سرویس تجسمی هنرآنلاین،  عین الدین صادق زاده، هنرمند خوشنویس درباره نمایش دو اثر خود در دهمین دوره جشنواره تجسمی فجر به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: هر دو این آثار بر اساس اشعار مولانا و با استفاده از متریال قیر کار شده‌اند.

او افزود: یکی از این آثار مربوط به مجموعه "قیراط" و مربوط به سال 1377 است. در آن زمان به واسطه اینکه من درگیر پروژه فوق لیسانس خود بودم، روی آیین ذن و نقاشی با سبک سومیه ژاپن به مدت یک سال تحقیق و بررسی انجام دادم.

صادق‌زاده ادامه داد: در آن تحقیق من سعی کردم رابطه این دو حوزه را با خوشنویسی ایران مورد پژوهش قرار دهم تا بتوانم به تکنیکی برای سرعت بخشیدن به این هنر دست پیدا کنم.

این هنرمند درباره تفاوت استفاده از قیر در خوشنویسی ایرانی، بیان کرد: با توجه به اینکه خوشنویسی هنری است که نیازمند حوصله و صبری خاص است، پس از مدت‌ها پژوهش توانستم با استفاده از قیر به سرعت خاصی در این هنر دست پیدا کنم. در واقع بعد از مدت‌ها جست و جو دریافتم که مرکب قابلیت سرعت بخشیدن را ندارد به همین خاطر از قیر استفاده کردم.

صادق زاده ادامه داد: قیر قابلیت پررنگ و کمرنگ شدن را دارد و از آنجایی که دارای رنگ قهوه‌ای سوخته است، عموماً آثار را به خوشنویسی‌های قدیمی ایرانی شبیه می‌کند البته پس از این دوران روند کار با قیر به پختگی بیشتری دست یافت، به همین خاطر  نزدیک به یک سال نیز بر روی این گزینه که چطور سرعت خشک شدن قیر را بر روی بوم افزایش دهم، کار کردم و سرانجام موفق شدم. تا جایی که امروز به راحتی پس از پایان کار، قیر بر روی بوم خشک می‌شود.

او درباره نام‌گذاری این مجموعه گفت: "قیراط" واحد اندازه‌گیری و وزن جواهرات و موارد گران قیمت و با ارزش است. من نیز با این اسم سعی کردم، تداعی کنم که قیر از ماده‌ای بی‌ارزش به متریالی ارزشمند در دل این کارها تبدیل شده است.

این هنرمند از نمایش اثری متعلق به مجموعه یاقوت خبر داد و اظهار کرد: پس از مجموعه قیراط، من قیر را با رنگ اتومبیل ترکیب کردم تا از رنگ سیاه، سفید و خاکستری خارج شود. نام "یاقوت" نیز سمبلی از رنگی بودن و شفاف شدن کارهاست که به آن تعمیم داده‌ام.

صادق زاده، جشنواره تجسمی فجر را یک نیاز برای جامعه هنری خواند و در این باره گفت: هنوز فرصت چندانی برای بازدید از آثار جشنواره به دست نیاورده‌ام اما در هر صورت معتقدم که چنین رویدادی برای جامعه هنری یک نیاز و ضرورت است.

او بر اهمیت داوری تأکید کرد و ادامه داد: سال قبل مواردی در جشنواره وجود داشت که شک و شبهه‌هایی را در مورد کپی بودن آثار برانگیخت، به همین خاطر ضروری است که داوران و مسئولان در این زمینه بیشتر دقت کنند، زیرا این جشنواره حیثیت و اعتبار هنری کشور را در دل خود دارد و بسیار مهم است.

این هنرمند تأکید کرد: داوری مسئله حساسی است که باید بر روی آن وقت و دقت زیادی را صرف کرد به همین خاطر ضروری است که در هر دوره تغییراتی داشته باشند زیرا این مسئله باعث می‌شود که آثار مختلف با سلیقه‌های گوناگون وارد این جشنواره شوند و پتانسیل هنری کشور را بیشتر آشکار کند.