سرویس نمایش هنرآنلاین، هادی کمالی مقدم، کارگردان نمایش "مرغان اینروزی" این اثر را برگرفته از منطق‌الطیر عطار خواند و در‌این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: تم اصلی این اثر بر اساس منطق‌الطیر عطار نیشابوری و داستان مرغانی است که قرار است برای دیدن سیمرغ به پشت کوه قاف بروند.

او درباره تفاوت این اثر با منطق‌الطیر عطار توضیح داد و بیان کرد: در این نمایش پرندگان مشکل پرواز دارند، زیرا اساساً شخصیت‌های این داستان انسان، پرنده-ماشین هستند که تصمیم دارند به قله قاف بروند تا بتوانند از سیمرغ پرواز را بیاموزند.

این کارگردان ادامه داد: مراحل سیر و سلوک این مرغان نیز مانند کتاب منطق‌الطیر هفت مرحله، طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فقر و فنا است.

کمالی مقدم درباره دلیل گزینش این سوژه توضیح داد و بیان کرد: موضوع این نمایش مربوط به چندین سال پیش است، زیرا من و خانم مینا بزرگمهر هر دو به متون کهن و ادبیات شعر علاقه بسیاری داریم. از آنجایی که موضوع منطق‌الطیر دارای بار دراماتیکی خاصی است، ما همیشه دوست داشتیم که کاری را با این مضمون روی صحنه ببریم، به همین خاطر طی سال‌های گذشته هر بار بخشی از این اثر را نوشتیم و پیش بردیم اما منتظر فرصت مناسبی برای اجرای آن بودیم.

مرغان اینروزی

او افزود: زمانی که گروه حرفه‌ای این دوره از جشنواره و آقای حمید پور آذری از ما دعوت به عمل آوردند، احساس کردیم که شرایط برای اجرای چنین اثری مناسب است به همین خاطر از این ایده استفاده کردیم.

این کارگردان نمایش "مرغان اینروزی" را اثری تعاملی خواند و درباره نحوه اجرای آن گفت: این اثر به صورت کامل با مخاطب در تعامل بود، زیرا اساساً اجرای ما به شکل کاروانی انجام شد به همین خاطر مخاطبان نیز در مسیر حرکت گروه با آنان همراه بودند، ضمن اینکه در بخش پایانی اجرای یعنی فقر و فنا مخاطبان نیز همراه با پرندگان پرواز را تجربه کردند.

کمالی مقدم استقبال مردم از این نوع اجراهای خارج از صحنه‌ای را بسیار خوب خواند و بیان کرد: استقبال مردم و دریافت آنان از کار بسیار بهتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم تا جایی که صف مخاطبان بسیار طولانی شد.

او ادامه داد: ما هفت شهر عشق را در تمام محوطه تالار وحدت به جز سالن اصلی طراحی کردیم، به این شکل که کار از رستوران بیرونی تئاتر شهر به عنوان آشیانه مرغان آغاز می‌شد و تا درون لابی پله‌ها و تالار وحدت ادامه می‌یافت.

این کارگردان درباره این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: از آنجایی که تنها موفق به دیدن کارهای خارج از صحنه شدم، نمی‌توانم در مورد سایر بخش‌ها نظر بدهم، اما در بخش خارج از صحنه به نظر من اتفاق بدیعی رخ داد و باید قدر آن را بدانیم زیرا این جزء آرزوهای ما بود که بتوانیم یک چنین موقعیتی را داشته باشیم و این تعداد کار محیطی در سطح شهر کارکنند و با این میزان از مخاطب بتوانند تأثیرگذار باشند.

کمالی مقدم تصریح کرد: از نظر من بخش خارج از صحنه بسیار خوب اجرا شد زیرا فکر می‌کنم این بخش می‌تواند یک ایده برای تمام گروه‌های نمایشی باشد و تئاتر را به سمت خارج از سالن و فضاهای نامتعارف‌تر سوق دهد.

او از روند اجرایی و برنامه‌ریزی انتقاد کرد و گفت: تعداد بالای آثار این دوره از جشنواره سبب شد که در برخی از مواقع شاهد ناهماهنگی‌هایی به لحاظ برنامه‌ریزی بود به همین خاطر ما به‌هم‌ریختگی‌ها و تداخل‌هایی در برخی موارد شد.

مرغان اینروزی1

این کارگردان ادامه داد: همواره تئاتر یک هنر پیشرو بوده به همین خاطر متاسفم که چند سالی است، این هنر دچار پول، سلبریتی و شهرت شده است البته معتقدم که مردم ما فرق کار خوب را از آثار تقلبی به خوب می‌فهمند به همین خاطر تئاتر همواره در جایگاه والای خود باقی خواهد ماند.

اصغر پیران، مینا بزرگمهر، علی تاجمیر، پردیس زارع، سمیرا طلوعی، مهسا شیخی، مجید نیرومند، سعید طاهرخانی، ملیکا اکبری، مهناز افتاده نیا، راد پورجبار، فرناز ثابت زاده، علی پسیان، بهاره دهقانی پور، پریما شهپری، ماکان محمودی، سارا حسینی، شهرزاد جعفری، مه لقا قوام، پرنیا ابریشمی، کتایون علیزاده، صبا ابریشمی، ساناز اسلامی، زهرا کامروا، حسام الدین آریان فر، الاهه نوری، سعید اسد سنگابی و هادی کمالی مقدم در نمایش "مرغان اینروزی" بازی می کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از هادی کمالی مقدم (نویسنده)، مینا بزرگمهر (طراح هنری)، مینا بزرگمهر، شکوفه رحمتی (طراح لباس) ؛ مریم عباسی، بشری فروزنده، نیلوفر لقایی (دستیار لباس)، شایان شریعت، انوشیروان افتخاری (دکور و آکسسوار)؛ مهسا شیخی، مجید نیرومند(دستیار کارگردان)؛ حمید مهدوی، ملیکا رضایی، پیمان کرمانی (عکاس)؛ پیمان پور حسین(گرافیست) است.

نمایش "مرغان اینروزی" در قالب بخش خارج از صحنه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، 4، 5 و 6 بهمن ماه در محوطه تالار وحدت اجرا شد.