذیرش مد وارداتی در مقابل فرهنگ داخلی کشور سبب ساز بوده است.

ذوالقدر تأکید کرد: برگزاری جشنواره فجر و جشنواره‌های مد و لباس و افزایش پذیرش دانشگاهی در رشته طراحی مد و لباس و خوشبختانه استقبال جوانان برای فعالیت در این رشته‌ها باعث شد نگاه از مدگرایی بیرونی به مدگرایی درونی تغییر زاویه پیدا کند و البته این در حالی است که گروهی اصولاً مد را قبول نداشته و آن را ابزار اشاعه و ترویج فرهنگی خاص یا روشی برای افزایش فروش به حساب می‌آورند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: از این رو جشنواره مد و لباس زمینه‌ای است برای زدودن گرد و غباری که بر پیکره هنر مد و لباس این سرزمین نشسته است. هنری که با اصول دینی و مذهبی ما نیز کاملاً منطبق و سازگار می‌باشد و به این وسیله می‌توان حفظ و اعتلای مد ایرانی و اسلامی را به عنوان یک تکنیک طراحی خاص نه تنها در ایران بلکه در دنیا معرفی نمود و به عنوان منبعی برای ارزآوری از آن بهره برد.

هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از ششم تا سیزدهم اسفندماه 96 همزمان در تهران و چندین استان کشور برگزار می‌شود.