سرویس تئاتر هنرآنلاین: اجرای آثار نمایشی سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 8 بهمن ماه 1396 در حالی به کار خود پایان داد که طبق روال تمام جشنواره‌های دیگر موافقان و مخالفانی داشت اما خوشبختانه این دوره از جشنواره به دبیری فرهاد مهندس‌پور با نظم قابل توجهی توانست نظر حداکثری هنرمندان، خبرنگاران و مخاطبان این هنر را  جلب کند، ضمن اینکه استقبال بسیار خوبی از آثار نمایشی این رویداد از سوی مخاطبان صورت گرفت.

 در سال‌های گذشته این جشنواره با حضور حداکثری کارمندان اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شد که هر چند سابقه و تجربه آن‌ها طی این سالیان روند برگزاری این جشنواره را تسهیل می‌کرد اما به امری روتین تبدیل شده بود و تا حدودی فارغ از ایده‌ها و فرآیندهای تازه بود. مهندس‌پور که ریاست این جشنواره را در بیست و سومین دوره آن نیز برعهده داشت با انتخاب مدیران ستاد برگزاری از میان هنرمندان تئاتر در این دوره، گام مهمی در مشارکت اهالی نمایش در بزرگترین رخداد تئاتری کشور برداشت.

آثار بخش مرور این دوره از جشنواره با تاکید دبیر آن بر تکثرگرایی و گفت‌وگو، توسط هیأت انتخاب 70 نفره‌ای شامل متخصصان این رشته و مخاطبان آن از نسل‌های مختلف انتخاب شد که هر چند با اعتراضاتی از سوی هنرمندان و خبرنگاران روبرو شد اما این پتانسیل را دارد که این فرآینده تازه با بررسی‌ها و مطالعات اصولی‌تر و اقدام زودهنگام‌تر ایده مناسبی به منظور گزینش آثار جشنواره در سال‌های آتی باشد.

از جمله مواردی که بسیار مورد نقد و انتقاد هنرمندان و مخاطبان تئاتر قرار گرفت پوستر این دوره از جشنواره بود که توسط سیامک فیلی‌زاده طراحی شده بود. این هنرمند با استفاده از ایموجی‌های شبکه‌های مجازی 6 پوستر را برای این جشنواره طراحی کرد.

در این دوره از جشنواره بخش خارج از صحنه یا آف استیج که شامل هرگونه اجرا در محیط آزاد و بیرون از فضاهای متعارف تئاتری بود با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب، به مدیریت حمید پورآذری برگزار شد. در این بخش 41 نمایش حضور داشتند که از میان آن‌ها 17 نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین‌الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه میهمان اجرا شدند. این بخش توانست مورد توجه هنرمندان و مخاطبان تئاتر قرار گیرد و مقبول بسیاری از آن‌ها شد.

اما در بخش بین‌الملل به مدیریت آروند دشت‌آرای متاسفانه با توجه به حجم درخواست‌های بسیار به منظور تهیه بلیت نمایش‌های خارجی چندان نظر تماشاگران را جلب نکرد و اتفاق مهمی در این بخش رقم نخورد. هر چند که در سال‌های گذشته در این جشنواره شاهد آثار بسیار درخشانی در این بخش بودیم، اما امسال همانند چند دوره پیش آثار خارجی نتوانستند مورد قبول مخاطبان قرار گیرند.

توجه مدیران و مسئولان دولتی به سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نکات قابل توجه این دوره از رویداد تئاتر فجر بود. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول برگزاری این جشنواره دو بار در تالارهای نمایشی حضور پیدا کرد و این موضوع باعث دلگرمی هنرمندان تئاتر شد. همچنین سیدمحمد مجتبی حسینی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدیدهایی از دبیرخانه جشنواره و تالارهای نمایشی داشت. معاون اقتصادی رئیس جمهور، سیدحسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت و حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز از جمله مدیرانی بودند که در تالارهای نمایشی این جشنواره حضور یافتند.

آئین پایانی سی و ششمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امروز ساعت 18:30 با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان، پیشکسوتان، خبرنگاران و مدیران تئاتر کشور در تالار وحدت برگزار می‌شود. محمدرضا شهیدی‌فر اجرای این مراسم را که مدیریت آن بر عهده حسین مسافرآستانه است برعهده دارد و سیامک احصایی عهده‌دار طراحى و کارگردانى مراسم است.  

جوایز نه‌گانه جشنواره در چهار بخش مسابقه تئاتر ایران (الف)، مسابقه تئاتر ایران (ب)، مسابقه تئاتر بین‌الملل و مسابقه تئاتر خارج اهدا خواهد شد و آیین بزرگداشت سه پیشکسوت فرهنگ، تئاتر و ادبیات احمد دامود، هوشنگ آزادی‌ور و جمشید خانیان نیز در اختتامیه این جشنواره برگزار می‌شود.