سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست "پوشاک در ادب فارسی" از سلسله نشست‌های هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، روز سه‌شنبه با سخنرانی اسدالله معظمی گودرزی در سرای اهل قلم برگزار شد.

معظمی گودرزی با اشاره به اینکه پوشش نخستین گام مشخصه فرهنگی هر کشوری است که بحث شیرین نشانه‌شناسی را به میان می‌آورد بیان کرد: بحث درباره نشانه‌شناسی با تأکید بر مد و لباس ایرانی در روزگار ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لباس هر شخص می‌تواند نماینده فرهنگ او و یک پشتوانه برای داشته‌های فرهنگی افراد به شمار آید.

این مدرس ادبیات و عرفان افزود: مباحث معناشناسی به هزاره‌های قبل و آنجا که تمدن‌ها شکل گرفت بازمی‌گردد و لباس با هر شکل، اندازه، برش، رنگ و ابعاد هندسی، توصیف‌گر هویت افراد جوامع مختلف بشری است.

معظمی گودرزی با تأکید بر اینکه طراحان مد و لباس باید با خوانش متون ادبی به کشف عناصر پوشاک در ادبیات غنی کشورمان دست یابند اظهار داشت: رابطه سنجی نشانه‌شناسی و معناشناسی هم در این میان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به‌ندرت مقالات پژوهشی وجود دارد که به‌طور مثال عناصر زیبایی‌شناسی مد و لباس در زمان پس از مشروطه را مورد بررسی قرار دهد.

او ادامه داد: مؤلفه‌های شکل گرفته در ادبیات داستانی یا منظوم هر یک دریچه‌ای از بحث شناخت نشانه‌ها و درک معنای عناصر را به روی خوانندگان باز می‌کند و بدون شک لباس یکی از عناصری است که فضاسازی عناصر هنری و ادبی را به خود وابسته کرده و با مطالعه ادبیات ایران پیش از اسلام در‌می‌یابیم که در موضوع پوشش تا چه اندازه به تفسیر نشانگان و المان‌ها نیاز مبرم وجود دارد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه هر پوشش یک نشانه به شکل دال، مدلول و دلالت را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند اظهار داشت: قدرت شرح قلم در ادبیات فارسی کم‌نظیر است و درک زیبایی‌شناسی نهفته در متون ادبی برای طراحان لباس به‌نوعی راهگشا خواهد بود تا بتوانند با شرح زیبایی‌های پوششی از آن‌ها برای زیبایی آثار خود بهره گیرند.

معظمی گودرزی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع بحران 20 سال پس از جنگ اشاره کرد و گفت: اکنون و با گذشت قریب به 20 سال از جنگ میان ایران و عراق، شاهد آنیم که بحران استفاده مفرط از پوشش‌های به رنگ سیاه، خاکستر، قهوه‌ای و امثال آن تا حدودی پشت سر گذاشته شده و به مدد نگاه خاص طراحان لباس و با تکیه بر تنوع زیبایی‌های عالم هستی، شاهد آنیم که رنگ‌ها و نشانه‌ها به بهترین شکل ممکن وارد لباس زنان و مردان ایرانی شده‌اند.

او افزود: ادبیات مفسر است و با قدرت خیالی که ماهیتاً در ادبیات وجود دارد تاریخ کشورمان تفسیر و بازسازی می‌شود و در این میان منزلت و خاستگاه علوم نشانه‌شناسی و معناشناسی تا حد بسیاری پررنگ می‌شود.

معظمی گودرزی بیان کرد: هر طراح مد و لباس باید بتواند یک مفسر در ارتباط با آثار ادبی باشد و با توجه به تکیه این عرصه بر طراحی مدهای اسلامی و ایرانی، پویش نشانه‌شناسی در آثار ناصرخسرو قبادیانی که شامل دلالت‌های شرعی و دینی است می‌تواند برای بهره‌گیری هنرمندان این عرصه راهگشا باشد.

دومین نشست از سلسله نشست‌های هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با عنوان "کارآفرینی در حوزه مد و لباس" با سخنرانی شاهین فاطمی روز شنبه 14 بهمن از ساعت 15 تا 17 در خیابان انقلاب، بین خیابان فلسطین و شهید برادران مظفر (صبای جنوبی)، پلاک 1080، طبقه منفی 2 برپا می‌شود.