سرویس موسیقی هنرآنلاین: پیمان بزرگ‌نیا پژوهشگر و نوازنده موسیقی نواحی در خصوص حضور بخش نواحی در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر گفت: برنامه‌ریزی برای این جشنواره از مدت‌ها قبل آغاز شد. ما سعی کردیم از گروه‌های شناخته‌شده در جشنواره استفاده کنیم و در کنار آن نیز از ترکیب پیشکسوتان نیز که بخش مهم و اصالتی این ژانر موسیقی هستند غافل نشویم.

وی افزود: در ادامه به سراغ گروه‌ها رفتیم و برنامه چیده شد و پس از برگزاری در کمال تعجب متوجه شدیم در حالی که فکرش را نمی‌کردیم از گروه‌هایی مثل ترکمن و بلوچستان در کنار مابقی گروه‌ها استقبال فوق‌العاده‌ای انجام گرفت. اجراهای خوب و پرمخاطبی را شاهد بودیم و طبق آمار به‌دست‌آمده حدود چهار هزار نفر در این جشنواره مهمان ما برای اجراهای بخش نواحی و بانوان بودند.

او ادامه داد: همچنین تقدیر از پیشکسوتان یکی دیگر از برنامه‌های ما بود. از فرج علی‌پور که اسطوره موسیقی لرستان است برای اولین بار تقدیر شد و ابراهیم قادری خواننده کردزبان نیز یکی دیگر از کسانی بود که مورد تقدیر قرار گرفت. این خواننده با وجود این که یکی از مطرح‌ترین‌ها بوده و هست و با این که 90 سال سن دارد تا پیش از این هیچ لوح تقدیری نداشت و تکریم از او در جشنواره سی و سوم هم برای اولین بار بود که صورت می‌گرفت که بسیار جای خوشحالی دارد. البته معتقدم نباید به یکی دو تقدیر قناعت کرد و تعداد افراد باید بیشتر باشد.

بزرگ نیا همچنین گفت: در کل موسیقی نواحی قابلیت‌های فراوانی دارد اما باید به مردم شناسانده شود و این نیز تنها از طریق تبلیغات و فضا و ارتباطات مجازی صورت می‌پذیرد. به‌عنوان‌مثال فرزند یکی از دوستان من که طرفدار پروپاقرص موسیقی راک بود پس از تماشا بخش نواحی جز هواداران این ژانر شد. این نشان‌ می‌دهد که مردم باید ببینند و بعد جذب شوند تا بتوانند حمایت کنند.

این پژوهشگر اضافه کرد: تنها خواسته من بها دادن بیشتر به نواحی و تداوم آن در سال‌های آتی است. موسیقی نواحی برای مردم ایران صرفاً یک سرگرمی نیست و بخشی از زندگی آن‌ها به شمار می‌رود. اقوام و عشایر ایرانی از تولد تا مرگ با موسیقی زندگی می‌کنند و موسیقی جزئی از زندگی روزمره‌شان است و آن را به چشم تفنن و تفریح نمی‌بینند. در این‌ بین عده‌ای از موسیقی نواحی فاصله گرفته‌اند که باید متخصصان و بزرگان موسیقی نواحی دست‌به‌دست هم دهند تا این مردم را با موسیقی نواحی آشتی دهند. در سال‌های اخیر موسیقی نواحی خیلی مظلوم واقع‌شده و به کمک بیشتری احتیاج دارد تا بیش‌ازپیش دیده شود.

این نوازنده در پایان گفت: همراه با گروه سازینه مشغول تمرین برای اجرا هستیم و همچنین در حال آماده‌سازی یک اثر صوتی و تصویری نیز هستیم که جزئیات بیشتر بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد.