به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، سید عباس صالحی شنبه شب در نشست شورای اداری استان بوشهر افزود: فرهنگ از دو منظر مادی و غیرمادی قابل دیدن است که وجه مادی یا دیده نشده و یا اینکه کمتر دیده می شود.

وی اظهار داشت: فرهنگ غیرمادی وجه دیگری نیز دارد که به فضای مادی نزدیک شده و از آن به عنوان صنایع فرهنگی یاد می کنیم.

صالحی تصریح کرد: صنایع فرهنگی در قالب های گوناگون مد، معماری، هنرهای دستی، تجسمی، نمایشی، موسیقی و بازی های کامپیوتری به عنوان صنایع خلاق تعریف شده که بیشتر با پردازش ذهنی و فکری سر و کار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سهم درآمدی کشورهای مختلف از صنایع فرهنگی متفاوت است به گونه ای که اروپا ٧٠٩ میلیون دلار، آمریکای شمالی ٦٢٠ میلیون دلار و آمریکای جنوبی ٤,٧ میلیون دلار را به خود اختصاص داده اند.

صالحی ادامه داد: اروپا با هفت میلیون و ٧٠٠ هزار شغل در صنایع فرهنگی ایجاد شده که در بین کشورهای پیشرفته از لحاظ سهم اشتغال و ایجاد ارزش افزوده روز به روز درحال افزایش است.

وی با بیان اینکه امروزه در کشور تبلیغات رشد قابل توجهی یافته، اظهار داشت: درآمد این بخش از ٢ هزار میلیارد تومان در سه سال به ١٠ هزار میلیارد تومان افزایش داشته که این نشان از افزایش سهم بازار فرهنگی در این حوزه مهم دارد..

صالحی بیان داشت: سال های ٩٢ و ٩٣ میزان فروش فیلم در حدود ٣٢٠ میلیارد ریال بوده که این رقم در سال گذشته به یک هزار و ٧٠٠ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده و رشد نزدیک به ٦ برابری داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: درحوزه هنرهای های تجسمی بازار صنایع دستی و مد و لباس حوزه بسیار پردامنه ای است که جای فراوانی برای کار در این حوزه وجود دارد.

صالحی در ادامه به دهه مبارک فجر اشاره داشت و عنوان کرد: این فضای سیاسی و اجتماعی امروز فرصتی است که همه مسئولان باید امید را بیش از پیش در دل جامعه افزایش دهند.

وی با اعلام اینکه پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی به دست آمده، خاطرنشان کرد: نباید تنها بخش خالی در این بخش دیده شود و مورد قضاوت قرار گیرد بلکه می توان با تلاش در اطلاع رسانی روحیه مردم را شاداب و با نشاط تر کرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: استان بوشهر در بخش های مختلف حوزه فرهنگی ایران اسلامی نقشی بی بدیل داشته که فرهنگ ایران زمین در بیش از یک هزار سال گذشته از استان بوشهر به نقاط مختلفی از جهان راه پیدا کرده است.