سرویس معماری هنرآنلاین: یکی از عجیب‌ترین آسمان‌خراش‌های جهان که "بزرگ‌ترین قاب عکس جهان" نام گرفته  چندی پیش در دوبی به مرحله بهره‌برداری رسید. این برج که 492 پا ارتفاع دارد، چشم اندازی افقی از دوبی را به نمایش می‌گذارد که ناظر بر بعضی ساختمان‌های نمادین این شهر همچون " برج خلیفه"  و شهر قدیمی "دیرا" در این منطقه  است.

ایده‌ آسمان‌خراش "منظره" یا "قاب دوبی" که تا اندازه زیادی محل اختلاف‌نظر هم بود و از سوی منتقدان احمقانه‌ترین طراحی برای یک آسمان‌خراش خوانده شده،  اساساً به شکل یک قاب تصویر در ابعاد غول‌پیکر است.

این پروژه در حالی به بهره برداری رسیده که ساخت و ساز "قاب دوبی" به دلیل طرح یک دعوی تحت تأثیر قرار گرفته بود.  این دعوی از سوی "فرناندو دونیس" مطرح شده  بود که  ادعای مالکیت معنوی ایده ساخت چنین بنایی را دارد و شهرداری دوبی را به نقض مالکیت معنوی این طرح متهم کرده بود.

پیشینه این اختلاف نظر به سال 1998 باز می‌گردد؛ هنگامی که طرح "فرناندو دانیس" در رقابت بین‌المللی برای طراحی برجی در دوبی برنده شناخته شد اما این طراح و شهرداری دوبی در نهایت برای عقد قرارداد ساخت به توافق نرسیدند. عملیات ساخت این بنا از سال 2014 آغاز شد.

برج قاب <a href=

اختلاف نظر طراح و صاحبان پروژه " قاب دوبی"

انتظار می‌رود این پروژه منحصر بفرد سالیانه نزدیک به 2 میلیون گردشگر را به این شهر بکشاند. این در حالی است که ساخت و ساز "قاب دوبی" به دلیل طرح یک دعوی تحت تأثیر قرار گرفته است.  این دعوی از سوی "فرناندو دانیس" مطرح شده که  ادعای مالکیت معنوی ایده ساخت چنین بنایی را دارد و شهرداری دوبی را به نقض این مالکیت معنوی متهم کرده است.

پیشینه این اختلاف نظر به سال 1998 باز می‌گردد؛ هنگامی که طرح "فرناندو دانیس" در رقابت بین‌المللی برای طراحی برجی در دوبی برنده شناخته شد اما این طراح و شهرداری دوبی در نهایت برای عقد قرارداد ساخت به توافق نرسیدند.

در هر حال عملیات ساخت این بنا از سال 2014 آغاز شده و به نظر می‌رسد آنچه در نهایت شکل خواهد گرفت به ایده این طراح شباهت زیادی دارد. دونیس به "سیان ان" توضیح داده  که ساختار پروژه از نظر شکل کلی، ارتفاع و مکان احداثش دقیقاً با مختصاتی که در طراحی او لحاظ شده مطابقت دارد.

تا کنون، شهرداری دوبی نسبت به ادعای نقض مالکیت معنوی از سوی این طراح پاسخی ارائه نکرده است.

برج قاب <a href=

این پروژه عجیب با ارتفاع 150 متری خود نزدیک پارک زبیل دوبی واقع شده و بخشی از معماری منظر دوبی به شمار می‌رود. این پروژه قاب دوبی نام گرفته و قصد داشته آخرین منظره ای که هنگام خروج از شهر به چشم شما بیاید، خط آسمان دوبی در قاب عکسی غول پیکر باشد.

معمولاً پیشنهادهای زیادی در جهت بهسازی و زیباسازی شهر ارائه می‌شود که با رویکردهای متفاوتی اجرا می‌شود. اما در این مورد به نظر می‌رسد که چنین پروژه ای رویکرد اقتصادی داشته تا گردشگران بیشتری را  از سراسر دنیا به دوبی بکشاند تا از زاویه ای دیگر معماری عجیب این شهر را تماشا کنند.

اکنون با کامل شدن پروژه بازدیدکنندگان می‌توانند به پل کنسول 93 متری این قاب رفته و تمام مناظر این شهر را به صورت 360 درجه مشاهده کنند. هدف از طراحی این پروژه تقویت تعامل مردم با تاریخ و آینده شهر عنوان شده است.

در سال ۲۰۰۸، دونیس برنده رقابت بین المللی به میزبانی شهرداری دوبی و کمپانی بالابرهای ThyssenKrupp، برای طراحی بنایی شده  که جزئیات آن به طور مختصر "سازه مرتفع و نمادین برای دوبی" اعلام شده است.

برج قاب <a href=

این رقابت با حمایت و حسن توجه اتحادیه آرشیتکت‌های بین المللی (UIA) که شاخه ای از سازمان یونسکوست، بالغ بر ۹۰۰ شرکت کننده داشت. یکی از شروط شرکت در این رقابت این بود که طراحی فرد برنده به عنوان دارایی شهرداری دوبی محسوب خواهد شد و پس از امضای طرفین، می‌توان از آن استفاده کرد.

"ادوارد کلاریس" یکی از وکلایی که این دادخواست را به دادگاه ارائه کرده، توضیح داده که دلیل تشکیل پرونده شکایت در دادگاه‌های آمریکا این بوده که شهرداری دوبی نتواند پرونده را به نفع خود تمام کند. البته این پرونده به دلیل مسائل مربوط به حدود اختیار قانونی فعلاً به حالت تعلیق در آمده است.

دونیس همچنین بیان داشته که از اینکه طرح او ساخته شده بسیار خوشحال است اما از اینکه همه حقوقش در اجرای این طرح نادیده انگاشته شده، ناامید و ناراحت است.

اگرچه در سایت قاب دوبی، دونیس به عنوان طراح معرفی شده است. اما این دردی از او درمان نمی‌کند. او به رسانه‌ها گفته که همچنان برای احیای حق خود تمام تلاشش را خواهد کرد.