به گزارش هنرآنلاین، نخستین قسمت از ویژه برنامه زنده اینترنتی "سی و پنج" در جشنواره سی و ششم فیلم فجر با اجرای فریدون جیرانی میزبان مهتاب کرامتی بازیگر فیلم "جاده قدیم" و امین حیایی بازیگر فیلم "شعله‌ور" و "دارکوب" بود که شب گذشته (شنبه 14 بهمن ماه) از تلویزیون اینترنتی تی وی نت (tvnet.ir) پخش شد.

در ابتدای این برنامه پس از ارائه گزارشی از اخبار دو روز ابتدایی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، جیرانی از رسانه‌های اصلاح طلب و اصولگرا درخواست کرد که نقدهای سیاسی با واژه‌هایی چون ضد وطن، ضد دین و امثالهم نداشته باشند و اجازه بدهند که جشنواره به سلامت تمام شود. در ادامه و با حضور مهتاب کرامتی، پرسش‌های فریدون جیرانی و شیما غفاری آغاز شد.

اولین باری که در جشنواره فیلم فجر حضور داشتی، با چه فیلمی بود؟ و سیمرغ برای چه فیلمی گرفتی؟

با فیلم "مرد بارانی" به کارگردانی ابوالحسن داوودی. در آن سال میترا حجار برای "متولد ماه مهر" سیمرغ گرفت. من برای فیلم سینمایی "بیست" سیمرغ گرفتم.

هر سال و به صورت روتین در جشنواره فیلم داشتم و آن زمان حضور در جشنواره راحت بود چراکه تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره زیاد بود اما با افزایش تعداد فیلم‌ها و فیلمسازان و با توجه به اینکه همه دوست دارند در جشنواره حضور داشته باشند، الان حضور سخت‌تر شده است.

چرا "جاده قدیم" را انتخاب کردید؟

پرونده کاری‌ام نشان می‌دهد زیاد پر کار نیستم و سعی می‌کنم انتخاب شده کار کنم، اما دغدغه‌ام با منیژه حکمت یکی بود و نقشی چالش برانگیز نیز بود که آن را پذیرفتم.

موضوع این فیلم، موضوع روز جامعه است. چطور با این موضوع آشنا شدید؟

خانم حکمت به مدت طولانی در مورد فیلمنامه تحقیق کرده بود و زمانی که من به پروژه ملحق شدم این تحقیقات در اختیار من گذاشته شد و پس از خواندن آنها، تحقیقات میدانی خودم شروع شد و با خانم‌هایی که چنین اتفاقی برایشان رخ داده بود، ارتباط گرفتم البته این افراد خیلی به ندرت ارتباط برقرار و سکوت می‌کنند که این پیام فیلم ما نیز است که سکوت نکنید.

موضوع سبب شد تا شما برای بازی در فیلم بیشتر ترغیب شوید؟

واقعا باید در مورد این موضوع به فرد صدمه دیده کمک شود و به نظر من بهترین راه این است که خانواده و اجتماع باید در این مورد صحبت کنند و به سکوت نیانجامد.

شما در زمینه فعالیت‌های اجتماعی فعال هستید و دغدغه اجتماعی زیادی دارید.

بله، خیلی زیاد است و شاید بیشتر دغدغه‌ام کودکان، زنان، اعتیاد و بیماری‌هایی چون ایدز است که کودکان و زنان درگیر آنها می‌شوند. موضوعاتی چون ورزش بانوان نیز بسیار برایم اهمیت دارد که در "صفر تا سکو" به آن پرداختیم.

ریشه‌یابی این معضلات اجتماعی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در این رابطه باید فرهنگسازی شود و ارتباط و تساوی بین زن و مرد و حضور زنان در جایگاه واقعی‌شان بیشتر توجه شود. کودکان کار را می‌توان به راحتی از خیابان‌ها جمع کرد اما این مساله را پاک کردن است و من فکر می‌کنم فقر در این زمینه خیلی مهم است.

از معدود بازیگرانی هستید که در  فضای مجازی فعال نیستید. نظرتان در مورد اینکه فضای مجازی به فرهنگسازی کمک می‌کند، چیست؟ شمابعد از زلزله کرمانشاه به این منطقه رفتید و صفر تا سکو را نمایش دادید. دلیلش چه بود؟

فضای مجازی بی نهایت به فرهنگسازی کمک می‌کند اما اگر مراقب نباشید به شما لطمه می‌زند و من خیلی دیر به این موضوع پرداختم و سعی می‌کنم پیام رسانی کنم. زمانی که زلزله آمد خیلی از مردم ایران یکپارچه کمک کردند اما من گفتم باید کمک‌ها ادامه دار باشد و در مراحل بعدی به روحیه این عزیزان بپردازیم و احساس کردم تماشای "صفر تا سکو" می‌تواند در این راه کمک کند هرچند قدمی کوتاه در این خصوص برداشتیم اما باز هم بر می‌گردیم.

نکته تلخ "صفر تا سکو"، عدم نمایش تلویزیونی مسابقات ورزشی بانوان است..

متاسفانه این ورزشکاران، امید و آرزویشان را در این راه می‌گذارند و دوست دارند دیده شوند درست مثل ما که با تماشاچی معنا پیدا می‌کنیم و وقتی این اتفاق نمی‌افتد، ناامیدکننده است. تمام چند باری که فیلم را با مردم دیدم، شاهد حال خوب مردم بودم و مطمئن باشید اگر ورزش بانوان در تلویزیون پخش شود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

امسال یک فیلم در مورد ورزش بانوان با نام "عرق سرد" داریم..

شنیدم خیلی به واقعیت نزدیک است و باید ببینم.

در "جاده قدیم" نقش متفاوتی دارید. نزدیدک شدن به خانم‌هایی که به آنها تجاوز شده است، چقدر بر تاثیرگذاری نقش شما و جذابیت بیشتر فیلم موثر بود؟

فیلمنامه این اثر بارها بازنویسی شده بود اما وقتی وارد مرحله فیلمبرداری شدیم، روتوش روی ان انجام شد و تمامی اتفاقاتی که برای این نقش می‌افتد و به موضوع اقتدار این زن برمی‌گردد، در مورد همه اینها صحبت کردیم. در مورد تک تک صحنه‌ها با هم صحبت می‌کردیم تا به واقعیت نزدیک شویم. اعتقاد دارم رکن اصلی خانواده زن است، با شکسته شدن این رکن اصلی خانواده‌ای از هم می‌پاشد و حالا وقتی این زن مقتدر باشد، خانواده بیشتر از هم می‌پاشد و ما می‌خواستیم این را نشان دهیم. همچنین موضوع بعدی مورد تاکید در فیلم، این بود که خانواده می‌تواند به فرد کمک کند تا به زندگی برگردد.

در سینمای مردمی فیلم را دیدید؟ بازتابش چطور بوده؟

روز 12 بهمن در آزادی به سانس فوق العاده رسید. من همیشه دوست دارم با مردم ببینم و وقتی در سینما آزادی با مردم فیلم دیدم احساس خوبی داشتم چون بیشتر مردم خوشبختانه تا پایان فیلم همراه بودند و به فکر می‌رفتند که قصد ما هم همین بود.

شما اولین انتخاب منیژه حکمت بودید؟ آیا خانم حکمت به این فکر کرده بود که یک نابازیگر این نقش را بازی کند؟

خیلی طولانی مدت فکر کرده بودند که چه کسی بازی کند و مطمئنا چون نقش سختی بود، از یک بازیگر استفاده کرد. بله اولین کسی بودم که برای این پروژه پیشنهاد گرفتم. در کنار این، پتانسیل دفتر ما در راستای دفتر خانم حکمت است و با هم مشترکاً کار کرده ایم. خانم حکمت به من گفت که نقش مینو، نقش سختی است که مسئولیت من را بیشتر کرد اما حضور در کنار تیم حرفه‌ای به من بسیار کمک کرد و محیط امنی برایم فراهم شد.

در این فیلم همبازی‌های شما از نسل‌های مختلف هستند. از تجربه کار با آنها بگویید.

لذت بردم چون یکی از پرسوناژهایی بودم که با همه نسل‌های بازیگری همبازی بودم و تجربه خیلی خوبی بود.

جاده قدیم روایتی در مورد تجاوز دارد. چقدر این موضوع این موضوع برایتان جذاب بود؟

اول از همه موضوع برایم اهمیت داشت و اینکه نگاه حکمت و فیلمنامه نویس چطور بود. منیژه حکمت تمامی احساسات اطرافیان را در فیلم بروز داد از مادری دلسوز گرفته تا بچه‌های زن مورد تجاوز قرار گرفته. حکمت قصد داشت که برخوردهای مختلف جامعه با این زن را در فیلم نشان دهد و موفق هم بود.

چقدر این موضوع با ایده اولیه دچار ممیزی شد؟

می دانم فیلمنامه از ابتدا تصویب شده بود البته به هر حال ما در مورد موضوعی صحبت می‌کنیم که بیشتر مردم در مورد آن سکوت می‌کنند بجای اینکه راه حل پیدا کنند.

فکر نمی‌کنید با حضور فضای مجازی الان زمانی است که سانسور کمتر شود؟

بله، فضای مجازی بسیار کمک می‌کند و فضا بازتر شده و می‌توان در مورد این معضلات صحبت کرد اما باز هم جای کار دارد.

همانطور که آقای جیرانی گفتند که تلویزیون باید رویکرد خود را تغییر دهد، مردم باید احساس کنند تلویزیون از خودشان است و ارتباط سینما و تلویزیون بهبود یابد ما باید بتوانیم شفاف صحبت کنیم تا راه حل پیدا کنیم.

اکران عمومی "جاده قدیم" چه زمانی است؟

مطمئنا خانم حکمت قصد ندارند به اکران نوروز فکر کنند چون در این ایام فیلم‌هایی با تم شاد و فرحبخش تر  نمایش داده می‌شوند اما امیدواریم اکران عید فطر را داشته باشیم.

آقای روحانی در نطق سالگرد انقلاب گفتند که مردم باید حرف‌هایشان را بزنند تا مسئولان متوجه اشتباه شان باشند. اگر بخواهی صحبت کنی چه توصیه‌ای به دولت داری؟

من سیاسی نیستم و مطلب مهم برایم این است که مردم در آرامش زندگی کنند چون امنیت ذهنی برای مردم می‌تواند آنها را امیدوار کنند. از مردم می‌خواهم قضاوت نکنند و انتقادات شان را بیان کنند دولتمردان ما باید گوش شنوا داشته باشند و به اتفاقات به صورت اصولی بپردازند.

در مورد کارهای جدیدت صحبت کن.

فیلم "بهت" به کارگردانی عباس رافعی سوژه جذابی دارد و به مسائل اجتماعی بین زوج‌ها و خانواده‌ها می‌پردازد. اما یک مستند داستانی در مورد ماندلا با عنوان "مراسم ویژه" به کارگردانی میثم شاه بابایی دارم که در نوبت پخش است. این فیلم متاسفانه به جشنواره نرسید البته شاید در میان این تعداد آثار فرصت حضور هم نمی‌یافت.

حال و هوای جشنواره فیلم فجر، خوب است اما دوست داشتم هنرمندان و رسانه‌ها در کنار هم باشند چون این دو قشر شور و نشاطی به سینما می‌دهند و این اتفاق را در طول سال کمتر شاهدیم که امسال از آن محروم هستیم. سالن‌های نمایش پردیس ملت کیفیت خوبی دارند که باعث دلگرمی عوامل فیلم می‌شود ولی کاش فضایی با نام کاخ جشنواره داشتیم که می‌توانستیم همه در کنار هم فیلم ببینیم. امیدوارم این اتفاق به زودی اتفاق بیفتد و کلنگ کاخ جشنواره به زودی زده شود.

  تجربه متفاوت امین حیایی از "دارکوب"

در ادامه، امین حیایی، بازیگر فیلم‌های سینمایی "شعله ور" و "دارکوب" حاضر در جشنواره مقابل فریدون جیرانی و شیما غفاری قرار گرفت و به سوالات آنها پاسخ داد.

برنامه سی و پنج در جشنواره فیلم فجر

فصل جدیدی در بازیگری تو ایجاد شده است. در مورد این فضای جدید نظرت چیست؟

فضای جدید فضایی است که در انتخاب‌هایم تصمیماتی جدید گرفتم؛ در برخی مواقع به دل مردم نقش انتخاب می‌کنم و برخی انتخاب‌ها را نیز برای دل خودم پذیرفتم. در یک برهه فلیمنامه‌هایی از سوی حمید نعمت‌الله، بهروز شعیبی و سیاوش اسعدی به دستم رسید که چون متفاوت و جدید بودند، آنها را پذیرفتم.

از این به بعد تصمیم داری نقش را انتخاب کنی؟

سن من بالا رفته و دوست دارم با تیمی حرفه‌ای کار کنم تا انرژی لازم و تمرکز را فقط برای کار خودم بگذارم که تفاوت در بازی‌هایم نیز از همین جا نشأت می‌گیرد.

زمانی بود که امین حیایی فرصت کار نداشت اما امین امروز را دوست دارم و خوشحالم که در فیلم‌های جدید می‌درخشد. چالش ایفای نقش در سن و سال تو چیست؟

احساس می‌کنم همه شرایطی که در گذشته اتفاق افتاد و روند پیشرفتم تاثیراتی در اخلاقم گذاشت که این تجربیات باعث شد الان چنین انتخاب‌های خوبی داشته باشم.

چرا "شعله‌ور" اینقدر طولانی شد؟ ما منتظر این فیلم در جشنواره قبل بودیم!

شرایط سختی داشتیم چون شهرستان‌ها به ویژه کار در آن منطقه خیلی سخت بود اما مردم به خاطر علاقه شان بسیار کمک کردند. بخش‌های سخت فیلم برخورد با مشکلات تولید بود و حساسیت‌های نعمت‌الله برای پلان‌هایش بسیار زیاد بود که حتی 75 برداشت روی یک صحنه هم داشتیم که البته احساس می‌کنم بجا بود و باید روی آن زمان می‌گذاشتیم. آقای نعمت‌الله از بازی هنرور هم نمی‌گذرد و بسیار دقیق است.

در این فیلم با پسرتان همبازی هستید. اگر به جای او کس دیگری بود، رابطه‌تان در می‌آمد؟

اگر پسر بازیگری بود و می‌توانست بازی کند می‌توانستیم انجام دهیم اما خود نعمت‌الله می‌خواست همخونی پدری و پسری خوب در بیاید.

تجربه کار با زری خوشکام چطور بود؟

تجربه کار با زری خوشکام خیلی خوب بود و حس‌هایشان مثل یک مادر خیلی واقعی بود.

شعله ور بر خلاف "رگ خواب" فیلمی مردانه است و جذابیت دارد چون کمتر به مردها توجه شده است. با توجه به زمان طولانی تولید کار، نظرتان در مورد کیفیت فیلم چیست؟

هر چه زمان داشته باشیم بهتر می‌توانیم فکر کنیم و به نتیجه برسیم اما وقتی سرعت بالا می‌رود مثل فیلم‌های آقای فرحبخش، کیفیت پایین می‌آید. وقتی فیلمی خاص است و هنری، باید زمان بگذاریم و آقای شفیعی نیز بسیار کمک کرد.

پسرتان سریع پیشنهاد بازیگری را قبول کرد؟

یادم بود که بچگی‌اش بازیگری را دوست نداشت اما وقتی به او پیشنهاد داده شد، به من گفت اگر تو هستی من بازی می‌کنم و این کار را قبول کرد. تجربه‌ای نداشت و نمی‌دانستم که از پس کار بر می‌آید یا خیر.

وقتی با پسرتان همبازی شدید، بازیگری تان فرقی کرد؟

دارا خودش رعایت می‌کرد و من هم از بازی او سوپرایز شدم و باورم نمی‌شد دور از مادرش دو ماه در سیستان باشد و غواصی کند و همراه باشد. تایم دو ماهه پدری و پسری بسیار خوب داشتیم.

دوره بازیگری رفته است؟

خیر، اما در آکادمی که خودم راه انداختم دوره بازیگری می‌بیند.در آموزشگاه بازیگری خودم از بین 100 نفر استعدادبیابی می‌کنیم.

"دارکوب" چطور است؟

بهروز شعیبی کارگردانی دوست داشتنی، خوش فکر و سلامت در کار است و تمام تلاشم را کردم که نقش دربیاید. این فیلم بیشتر برای سارا بهرامی نقشی متفاوت بود. تیم خوبی از نظر کستینگ بود و آدم‌ها سرجای خودشان بودند و شعیبی نیز خوب بازی‌ها و حس‌ها را منتقل می‌کرد و من نیز سعی کردم دیالوگ‌ها را عین به عین ادا کنم. خاطر است در "ناردون"، گویش در نوشتار بود و اگر یک کلام و او را جابجا می‌کردم، لهجه در نمی‌آمد. بنابراین عین خود دیالوگ‌ها را می‌گویم تا چیزی جابه‌جا نشود.

در "شعله‌ور"، نریشن هم برای دیالوگ‌های ذهنی داریم که کاری سخت و فشرده بود. کار کردن با آقای نعمت‌الله سخت بود.

از ابتدا نریشن وجود داشت؟

از ابتدا قرار بود نریشن باشد و از ابتد ابا این روند مشکلی نداشتم. این فیلم نریشن را بسیار لازم دارد چون از ذهن شخصیت اصلی باخبر می‌شوید.

شیوه بازی گیری نعمت‌الله چطور است؟

خیلی موشکافانه و نکته بینانه است.

بازی هم می‌کند؟

حالت کاراکتر را نشان می‌داد و بعد کنترل می‌کرد و تا رسیدن به آن سطح‌ها چند روزی طول می‌کشید.

بعد از ساخت ایران به سراغ کدام کار می‌روی؟

تصمیم خاصی ندارم اما شاید در فیلم کاهانی کار کنم.

نظرت در مورد کاهانی چیست؟

متفاوت و بسیار روی بازی‌ها و گویش و رفتار حساس است.

جزء معدود بازیگرانی هستید که در فضای مجازی عکس‌العمل دارید. چرا؟

آدم سیاسی نیستم و واقعیت این است که تا به حال حتی رای ندادم. یک بار هم در جریانی سیاسی قرار گرفتم که اصلا قصدی نداشتم و فقط در آن فیلم بازی کردم.

در بخش پایانی این برنامه نیز شاهین شجری کهن به نقد و بررسی آثاری که در سینمای رسانه روی پرده رفته بود، پرداخت.

برنامه اینترنتی "سی و پنج" در ایام جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت 23 از پردیس ملت به صورت زنده پخش می‌شود.