سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در این نشست، دکتر مجید سرسنگی، دکتر مهندس جعفر درونه، دکتر محمود صلاحی، دکتر سید محمد حسینی، دکتر عباس چهاردولی، دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی و ... حضور داشتند.

دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در این نشست ضمن قدردانی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای گلستان برای برگزاری این نشست، در خصوص دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در حوزه هنر، گفت: جای خالی چنین نشست‌هایی در دانشگاه‌های ما احساس می‌شود، ای کاش چنین برنامه‌هایی در دانشگاه هم برگزار شود. یکی از جفاهایی که در این سال‌ها به مقام معظم رهبری شده این است که متاسفانه بیانات ایشان، تئوریزه نشده و در مجامع دانشگاهی تبیین و تفسیر نشده است.  

او افزود: امروز درست است که دشمن از جهات مختلف با ما در چالش است و در کشور جنگ‌های اطلاعاتی و  اقتصادی راه انداخته است اما من عمیقا اعتقاد دارم جنگ اصلی ما با دشمنان کشور و ملت در اندیشه است. امروز دو اندیشه در برابر هم قرار گرفته‌اند، اندیشه‌ای که مبتنی بر تفکر اسلامی، دینی و ولایت‌مدار است و اندیشه‌ای که مخالف همه اینها است. حتی اگر امروز فشارهای اقتصادی دشمن در جهات مختلف خودش را نشان می‌دهد، من فکر می‌کنم ریشه آن ها در کار فرهنگی است.

این مدیر فرهنگی با اشاره به هنر از منظر رهبر معظم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری در طول فعالیت‌های دینی، سیاسی و اجتماعی خود نسبت به موضوع هنر توجه نشان داده‌اند و به شکلی صریح و دقیق معیارهای هنر مطلوب را بیان فرموده‌اند. اهمیت این دیدگاه‌ها برای مسئولان فرهنگی، هنری و دانشگاهی کشور از آنجا بیشتر احساس می‌شود که مقام معظم رهبری به عنوان یک صاحب نظر در مسئله فرهنگ و هنر، یک سیستمدار و مدیر اجرایی قوی، یک روشنفگر آگاه به مسائل داخلی و بین المللی، یک منتقد و آگاه به مسائل هنری و یک فقیه و مرجع دینی ممتاز، به شکل ارزنده ای در رابطه با موضوع هنر دیدگاه‌های خود را ارائه کرده اند.

دکتر سرسنگی یکی از چالش‌های بعد از انقلاب اسلامی را تبیین‌نشدن اصول هنری از منظر فقه توسط مراجع و علما دانست و اظهار کرد: این مسئله بسیار مهمی است. ما الان در خیلی از هنرها دچار مشکل هستیم یعنی حدود را نمی‌دانیم. به همین دلیل در بسیاری از هنرها دارای سردرگمی هستیم. علماء و حوزه های علمیه باید دیدگاه های خود را درزباره هنرها به صورت شفاف ارائه کنند؛ کاری که تا کنون انجام نشده است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از اقدامات و سیاست ها سلیقه ای و بدون پشتوانه نظری باشد.

او اضافه کرد: انتقال حقیقت جامعه، انقلاب، دفاع مقدس و ارزش‌های جامعه اسلامی به نسل آینده، یکی از اهداف هنر در بیانات مقام معظم رهبری است. در این جمله این نگرانی حس می‌شود که نسل آینده ما نداند که در جنگ تحمیلی چه اتفاقی افتاد، نداند انقلاب بر چه پایه‌ای استوار بود. مقام معظم رهبری، محتوا در هنر را بسیار مد نظر دارند و می‌فرمایند که این محتوا است که هنر را می‌سازد. از منظر ایشان، اثر هنری مطلوب باید دور از کج اندیشی، بدآموزی، اغوا و فحاشی باشد.

دکتر مجید سرسنگی با اشاره به دیدگاه‌های رهبر انقلاب در رابطه با هنر، گفت: از نظر مقام معظم رهبری، یک هنر مطلوب در جامعه اسلامی، هم باید محتوای خوبی داشته باشد و هم شکل خوبی داشته باشد، یعنی نمی‌شود یک محتوای خوب را بد ارائه داد. به همین دلیل است که بحث آموزش به جوانان جامعه اسلامی اهمیت دارد. رهبر انقلاب بین هنر اسلامی و هنر مسلمانان تفاوت قائل هستند؛ معتقدند هنر مسلمانان لزوما هنر اسلامی نیست. هنر مطلوب از منظر ایشان، هنری است که در خدمت خلق خدا و آرمان‌های الهی باشد. هنر باید عامل اتصال بشر با خالق و فضای معنوی باشد. هنر مطلوب هنری است که با ارزش‌ها و آرمان‌های انسانی پیوند داشته باشد. طبق فرموده ایشان، هنر اسلامی، هنری است که در بنیان‌های فکر متأثر از مبانی فکری اسلامی باشد. هنر مطلوب ما نه تنها باید برای مردم کشور و مسلمانا حرفی برای گفتن داشته باشد بلکه باید برای دیگر تمدن‌ها و فرهنگ‌ها نیز حرف داشته باشد.

دکتر مجید سرسنگی در پایان سخنانش، تصریح کرد: اگر ما مسئولان می‌توانستند از این نظریات رهبری به طور کامل استفاده کنند و ضمن عمل به آن‌ها، موجبات نشر این دیدگاه‌ها را در سطح بین الملل فراهم کنند، شاید اکنون دیدگاه‌های دنیا در خصوص ما متفاوت‌تر بود. همچنین علی‌رغم بیانات صریح ایشان در خصوص هنر، متاسفانه بخش وسیعی از سخنان ایشان هنوز اجرایی نشده است و ظاهرا مشکل اصلی ما، مدیریت هنری است و انتصابات و انتخابات مدیرانی است که عمدتا بر اساس مسائل سیاسی و روابط صورت می‌گیرد. چنین مدیرانی متاسفانه نه درک درستی از هنر دارند و نه می‌توانند به عمق منویات رهبری در این حوزه پی ببرند.

در این نشست همچنین، دکتر مهندس جعفر درونه، دکتر سید محمد حسینی، دکتر عباس چهاردولی، دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی به سخنرانی پرداختند.

در پایان این نشست، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از دکتر عبدالحسین خسروپناه، مولف کتاب منظومه فکری مقام معظم رهبری، تقدیر کرد.