سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مهدی احمدی در گالری هور، نمایشگاه نقاشی محمدعلی سجادی با عنوان "سیابش" در گالری سایه، نمایشگاه نقاشی سعید معیری‌زاده با عنوان " رساله‌ای در باب شکوه نادانی" در گالری ساربان و نمایشگاه نقاشی علی نصیر در گالری اُ سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند.  

 

نگاهی به خلوت آدم‌ها

نمایشگاه نقاشی مهدی احمدی این روزها در گالری هور برقرار است. احمدی در این مجموعه باز هم زنان را سوژه آثارش قرار داده و با شیوه‌های مختلف به نمایش لحظاتی از زندگی آنها پرداخته است. در تمام این تابلوها زنانی نشسته روی مبل یا خوابیده دیده می‌شوند و به نظر می‌رسد نقاش قصد داشته لحظه‌ای خنثی از زندگی این شخصیت‌ها را در آثارش ثبت کند. تقریبا در تمامی تابلوها زنان تنها هستند و این تنها بودن بار حسی بیشتری به تصاویر می‌بخشد که بیننده را وادار می‌کند در تلاش برای کشف درونیات شخصیت‌ها باشد.

زنها در فضای درونی خانه و در ارتباط با لوازم اطراف خود به تصویر کشیده شده‌اند و به نظر می‌رسد میز، صندلی، گلدان، فرش و... هر کدام نقشی اساسی در زندگی زنی ایفا می‌کنند که ناچار است زمان زیادی را در آن فضا بگذراند. با این حال در چهره آنها حسی از نارضایتی دیده نمی‌شود و بیشتر شاهد چهره‌های متفکری هستیم که شاید به بررسی گذشته و آینده خود پرداخته‌اند.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های مهدی احمدی در گالری هور

اما احمدی در این آثار چند رویکرد مختلف را به نمایش گذاشته است. اگر بعضی از آنها به نقاشی غربی شباهت دارند، تعدادی دیگر کاملا تحت تاثیر فضای نگارگری ایران قرار دارند و نقاش آگاهانه تلاش کرده است الگوهای رایج در آن تصاویر را در آثار امروزی خود به کار ببرد.

حاشیه‌های مینیاتوری که نقوش ختایی در آنها دیده می‌شود، فضای اتاق را در برگرفته‌اند و در جایی دیگر پنجره‌ای در پس زمینه به سمت فضایی خیال‌انگیز گشوده شده است. ارتباط میان این فضای کهن با زنانی که آشکارا به دنیای معاصر تعلق دارند در عین ایجاد پارادوکس تصویری، مخاطب را با پیوندی میان گذشته و حال و امتداد یک وضعیت در طول تاریخ مواجه می‌کند.

نمایشگاه نقاشی مهدی احمدی  تا 27 بهمن ماه در گالری هور برگزار می‌شود. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.

 

تغییر چهره یک اسطوره

نمایشگاه نقاشی محمدعلی سجادی با عنوان "سیابَش" در گالری سایه برپا است. این مجموعه در ادامه کارهای سجادی بر اساس اسطوره سیاوش است که پیش از این در فیلم‌ها و نقاشی‌های دیگری هم  به آن پرداخته‌ است. تعلق خاطر این هنرمند به اسطوره سیاوش باعث شده است سجادی این شخصیت را به جهان امروز آورد و در معرض دید مخاطبان قرار دهد.

سجادی پیش از این اسطوره سیاوش را در مجموعه سیاوُشان به تصویر کشیده بود و حالا در مجموعه‌ "سیابَش" در تداوم رازگشایی از این اسطوره کهن است. اما در این آثار سیاوش چهره‌ای آشنا و در عین حال غیر منتظره دارد. آدم سیه چرده‌ای که با نام حاجی فیروز می‌شناسیم شخصیت اصلی این تابلوها است و با لباس قرمزش در فضاهای مختلف دیده می‌شود.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های محمدعلی سجادی در گالی سایه

آزادی نقاش در طراحی فیگور و فضاها این آثار مشهود است و فضاسازی ساده تابلوها با زمینه‌های تخت، به بیننده اجازه می‌دهد آزادانه تغییر شخصیت سیاوش به حاجی فیروز را مورد بررسی قرار دهد. تابلوهای روایتگر سجادی مخاطب را با داستان‌هایی جدید و در عین حال ریشه‌دار مواجه می‌کند. 

نمایشگاه نقاشی محمدعلی سجادی تا 18 بهمن ماه در گالری سایه برگزار می‌شود. این گالری در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱  قرار دارد.

 

ظرایفی در میان طغیان رنگ‌ها

نمایشگاه نقاشی سعید معیری‌زاده با عنوان "رساله‌ای در باب شکوه نادانی" در گالری ساربان برپاست. در تابلوهای معیری‌زاده با بوم‌های رنگی مواجه هستیم که تاش‌های پر قدرت قلم و در هم آمیختگی رنگها اصلی‌ترین چیزی است که در آنها دیده می‌شود. اما در بعضی از تابلوها به سادگی و در بعضی دیگر با اندکی کنکاش می‌توان نشانه‌های آشنایی دید.

این تصاویر آشنا گاه با همان تاش‌های رنگ شکل گرفته و نقاش فرم‌هایی مانند سر گاو یا درون یک غار را برای بیننده نمایان می‌کند. اما در بعضی دیگر از آثار عناصری خارجی وارد کار شده‌اند که این عناصر ممکن است پیکره یک زن یا یک ظرف قدیمی باشند.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های سعید رفیعی منفرد در گالری ساربان

توجه به پیشینه نقاشی ایرانی و آوردن نقوش مینیاتوری به داخل این فضاهای آشفته رنگین، یک بخش دیگر از آثار معیری‌زاده را شکل می‌دهد. در این تصاویر آدم‌هایی را می‌بینیم که با ظرافت به تصویر کشیده شده اما تاش‌های قویِ رنگ روی آنها را پوشانده‌اند و در تعدادی دیگر از آثار نقوش اسلیمی ظریف در میان طغیان رنگها به چشم می‌آید.

معیری‌زاده در این مجموعه توجه زیادی به تکنیک، شکل و فرم کارها داشته و رنگ‌های خالص را با حرکات دورانی روی بوم ترکیب کرده است. آنچه در نهایت از این تصاویر برمی‌آید خشونتی است که در پس رنگها پنهان شده و نمادهایی کهن یا امروزی را دستمایه بیان مضامین انسانی و اجتماعی کرده است.

نمایشگاه نقاشی سعید معیری‌زاده تا 16 بهمن ماه در گالری ساربان برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.

 

دنیای پرتلاطم رنگارنگ

نمایشگاه نقاشی علی نصیر در گالری اُ برپاست. این هنرمند در ادامه کارهای پیشین خود آثاری را به نمایش گذاشته است که در عین شلوغی و هیجان بصری، فضایی ساده دارد. نقاشی‌های علی نصیر با نشانه‌هایی از هنر اکسپرسیو آلمان، به بیان رابطه میان انسانها با یکدیگر و انسان با محیط اطراف خود می‌پردازد. از سوی دیگر طبیعت و اشیاء گوناگون هم در این آثار نقش مهمی دارند و به شکلی دیگرگون در تابلوها دیده می‌شوند.

زندگی انسان در جوامع مدرن با پیشرفت‌های صنعتی و امکاناتی که در اختیار او قرار گرفته است، سوژه نقاشی‌های نصیر است. انسانی که با خطوطی آزاد نقاشی شده و در فضایی ناشناخته و غریب معلق مانده است. هنرمند این پیکره های ناشناس را در شرایطی قرار داده است که تعلق آنها به هیچ فرهنگ و سرزمینی نیست و هویت آنها برای خودش و دیگران ناشناخته است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های علی نصیر در گالری اُ

اما بخش دیگری از آثار نصیر به نقاشی از طبیعت اختصاص دارد. طبیعتی شخصی و متفاوت که برگرفته از دیدگاه هنرمند به زندگی و دنیای معاصر است. در این آثار هم گلها، برگها و درختان در فرم‌هایی غیر طبیعی و آزاد با رنگ‌های عجیب و پر هیجان به تصویر درآمده‌اند، گویی طبیعت هم در دنیای امروز ما دستخوش تغییر شده و حتی خود را با ویژگی‌های انسانهای اطرافش تطبیق داده است.

استفاده بسیار زیاد از رنگ‌های زنده و تند از ویژگی‌های آثار نصیر است اما این رنگها به جای آنکه فضایی شاد به وجود بیاورند بر اثر کنار هم گرفتن متضادها، فضایی پر تنش ایجاد می‌کنند که مخاطب را هر لحظه در انتظار حادثه‌ای جدید نگه می‌دارد.

نمایشگاه نقاشی علی نصیر 6 تا 30 بهمن در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برگزار می‌شود.