به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، جلال قلعه شاخانی در آیین افتتاحیه اکران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سینما "شیدا"ی سنندج با تبریک فرارسیدن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب ، اظهار کرد: ظرفیت و پتانسیل های استان در حوزه سینما نیازمند توجه جدی تر و اراده بیشتری برای حمایت از این بخش در استان است.

وی حمایت از بخش خصوصی را دلیل اصلی اکران فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سینما "شیدا" عنوان و بیان کرد: اکران این جشنواره در دیگر شهرهای استان به دلیل محدویت اعتبارات امکان پذیر نشد و امیدواریم در سنوات آتی در سایر شهرهای استان این اکران را داشته باشیم. 

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در کردستان افزود: نگرانی در خصوص وضعیت حاکم بر سینما "شیدا" ی سنندج ما را بر این داشت که در راستای حمایت از بخش خصوصی و نشان دادن وضعیت این سینما، اکران فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را در این سینما نظاره گر باشیم.

قلعه شاخانی، عدالت فرهنگی و امکان مساوی برای تماشای فیلم های جشنواره فجر و گسترش فضای نشاط اجتماعی را از رویکردهای دولت تدبیر و امید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اکران این فیلم ها در استان ها عنوان کرد.

وی ابراز داشت: در این دوره از جشنواره ١٥ فیلم در ٣٢ سانس در سنندج اکران می شود که ١١ فیلم در بخش مسابقه تحت عنوان سودای سیمرغ و چهار فیلم در بخش کودک و نوجوان به صورت رایگان از ١٣ تا ٢٢ بهمن در سینما "شیدا"ی سنندج اکران می شود.

وی با بیان اینکه سینما زبان گویا و تاثیرگذار جامعه است، اذعان کرد: کردستان از قطب های مطرح کشور در عرصه فرهنگ و هنر است و به ندرت شاهدیم که اتفاقی در حوزه فیلم سازی در دنیا بیفتد و یکی از فیلم سازان استان در آن حائز رتبه و عنوان نشود.

قلعه شاخانی توسعه فرهنگی استان را از استاندار خواستار شد و افزود: اولین خواسته ما حمایت جدی تر و قاطع تر از تولید فیلم کوتاه و مستند و اختصاص اعتبارات ویژه برای حمایت از تولید فیلم بلند و سینمایی در استان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به استقبال پرشور مردم از اکران فیلم های فجر در سنندج، عنوان کرد: این استقبال می طلبد که حمایت بیشتری از سینماهای بخش خصوصی صورت بگیرد و تقویت سینماهای بخش خصوصی قطعا وظیفه و مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در کردستان با بیان اینکه چهار شهر سقز، دیواندره، دهگلان و سروآباد در استان فاقد سالن سینما است، اضافه کرد: تلاش می کنیم طی سال آینده همه شهرهای استان صاحب سینما شوند و در همین راستا از فعالان بخش خصوصی در این عرصه استقبال می کنیم.

قلعه شاخانی همچنین گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می کنیم ظرف ٦ ماه آینده با تجهیز سالن های موجود در این چهار شهر استان، تمامی شهرهای استان امکان اکران فیلم را در کوتاه مدت داشته باشند و در بلند مدت به صورت جدی تر در کنار بخش خصوصی برای احداث سینما در استان خواهیم بود.

وی برگزاری دهمین دوره جشنواره منطقه ای عکس و فیلم "ژیار" و برگزاری اولین جشنواره بین المللی فیلم کوردی را از برنامه های حوزه فیلم استان در سال ٩٧ اعلام کرد و افزود: برگزاری جشنواره فیلم کوردی از مطالبات به حق حوزه سینما و فیلم سازان استان بود و برابر پیگیری های انجام شده، سال آینده شاهد برگزاری این جشنواره به صورت بین المللی خواهیم بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خواستار نگاه حمایتی بیشتر و جدی تر استاندار در حوزه فیلم و سینما در استان شد و خاطر نشان کرد: حوزه سینما زبان گویا و تاثیرگذار جامعه است و با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های فرهنگی استان در این حوزه، احداث شهرک سینمایی در کردستان ضروری به نظر می رسد، چرا که این مهم باعث توسعه فیلم و فیلم سازی در استان خواهد شد.