سرویس معماری هنرآنلاین:  تاریخ  معماری همواره با ایده‌های منحصربه‌فرد و سبک‌های نوآورانه‌ طراحانی قرین بوده که نسل‌های بعد از خود را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند و سبک و سیاقشان چه بسا تصور از معماری  را تحت تأثیر قرار داده و حتی به پدیدار شدن مفهوم و واژه ای جدید انجامیده است.

آرک دیلی در مروری بر تعدادی از این شخصیت‌های برجسته دنیای معماری به ویژه در چند سده گذشته، فهرستی از 8 معمار را تهیه کرده که اغلب نامشان مترادف با شیوه‌ها و سبک‌هایی است که اکنون در زبان معماری جایگاه ویژه ای یافته‌اند.

 میس ون در روهه از پیشروان معماری مدرن  است که به خاطر شعار “کمتر بیشتر است” و “خداوند در جزئیات است” شهرت دارد. این نقل‌قول، به‌طور کامل ویژگی معماری "میسینی"  یا سبک مینیمالیسم بیان می‌کند.

"رومانسک" ریچاردسون را بانام هنری هابسون ریچاردسون می‌شناسند. او به سبب احیای سبک رمانسک و تأثیر بر معماری آمریکا، یک سبک به نامش نام‌گذاری شد. سبک ریچاردسون، ازلحاظ توجه به جِرم و فُرم‌های پایدار، بیشتر برگرفته از رمانسک بود، اما جهت‌گیری تاریخی نداشت.

اصطلاح "سالیوانسک" از معماری لویی سالیوان گرفته‌شده است. سالیوان به‌عنوان پدر مدرنیسم و پدر آسمان‌خراش‌ها شناخته می‌شود. ساختمان‌های او با تابعیت از شعار "فرم تابع عملکرد است" با استفاده از فرم‌های خطیِ مستطیل شکل مزین به تزئینات ساخته‌شده‌اند

"گائودیسک" اشاره ای به آثار آنتونی گائودی دارد با اشکال پیچیده و تحریف‌شده که ظاهراً از اشکال فانتزی گرفته‌شده، مشخص می‌شود. گائودی از هندسه پیچیده ریاضیات با عناصر تزئینی پیچیده در طبیعت برای خلق آثارش استفاده کرده است که به‌صورت تندیس و مجسمه‌هایی از قدرت تخیل نشأت گرفته‌اند.

"پالادین" یکی از سبک‌های معماری در اروپا است که از آثار آندرا پالادیو الهام گرفته‌شده است. سبک او در قرن هجدهم در بریتانیا بسیار محبوب شد و همچنین به مناطق دیگر در اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت. پالادیانیسم از تقارن و تعادل و همچنین عناصر حجمی و ستون‌های کلاسیک استفاده می‌کند.

اصطلاح "کوربوزین" به ویژگی‌های معمـاری لوکوربوزیه اشاره می‌کند. بااین‌حال، کمی دشوار است که معنی کوربوزین با سبک‌های همگن گائودی و میس ون در روهه، مقایسه شود. او در طرح‌های خود بسیار تحت تأثیر فضای کلی شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود که به کارش جذابیت بالایی می‌بخشید. او همچنین معتقد بود به‌طور قانونی تمام ساختمان‌ها باید سفید باشند.

آثار جان راسکین نسلی از نویسندگان، معماران و اقتصاددانان را تحت تأثیر قرار داد. کتاب او " هفت مشعل معماری"، بازگوکننده این باور اوست که پیشه ساختمان سازی، تزئینات و نمایش صادقانه متریال ها و سازه، در تلفیق با معماری بوده و از آن جدایی ناپذیرند. معماری راسکینینی به صورت کلی از رنگ‌های مختلف تشکیل شده و از المان‌های معماری گوتیک و آجرکاری‌های دکوراتیو بهره برده است.

"باراگانسک" توصیفی از معمـاری لوئیس باراگان است. او با استفاده از خطوط و اشکال خالص و بهره‌گیری مناسب از رنگ‌های روشن، ساختمان‌هایی را ایجاد کرد تا یک معما‌ری عاطفی به‌جای یک تحلیل منطقی به وجود آورد.

منبع: آرک دیلی