سرویس سینمایی هنرآنلاین: ویژه برنامه "دو قدم تا سیمرغ" برنامه‌ای اینترنتی است که قرار است طی مدت یک هفته به معرفی فیلم‌های حاضر درجشنواره با شرکت عوامل فیلم‌ها بزند.

در نخستین روز از اجرای این برنامه که با حضور عوامل سه فیلم"کامیون"،"جاده قدیم" و"فیلشاه" در کنار اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، کامبوزیا پرتوی، منیژه حکمت و هادی محمدیان به معرفی فیلم‌های خود پرداختند.

دو قدم تا سیمرغ- یک

کامبوزیا پرتوی تهیه کننده و کارگردان  فیلم "کامیون" به همراه عوامل فیلمش اولین مهمانان منصور ضابطیان دراین برنامه بودند. او با اشاره به نوشته شدن فیلمنامه این اثر در دهه گذشته گفت: این فیلمنامه درباره طالبان در سال 2001 نوشته شد و با توجه به روی کار آمدن داعش تصمیم به تغییر فضای آن کردم. 

وی درباره انتخاب اولیه بازیگر نقش اصلی فیلم خود بیان کرد: اگر بخواهیم به عقب برگردیم، انتخاب من بهروز وثوقی و لوکیشن مد نظرمان هم ترکیه بود. اما وقتی لوکیشن به ایران رسید و زمان ساخت رسید، اولین انتخابم سعید آقاخانی بود و به دلیل آشنایی و همکاری قبلی با او و اصالت کردی‌اش این انتخاب قطعی شد. همچنین برای نقش بازیگر زن نیز به دلیل این که بازیگر به زبان انگلیسی صحبت می کرد، آن زمان تصمیم داشتم از بازیگر فرانسوی استفاده کنم. 

پرتوی در پاسخ به این که موضوع داعش و کردها می‌تواند از نظر بین المللی دیده شود یا نه، عنوان کرد: فیلمنامه در سال 2001 در دو جشنواره بین المللی جایزه گرفت. اما بعد از آن سعی داشتم به سلیقه تماشاگران داخلی برگردم و نزدیک شوم. 

وی همچنین در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ قرار باشد به این فیلم داده شود، کدام بخش شایستگی بیشتری برای دریافت آن خواهد داشت، بیان کرد: اگر چهار سیمرغ باشد بهتر است و آن را به همه می‌دهم (با خنده). به نظرم سعید آقاخانی و طراح صحنه خود سیمرغ می‌گیرند و یک سیمرغ را به النا بازیگر خردسال فیلم می‌دهم تا شروع خوبی در سینما داشته باشد. 

در ادامه ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز که در این نشست حضور داشت، عنوان کرد: دوست دارم فیلم‌ها در نشست‌های "دو قدم تا سیمرغ" بیشتر برجسته باشند. منتقدان و رسانه‌ها بیشتر به فیلم‌ها بپردازند و کمتر به حواشی که در جشنواره‌های دنیا به آن‌ها معمولا توجهی نمی‌شود، بپردازند. 

وی درباره حاشیه‌های جشنواره افزود: من از حاشیه استقبال می‌کنم و آن را جزئی از کار رسانه‌ای می‌دانم اما به شرط آن که در خدمت سینما و رسانه باشد. 

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره تغییر سینمای رسانه از برج میلاد به پردیس ملت عنوان کرد: نمی‌دانیم این تغییر، روند را بهتر می‌کند یا نه. اما اگر سالن رسانه‌ها یک سالن مجزا و باکیفیت باشد، خوب است. پردیس ملت کیفیت خوبی برای نمایش فیلم‌ها دارد. برج میلاد نیز فضای مناسبی داشت اما انحصار رسانه‌ای نداشت. امیدواریم این تغییر تجربه خوبی باشد. 

وی ادامه داد: از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های اینترنتی که فضای جدیدی در خبررسانی ایجاد کرده‌اند، باید تشکر کنم.

دومین گروهی که به معرفی فیلم خود پرداختند، گروه فیلم"جاده قدیم" بودند. در این بخش منیژه حکمت، مهتاب کرامتی، ترلان پروانه، محمدرضا غفاری، طهورا ابوالقاسمی و سحر مصیبی حضور داشتند.

منیژه حکمت درباره فیلم خود که موضوع آن را هنوز رسانه‌ای نکرده است، توضیح داد: این فیلم از ناکجاآبادی می‌آید و مرحله تحقیق آن هفت سال طول کشیده است. وقتی کار تحقیق میدانی و گسترده است نیاز به صرف چنین زمانی وجود دارد. به نظرم درام این فیلم به شدت قابل باور است و به زنانی بر می‌گردد که علیرغم شرایط جامعه بسیار قوی عمل می‌کنند. 

وی با اشاره به همکاری مطلوب بازیگران و عوامل این اثر سینمایی عنوان کرد: همه بازیگران انرژی زیادی صرف کار کردند. درباره مهتاب کرامتی بگویم با این که می‌دانستم با نقش مینو چقدر از نظر عاطفی درگیر می‌شود، با متانت و آرامش بالای خود، انرژی بسیاری را برای نقش صرف و به بهترین شکل اجرایش کرد.  

حکمت در پاسخ به این سوال منصور ضابطیان مجری برنامه که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به کدام فرد می‌دهد، گفت: سیمرغ را به کل بچه‌های تیم می‌دهم.

دو قدم تا سیمرغ- یک

در نهایت آخرین گروهی که در روز نخست این برنامه حضور یافتند، کارگردان، تهیه کننده و تدوینگر "فیلشاه" بودند.

جعفری تهیه‌کننده این اثر انیمیشن درباره دومین تجربه تهیه کنندگی انیمیشن با توجه به دشواری‌ها و ریسک‌هایش عنوان کرد: انیمیشن برخلاف کارهای رئال گروه محور است. وقتی از انیمیشن یاد می‌کنیم یاد کمپانی‌های بزرگ دنیا می‌افتیم. مجموعه ما با عنوان هنر پویا سابقه سال‌ها تولید داشته و در جشنواره سی و یکم فجر با یک اثر انیمیشن شرکت داشتیم. 

وی ادامه داد: بعد از آن تصمیم گرفتیم اثری برای مخاطب بسازیم و به سراغ ایده "شاهزاده روم" رفتیم. این اثر در سال 93 عرضه و سال 94 اکران عمومی شد و به عنوان سومین فیلم پرمخاطب بر اساس گزارش شرکت پخش حدود 5 میلیارد با یک میلیون و 300 هزار مخاطب اعلام شد. این اثر پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران شد و مشوق ما برای شروع کار بعدی بود. 

این تهیه کننده با اشاره به این که تصمیم داریم بعد از 10 سال به نقطه‌ای برسیم که هر ساله یک تولید انیمیشن سینمایی داشته باشیم، افزود: "فیلشاه" یک قصه تاریخی است و در زمان اکران غافلگیری برای مخاطب دارد. اولویت اول ما مخاطبان کودک و نوجوان هستند. فضای سینمای ایران نشان می‌دهد آثار انیمیشن در میان 150 تولید رئال هر ساله به نوعی فراموش شده‌اند. بنابراین ما برای جذب مخاطبان اصلی این ژانر یعنی کودکان و نوجوانان به سینما تلاش کرده‌ایم بهترین کیفیت را در "فیلشاه" ارائه کنیم. 

جعفری درباره میزان نزدیک بودن قصه این اثر به فضای واقعی بیان کرد: بهترین انیمیشن امسال 1000 میلیارد دلار هزینه داشته اما فیلشاه حدود سه و نیم میلیارد تومان هزینه برده است یعنی معادل 800 هزار دلار که هزینه ای غیر قابل باور برای کمپانی های خارجی است. 

این تهیه کننده ادامه داد: ما منابع درآمدی کار را پیش بینی کرده‌ایم و بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویرشهر در برگردان اثر به زبان فارسی هر یک سهم 25 درصدی مشارکت دارند. همچنین برای پخش بین‌المللی کار هم مذاکراتی انجام شده است.

وی با اشاره به رقابت این انیمیشن با آثار رئال سی و ششمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: این اتفاق در دنیا مرسوم است. انیمیشن "دیو و دلبر" در سال 1988 در اسکار جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد. اما این تفکر که "فیلشاه" به اصطلاح ستاره ندارد می‌تواند به انیمیشن ضربه بزند. اگر در این دوره جشنواره به کار توجه نشود انگیزه عوامل کار از بین می‌رود و شاید در همکاری‌های بعدی با انیمیشن کمتر مشارکت کنند. 

محمدیان کارگردان این فیلم نیز در پاسخ به این سوال ضابطیان که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد به کدام بخش اهدا می‌کند، بیان کرد: "فیلشاه" 2500 پلان دارد و این رقم سه برابر استانداردهای سینمای ایران است. فیلمی پر ریتم است و به نظرم در تدوین استحقاق دریافت این سیمرغ را دارد.