سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: داوران مرحله مقدماتى و مرحله نهایى جایزه مهرگان ادب، نشست یک روزه خود را با گفتگوهاى اقناعى براى انتخاب کتاب‌هاى برگزیده هفدهمین و هجدهمین دوره این جایزه در محل دبیرخانه جایزه مهرگان برگزار کردند. هدف بیش از ١٢ ساعت گفت و شنود اقناعى داوران در جلسات صبح و بعدازظهر این نشست، ارزیابى دسته‌جمعى آثار و دستیابى به توافق میان اکثریت داوران براى معرفى ٢١ رمان از میان ٤٨ رمان راه یافته به این مرحله و همچنین شناخت ٢١ مجموعه داستان از میان ٣٨ مجموعه داستان بود. در جلسه بعدازظهر در مورد نامزدهاى دریافت جایزه مهرگان ادب "یک عمر تلاش در عرصه نوشتن" نیز بحث و گفتگو شد.

علیرضا زرگر مدیر جایزه مهرگان در ابتداى جلسه با تشکر از داورانى که از تهران و دیگر شهرها براى حضور در این نشست گردهم آمده بودند گفت: شک ندارم که خواندن ٥٢٧ رمان و مجموعه داستان کوتاه در این دوره جایزه مهرگان کار بسیار سختى بوده و نیاز به صرف وقت زیاد داشته است، من به سهم خود و از سوى همکاران دبیرخانه از زحمات شما سپاسگزارى مى‌کنم و اطمینان دارم که بسیارى از نویسندگان از دشوارى کار داورى و فرایند انتخاب آثار باخبرند و خوانندگان نیز به کتاب‌هاى معرفى شده از سوى داوران مهرگان اعتماد دارند؛ اگر چنین نبود رمان برگزیده مهرگان ادب  - رمان چیدن باد نوشته محمد قاسم‌زاده - که در اسفندماه سال پیش برگزیده مهرگان شد در مدت زمان کمتر از ده ماه به چاپ دوازدهم نمى‌رسید، اینکه کتاب‌هاى برگزیده مهرگان ادب عموماَ به چاپ‌هاى متعدد مى‌رسند نشانه توجه و اعتماد عمومى است.

مدیر جایزه مهرگان افزود: این روزها از یک سو فضاى شعر و ادبیات داستانى ما با شکل‌گیرى دو سه جایزه ادبى خصوصى جان تازه‌اى گرفته و از سوى دیگر با حاشیه‌ها، فشارها و حرف‌هاى ناروایى روبروست، توقع داشتیم با توجه به تجربه‌هاى به دست آمده در دهه هشتاد، دیگر شاهد این گونه حاشیه‌سازى‌ها نباشیم و همه بتوانند برنامه‌های خود را با آرامش دنبال کنند، در هر حال فکر مى‌کنم این وضعیت دوام چندانى نداشته باشد، نویسندگان ما ظرفیت و توانایى بالایى براى خاتمه دادن به این گونه حاشیه‌سازى‌ها دارند. البته در چنین مواقعى از مهرگان ادب با دو دهه تجربه کار انتظار مى‌رود که با انتخاب‌هاى دقیق‌تر به آرامش‌بخشى فضاى این روزهاى ادبیات کمک کند.

جواد اسحاقیان، مهدى غبرایى، علیرضا سیف‌الدینى، لیلا صادقى، حسین آتش‌پرور، سیاوش گلشیرى، حسین ورجانى، سودابه سلگى، ابوالفضل حسینى، و مدیر و اعضاى دبیرخانه مهرگان در این نشست یک روزه حضور داشتند.

در این دوره جایزه مهرگان ادب علاوه بر انتخاب بهترین رمان و بهترین مجموعه داستان فارسى، تندیس و جایزه مهرگان ادب "یک عمر تلاش در عرصه نوشتن" نیز به یکى از نویسندگان بزرگ ایران تعلق مى گیرد. پنج چهره بزرگ ادبیات توسط هیأت داوران مهرگان ادب نامزد دریافت این جایزه شده‌اند، داوران در این بخش از جوایز مهرگان، مجموعه آثار یک نویسنده و تأثیرگذارى نوشته‌ها و سخنان او را بر جریان داستان‌نویسى معاصر ایران بررسى مى کنند و به اتفاق آرا یک تن را بر مى‌گزینند.

photo_۲۰۱۸-۰۱-۲۳_۰۸-۴۲-۵۶