سرویس تجسمی هنرآنلاین: پروین حیدری هنرمند مجسمه‌ساز، نمایشگاه برزخ را حاصل دریافت‌هایش از وضعیت زنان خواند و در‌این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: موضوع اصلی نمایشگاه برزخ زنان و تقابل آن‌ها با مدرنیته و سنت است.

او ادامه داد: در سفرهای متعددی که به کشورهای اروپایی و آمریکایی داشتم، ایده اجرای این نمایشگاه به ذهنم خطور کرد، زیرا احساس کردم که زنان در سراسر دنیا به دلایلی نظیر مسائل اجتماعی، تاریخی، عرفی و ... تحت فشار هستند.

این هنرمند مجسمه‌ساز سمبل‌های موجود در آثار این نمایشگاه را حاصل فرهنگ ایرانی دانست و تأکید کرد: از آنجایی که آثار این مجموعه مفهومی است، سعی کردم از سمبل‌ها و المان‌هایی استفاده کنم که در فرهنگ ما کاملاً شناخته‌شده هستند.

حیدری ادامه داد: در این مجموعه نمادهایی چون دست، انار، پرنده و ... دیده می‌شوند که کاملاً در فرهنگ ایرانی شناخته شده و قابل درک هستند.

پروین حیدری

او مدت زمان اجرای آثار این مجموعه را نزدیک به یک سال خواند و گفت: 47 اثر این مجموعه که بدون استندها، عموماً 35 سانتی متر قد دارند و با استفاده از سرامیک کار شده‌اند، نزدیک به یک سال طول کشید.

این هنرمند افزود: در روند ساخت این مجسمه‌ها سعی کردم که برخی از نقاط تزئینی را با فلزات مختلفی چون: آهن، برنج و نقره ‌کار کنم.

حیدری درباره انتخاب نام "برزخ" برای این نمایشگاه توضیح داد و اظهار کرد: آثار این نمایشگاه تلاش دارد بخشی از مشکلات زنان منطقه خاورمیانه را شرح دهد و بیانگر تضاد وجودی آنان بین مدرنیته و سنت باشد به همین خاطر و بر اساس این تعلیق من نام برزخ را برای این نمایشگاه انتخاب کرده‌ام.

او تأکید کرد: برزخ یا تعلیق وضعیتی ناشی از عدم نتیجه قاطع است. زن امروزی به سبب تحمیل و تحمّل عوامل متعدّدی، نظیر عوامل بیولوژیکی و روان‌شناختی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، عرفی، مذهبی و غیره، دچار وضعیتی برزخی یا معلّق شده‌ است. برزخی که حاصل از عدم نتیجه‌‌ قطعی تأثیر عوامل متعدّد حاکم بر سرنوشت و وضعیت کنونی اوست.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۶ بهمن‌ماه همه روزه از ساعت 11 الی 20 و جمعه‌ها 16 الی 20 به خانه نگار 14 واقع در خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک ۱۴ مراجعه کنند.