سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم جوایز سالانه انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) یکشنبه صبح به وقت ایران در مراسمی در هتل بورلی هیلتن در لس آنجلس برگزار شد و برندگان بخش‌های سینما، تلویزیون، مستند و تبلیغاتی معرفی شدند.

در بخش سینما، گی‌یرمو دل تورو برای "شکل آب" جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی را دریافت کرد. گرتا گرویگ برای "لیدی برد"، مارتین مک‌دونا برای "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری"، کریستوفر نولان برای "دانکرک" و جردن پیل برای "برو بیرون" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

دل تورو نامزد اسکار بهترین کارگردانی هم هست و در این بخش با گرویگ، نولان، پیل و پل تامس اندرسن برای "رشته خیال" رقابت می‌کند.

پیل که برای "برو بیرون" در بخش جایزه دستاورد چشمگیر اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی نیز نامزد شده بود، جایزه این بخش را به خود اختصاص داد تا همچنان رقیب سرسخت دل تورو در جوایز اسکار باشد. جرمی جاسپر برای " Patti Cake$"، ویلیام اولدروید برای "لیدی مکبث"، تیلور شریدان برای "ویند ریور" و آرون سورکین برای "بازی مالی" دیگر نامزدهای جایزه دستاورد چشمگیر اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی بودند.

جایزه DGA یک شاخص خوب برای پیش‌بینی برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی است. از سال 1948 تاکنون تنها هفت برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، جایزه اسکار بهترین کارگردانی را نگرفته‌اند. این اتفاق آخرین بار سال 2013 روی داد. در آن سال بن افلک برای "آرگو" جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را گرفت، اما حتی نامزد اسکار بهترین کارگردانی هم نشد. پیش از آن 9 سال پیاپی، برندگان جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، اسکار کارگردانی را هم بردند.

سال گذشته دامین شازل برای "لا لا لند" برنده جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی شد و بعد اسکار این بخش را هم گرفت.

DGA بیش از 17 هزار عضو دارد که بیشتر آن‌ها عضو شاخه کارگردانان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هستند. این شاخه حدود شش درصد کل اعضای آکادمی را تشکیل می‌دهد.

جایزه بخش مستند نیز به "شهر اشباح" به کارگردانی متیو هاینمن رسید. این دومین جایزه هاینمن از DGA است.  در بخش تلویزیون نیز سریال‌های سرگذشت ندیمه"، "ویپ" و "دروغ‌های کوچک بزرگ" جایزه گرفتند. انجمن کارگردانان آمریکا همچنین جایزه عضو افتخاری خود را به مایکل آپتد کارگردان کهنه‌کار اعطاء کرد.