سرویس سینمایی هنرآنلاین: کاوه خداشناس بازیگر و کارگردان این روزها مشغول بازی در سریال"رنج پنهان" است که قرار است به زودی روی آنتن تلویزیون برود.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این سریال و نقشی که در آن ایفا می کند بیان کرد: "رنج پنهان" در 20 تا 22 قسمت برای شبکه اول سیما آماده می‌شود. حال و هوای کلی قصه در دهه 50 و اوج جریانات سیاسی و شکل گیری حزب‌های مختلف در ایران می‌گذرد. من هم در این سریال ایفاگر نقش یوسف هستم که دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران است و در خانواده‌ای تحصیلکرده بزرگ شده است و خود به خود تحت تاثیر محیط وارد یکی از این احزاب می‌شود و این ورود پیامدهایی برای او دارد که فراز و فرودهای قصه را می‌سازد.

خداشناس ادامه داد: "رنج پنهان" قصه جذابی دارد که در فیلمنامه نوشته شده و روی برهه‌ای از زمان دست گذاشته که تاکنون خیلی به آن پرداخته نشده است و در سال‌های پس از انقلاب ما خیلی در آثار تصویری ندیدیم که به این موضوعات پرداخته شود. این خود اتفاق خوبی است چرا که هم باعث بالا رفتن سطح آگاهی عموم مردم می‌شود و هم جوان‌های علاقه‌مند به تاریخ را با آن زمان بیشتر آشنا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصه فیلم براساس شخصیت‌های حقیقی شکل گرفته یا نه بیان کرد: گاهی اشاره به یکسری شخصیت‌های حقیقی می‌شود چرا که تاریخ خیلی دوری نیست و در حافظه افراد عناوین و اسامی هنوز هست و جاری و ساری است؛ اما این سریال بیشتر درباره یکسری نگرش‌ها حرف می‌زند مثل حزب توده، منافقین و... که همه به شکل مجموعه‌ای در آن سال‌ها فعالیت می‌کردند و خود بخود در بین قصه اشاره‌هایی به افراد سرشناس دراین حزب‌ها شده است ولی عمدتا قصه بر پایه حافظه و تخیل نویسنده پیش می‌رود.

بازیگر سریال "برادر" در ادامه درباره آشنایی خود او با این برهه از تاریخ نیز اظهار کرد: همه ما یک آگاهی نسبی در مورد احوالات تاریخ معاصر کشور خودمان داریم؛ بخصوص دهه 50 که دهه مهمی بوده و انقلاب ایران در آن رخ داده است و همه به عنوان نقطه عطف به این ماجرا در مطالعاتمان کمابیش پرداخته‌ایم و چند سال قبل و بعد از آن را مطالعه کرده‌ایم. من هم بنا به شغلم و مطالعاتم به این موضوع اشراف داشتم و از آن استفاده کردم.

خداشناس همچنین درباره کیفیت کار و شتابزدگی در تولید آثار مناسبتی گفت: در روزهایی هستیم که دو گروه به طور همزمان مشغول کار هستیم و خواه ناخواه این شتابزدگی کمی روی کیفیت کار هم تاثیر می‌گذارد؛ اما هر دو گروه به شکل ذهنی بهم نزدیک هستند و تلاش می‌کنند تا از این شتابزدگی دوری کنند. چرا که قصه خوب است و اگر تماشاچی یکی دو قسمت به آن دل بدهد دیگر سریال را تا انتها رها نخواهد کرد؛ اما بهر حال قصه تعریف کردن در دهه 50 یکسری جذابیت دارد و نقاط منفی هم دارد و امیدوارم زحمات کشیده شده از دید تماشاچی دور نماند.

این کارگردان جوان درباره تازه‌ترین اثر خود نیز بیان کرد: فیلم "رخنه" عنوانش تغییر کرد و به "حفره" رسید و قرار است طبق صحبت‌هایی که انجام شده است 20 بهمن ماه از شبکه سه سیما پخش شود.

رنج پنهان

کاوه خداشناس و قطب الدین صادقی در نمایی از سریال "رنج پنهان"

"رنج پنهان" را بیژن میرباقری در گروه اول و سید جمال سیدحاتمی در فاز دوم برای ایام دهه فجر کارگردانی می‌کنند.

کاوه خداشناس در نقش یوسف، قطب الدین صادقی (امیر)، اتابک نادری (فیاضی)، فرشید زارعی فرد، سمیرا حسینی (الهه)، آزاده سدیری، نسرین نکیسا، رویا اسکندانی، کریم امینی، علی غلامی (کامران)، مهدی سقا، مهربانو باطبی، سونیا اسماعیلی، جواد زیتونی، فرهاد روشن، مهران میرزایی (مامور ساواک)، علی شجاع (مامور ساواک)، مهرزاد حسینی، پانته آ میرفصیحی، ‌ سارا توکلی (نوشین) از بازیگران این سریال هستند.

در خلاصه داستان سریال آمده: در سال ۵۳ مرگ جوانی در دانشگاه، برادر و دوستانش را برمی آشوبد. بحران آن سال ها، اختناق فضای موجود و شور جوانی، یوسف را وارد بازی پیچیده ای می کند که اسلحه و خشونت تنها راهکار عملی اوست. کار به جایی می رسد که او باید مخفیانه در شهر تهران روزگار بگذراند. حال، سکوت خفته راهکار دیگری را پیشنهاد می‌کند.