به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید شهاب‌الدین طباطبایی در دیدار با قائم مقام اداره کل زندان‌های استان خوزستان، حوزه فرهنگ را زیرساخت همه توسعه‌ها دانست و اظهار کرد: جامعه جهانی امروز انسان را مبنای توسعه می‌داند و هر چه انسان در ساختار تربیتی و فرهنگی بالنده‌تر باشد قطعا آن جامعه موفق‌تر و شکوفاتر خواهد بود. 

وی افزود: یکی از شاخصه‌های ارتکاب جرم افت روحیه عاطفی مجرم است. وقتی روحیه لطیف عاطفی و اجتماعی از بین می‌رود فرد مرتکب جرم می‌شود و هنر متضمن تقویت این روحیه است. 

طباطبایی اضافه کرد: هنر هم شادابی و نشاط و هم عواطف را درگیر و هم زاویه جدیدی به زندگی را در مقابل چشم ما باز می‌کند. یعنی وقتی ما نمایش، سرود و برنامه هنری را می‌بینیم دریچه جدیدی را به ما نشان می‌دهد که مستقیم با عواطف و احساسات فرد درگیر می‌شود، ضمن این که به لحاظ تربیتی هم بسیار تعیین کننده است. 

وی با بیان این که فعالیت هنری بسیار سازنده است، خاطرنشان کرد: دلبستگی به قرآن کار بسیار بزرگی است چراکه تقویت روحیه معنوی و سوق دادن زندانی‌ها در وادی که با آن بیگانه بودند بزرگترین هنر اداره زندان‌ها است و این معنویت قرآنی از هر عاملی بازدارنده‌تر است و نمی‌توان انکار کرد که خداوند آن نور و معنویتی را که در دل انسان ایجاد می‌کند چه قدر وزین و تاثیرگذار است. 

رییس حوزه هنری خوزستان با اشاره به این که حوزه هنری مسئولیت عظیمی بر عهده دارد و یکی از وظایف اصلی آن تولید محتواهای ارزشی، انقلابی و فاخر و ارایه آن به جامعه است، بیان کرد: دومین وظیفه این حوزه، آموزش است که وظیفه ذاتی ما است و واحد مستقلی در حوزه هنری دراین زمینه فعالیت می‌کند. 

او اضافه کرد: این آمادگی را داریم که در زندان‌ها برنامه‌ریزی شود که پس از بازدید میدانی از زندان‌ها در حوزه سرود، نمایش و آموزش در زندان‌ها اقداماتی را داشته باشیم و فعالیت‌هایی تولید محور در جهت کشف استعدادها ارایه دهیم. 

همچنین نادر ایگدر قائم مقام اداره کل زندان‌های خوزستان با اشاره به اقدامات اداره کل زندان‌های استان در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: در این زمینه گروه‌های بهداشت و درمان در جهت آلام روحی و جسمی، آموزش سوادآموزی به کم سوادان و بی‌سوادان، حرفه‌آموزی و... فعالیت می‌کنند. 

وی با اشاره به این که 80 تا 90 درصد زندانی‌های ما به لحاظ روحی و جسمی بیمار هستند، تصریح کرد: امروز بی‌سوادی به کم‌سوادی تبدیل شده و تنها 7/2 زندانی‌ها بی‌سواد هستند که با آموزش‌هایی که در زندان به آنها داده می‌شود زمینه سوادآموزی آنها فراهم شده است که اقدامات خوبی در جهت کاهش جمعیت کیفری زندانیان استان صورت گرفته است. 

ایگدر با بیان این که 98 درصد زندانی‌ها شغل آزاد دارند که موجب آسیب‌پذیری خانواده‌ها در بحث معیشت‌شان می‌شود، ادامه داد: این یک خلأ اجتماعی است و اداره اشتغال حرفه‌آموزی در این زمینه تلاش می‌کند تا خلأ بی‌کاری زندانیان جبران شود و در حال حاضر حدود 150 زندانی شاغل داریم. 

وی اداره فرهنگی اداره کل زندان‌ها را یکی از ستون‌های اصلی مبحث اصلاح و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: با اقدامات این واحد، سال گذشته تعداد زیادی حافظ قرآن را در زندان‌ها تربیت کردیم که چهار هزار حافظ یک جزء به بالای قرآن در سامانه اوقاف ثبت شده که از این تعداد 83 زندانی حافظ کل قرآن بودند. 

قائم مقام اداره کل زندان‌های خوزستان گفت: امروز در بحث ورزشی، قرآنی و نماز اقدامات خوبی صورت گرفته و در مسایل قرآنی، نماز، فوتبال و والیبال استان اول کشور هستیم ولی در مباحث فرهنگی و هنری ضعیف هستیم که از حوزه هنری خوزستان می‌خواهیم در این بخش به یاری زندان‌ها بیاید.