سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دومین نشست از سلسله نشست‌های هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، روز شنبه 14 بهمن با موضوع کارآفرینی در حوزه پوشاک برگزار و با سخنرانی شاهین فاطمی، مدیر عامل برند "چرم درسا" همراه شد.

فاطمی در این نشست علمی به تشریح راه‌های موفقیت در دنیای مد و لباس پرداخت و گفت: باید بپذیریم که در عرصه پوشاک، سنگ شانسی وجود ندارد و اگر می‌خواهیم در یک فضای سالم اقتصادی فعالیت کنیم و اتفاقات درخور فرهنگی و اجتماعی را رقم زنیم باید از روش‌های اصولی و راه‌های علمی وارد عمل شویم.

مدیر عامل برند "چرم درسا" با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از تلاش‌های برگرفته از دانش، محیط کسب و کار، تأثیرات درونی و بیرونی محیط و برخی دیگر در کنار هم پازلی مهم در تحقق اهداف ما را تشکیل خواهد داد اظهار داشت: به طور مثال کافی است صاحبان برند بپیذیرند که کپی برداری در این حوزه ممنوع است چرا که این عمل موجب از بین رفتن شأن نزول اثر می‌شود و ما باید یاد بگیریم که طرح‌ها را بر اساس نیاز جامعه، شبیه‌سازی و بومی‌سازی کنیم.

فاطمی ادامه داد: اگر امروز شاهد نوسانات اقتصادی و ورود بی رویه پوشاک خارجی به ویژه چینی در بازار کشورمان هستیم، هزاران فرصت دیگر وجود دارد چرا که کانال‌های ارتباطی باز است و بازار تقاضای وسیعی در این زمینه وجود دارد.

او افزود: درست است که در این عرصه وارد رقابت ناعادلانه‌ای شده‌ایم چرا که به دنیای بزرگ موارد اولیه وصل نیستیم، اما به هر حال ما در برهه‌ای قرار داریم که انقلاب و هشت سال جنگ را پشت سر گذاشته‌ایم و طبیعی است در زمانی که تمام برندهای نامدار دنیا در حال رشد و شکوفایی بوده‌اند ما تمرکزی بر روی این موضوع نداشته‌ایم که البته بعد از جنگ انفجار تقاضا بوجود آمد و متأسفانه بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی برای از دست ندادن بازار موجود، اقدام به تولید کالای بی کیفیت و بدون زیرساخت کردند و به جرأت می‌توان گفت 99/99 درصد شرکت‌های تولیدی بجای داشتن استراتژی علمی، صنعتی و فکر به آینده، هر چه خواستند برای این حجم تقاضا چه در ایران و چه در دیگر کشورها تولید کردند و جالب است بدانید در مقطعی آنقدر جنس بی کیفیت صادر کردیم که مرزها را در عرصه مد و لباس به روی خود بستیم.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: باید بدانیم که برندسازی یک فرهنگ و مجموعه‌ای رفتارهای ثابت است و ما در دنیا مؤلفه مهمی به نام اخلاق در برند داریم و متأسفانه بسیاری از ما بارها از نداشتن رفتار ثابت و استراتژی مشخص ضربه خورده‌ایم که در این میان نحوه تولید، کیفیت و چگونگی قیمت گذاری از نمونه‌های رفتار ثابت است.

فاطمی با تأکید بر اینکه میان مرغوبیت و کیفیت تفاوت وجود دارد بیان کرد: مرغوبیت به متریال، طراحی و دوخت اثر مربوط است اما کیفیت درباره سطح نیاز مشتری صحبت می‌کند که ارزش کالا به سطح و میزان انطباق مرغوبیت و کیفیت محصول برمی‌گردد.

 مدیر عامل برند "چرم درسا" ادامه داد: تمایز هم از ویژگی‌های مهم در برندسازی است که به سه حوزه مشتری نوازی، قیمت متمایز و محصول متمایز مربوط می‌شود.

فاطمی با اشاره به اینکه سطوح مختلفی از مشتری در بازار جهان وجود دارد اظهار داشت: بسیاری از برندهای چینی و یا برندهایی همچون "ال سی واکیکی" و "اچ اندام" می‌دانند که برای کدام سطح از جامعه لباس تولید کرده و قیمت گذاری خود را به شکلی درست بر اساس میزان مرغوبیت تعیین می‌کنند.

او گفت: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که از تولید اشباع است. ما عصر تولید صنعتی را پشت سر گذاشته و در این شرایط به عصر اطلاعات و ارتباطات پا گذاشته‌ایم، اما متأسفانه بسیاری از فعالان ایرانی همچنان در عصر تولید صنعتی جا مانده‌اند. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که آدم‌ها فقط به کالا نیاز ندارند و به دنبال آن هستند که از پس از خرید، احساس خوبی پیدا کنند و روحیه‌شان عوض شود که خوشبختانه چند سالی است با تکیه بر اصول علمی رفتار با مشتری، قدم‌هایی را برای ایجاد این حس خوب در آنها برداشته‌ایم.