سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "کتاب‌فروشی" (The Bookshop) به کارگردانی ایزابل کوشت شنبه شب تنها سه ساعت بعد از موفقیت در جشنواره گوته‌بورگ سوئد که بزرگ‌ترین رویداد سینمایی در منطقه اسکاندیناوی است، جایزه اصلی سی و دومین دوره جوایز گویا را از آن خود کرد که از آن به عنوان معادل اسپانیایی اسکار یاد می‌شود.

به گزارش ورایتی، این فیلم بجز جایزه بهترین فیلم، جوایز بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه اقتباسی را نیز آن خود کرد. "کتاب‌فروشی" با اقتباس از رمانی نوشته پنه‌لوپه فیتزجرالد که در 1978 منتشر شد ساخته شده و داستان زنی بیوه با بازی امیلی مورتیمر است که می‌کوشد با افتتاح یک کتاب‌فروشی در یک دهکده ساحلی انگلیسی به موفقیت دست پیدا کند.

بیل نای و پاتریشیا کلارکسن از دیگر بازیگران فیلم جدید کارگردان کهنه‌کار اسپانیایی هستند که برای اولین بار در سطح بین‌المللی این ماه در جشنواره فیلم برلین در بخش ویژه نمایش داده می‌شود. برای دومین بار است که فیلمی انگلیسی‌زبان جایزه گویا بهترین فیلم را دریافت می‌کند. اولین بار "زندگی مخفی واژه‌ها" به کارگردانی خود کوشت در 2006 برنده این جایزه شد.

"کتاب‌فروشی" در حالی جایزه اصلی جوایز گویا 2018 را به خود اختصاص داد که درام تاریخی "غول" (Giant) با پیروزی در 10 بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، موسیقی، بازیگر جدید (انکو ساگاردوی)، طراحی صحنه، فیلمبرداری، تدوین، کارگردانی هنری، لباس، چهره‌پردازی و مو و جلوه‌های ویژه، عملاً پیروز بزرگ این دوره جوایز گویا لقب گرفت.

فیلم باسک‌زبان "غول" را آیتور آرگی و جان گارانو کارگردانی کرده‌اند. داستان درباره مردی جوان مبتلا به بیماری غول‌پیکری است که برادرش او را در اروپا به عنوان یک موجود عجیب‌الخلقه به نمایش می‌گذارد.

پنه‌لوپه کروز و کارلوس سائورا کارگردان کهنه‌کار، جایزه گویا بهترین فیلم را اعطاء کردند. کروز و همسرش خاویر باردم برای بازی مقابل هم در فیلم "پابلو دوست‌داشتنی" در بخش‌های بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد نامزد بودند، اما جایزه را به ناتالی پوزا برای "نمی‌توانم بگویم خداحافظ" و خاویر گوتیرز برای " El Autor" واگذار کردند.

جایزه گویا بهترین کارگردان جدید به کارلا سیمون برای فیلم "تابستان 1993" رسید که نماینده اسپانیا در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2018 بود، اما نتوانست به فهرست نامزدها راه پیدا کند. این فیلم جوایز بهترین بازیگر مرد مکمل (داوید بارداگر) و بهترین بازیگر زن جدید (برونا کوزی) را نیز دریافت کرد. داستان فیلم در 1993 در کاتالونیا روی می‌دهد و درباره یک دختر بچه یتیم شش ساله بارسلونایی است که وقتی مادرش بر اثر ذات‌الریه مرتبط به بیماری ایدز می‌میرد، پیش خانواده دایی‌اش فرستاده می‌شود.

جایزه بهترین فیلم خارجی اسپانیایی‌زبان به "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو از شیلی رسید که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان نیز هست و "مربع" ("میدان") به کارگردانی روبن اوستلوند از سوئد نیز جایزه بهترین فیلم اروپایی را برد. "مربع" نیز یکی از نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان امسال است.

ماریسا باره‌دس بازیگر مورد علاقه پدرو آلمودوار جایزه گویا افتخاری را دریافت کرد. برندگان جوایز گویا با رأی بیش از 1200 عضو آکادمی فیلم اسپانیا انتخاب شدند.