استاد مهدی اسماعیلی مود یکی از استادان خوشنویس استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین، در رابطه با برگزاری هفته فرهنگ و هنر استان خراسان جنوبی در پاریس اظهار کرد: هفته فرهنگ و هنر استان خراسان جنوبی در پاریس همزمان با پانصدمین سالگرد حیات علمی علامه عبدالعلی بیرجندی، منجم و ریاضی دان سده های نهم و دهم هجری که نامش سال گذشته در فهرست مشاهیر یونسکو ثبت جهانی شد، برگزار می شود.

اسماعیلی مود گفت: در کنار برگزاری هفته فرهنگ و هنر استان خراسان جنوبی در پاریس، نمایشگاهی از هنرهای سنتی استان خراسان جنوبی و همچنین آثار خوشنویسی با موضوعات آیات قرانی و اشعار گوناگون عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه آثار هنری استاد کاظم خراسانی در نمایشگاه پاریس در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: ۴۰ عکس از هنرمندان استان خراسان جنوبی که از مناطق و بافت های سنتی استان گرفته شده است در نمایشگاه پاریس به نمایش در می آید.

این هنرمندان خوشنویس با بیان این که با وجود تلاش های انجام شده در زمینه معرفی شخصیت علمی علامه عبدالعلی بیرجندی، هنوز شناخت مناسبی در این زمینه و این که او متعلق به این منطقه است، در جهان وجود ندارد، اظهار داشت: علامه عبدالعلی بیرجندی در کشورهای جهان بیشتر از ایران شناخته شده است، به طوری که کتاب «صورالفلک» علامه عبدالعلی بیرجندی توسط ۲ نفر از استادان مطرح جهان در دانشگاه های خارج از کشور تدریس می شود.

وی عنوان کرد: چند سالی است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی در راستای توجه به هنرمندان و کسانی که علاقه به ورود در عرصه های هنری را دارند، گام های موثری برداشته است.

اسماعیلی مود برگزاری جشنواره و همایش های هنری را یکی از دلایل ایجاد انگیزه در بین هنرمندان دانست و گفت: تأسیس نگارخانه شهر و حوزه هنری در استان و همچنین برپایی نمایشگاه های هنری می تواند سبب جذب هنرمندان و پیشبرد اهداف عالی در هنر باشد.

گفتنی است؛ استاد مهدی اسماعیلی مود از هنرمندان خوشنویس بنام کشور از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درجه یک هنری، معادل دکترادریافت کرد.

استاد مهدی اسماعیلی مود پس از ارسال آثار و بیوگرافی هنری در سال ۸۵ به دبیرخانه شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور پس از بررسی توسط کمیته تخصصی اساتید طراز اول کشور، استاد یدالله کابلی، استاد عباس اخون و استاد محمد سلحشور و تایید، و نظر نهایی شورای ارزشیابی نهایی هنرمندان کشور در تاریخ ۸/۴/۸۹ درجه۱ هنری موافقت و به وی ابلاغ شد.

این حکم توسط حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر طباطبایی نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دکتر عزیزی نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ایرج نعیمایی نماینده فرهنگستان هنر، استاد عطار چیان متخصص هنری و محمد حسین نیرومند تماینده تام اختیار وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور امضاء شده است و گواهینامه اصلی درجه ۱ هنری توسط رئیس جمهور در مراسمی خاص به این هنرمند اهدا خواهد شد. انتهای پیام/62