سرویس نمایش هنرآنلاین، عرفان شیرنگی، کارگردان پرفورمنس "مرگ" از آثار بخش خارج از صحنه جشنواره تئاتر فجر، این اثر را فاقد روایت و شکل داستان‌گویی خواند و در این باره گفت: این اجرا خاصیت داستان‌گو و روایی ندارد و بیشتر بر پایه گفت‌وگو و تعامل با مخاطب پیش می‌رود به همین خاطر می‌توان گفت که این اثر بیشتر یک پرفورمنس و اجرای بین‌رشته‌ای است تا نمایش.

او افزود: در این اثر ما سعی داریم که مخاطب را به تفکر درباره واقعیت مرگ هدایت کنیم به همین خاطر تعامل با مخاطب در این پرفورمنس اهمیت ویژه‌ای دارد.

این هنرمند درباره مکان اجرای این نمایش بیان کرد: با توجه به اینکه نوع اجرای ما خارج از صحنه است، پرفورمنس مرگ در مجموعه آلاچیق‌های داخل دانشگاه تربیت مدرس (پل گیشا) اجرا می‌شود.

او افزود: پرفورمنس "مرگ" تجربه‌ای تعاملی بین گروه اجرایی و تماشاگرهاست، به همین خاطر اثر بر پایه گفتگوی مستقیم، تفکر ارادی هر فرد و ایجاد خرد جمعی پیرامون واقعیت مرگ اجرا می‌شود. از آنجایی که این اجرا ساختاری روایی ندارد، پرسش‌های طراحی‌شده‌ پیش‌برنده‌، روند اجرا را مشخص می‌کند.

پرفورمنس مرگ

این هنرمند ادامه داد: هدف این پروژه ایجاد ناامیدی و معنازدایی از زندگی برای مخاطب نیست، بلکه ایجاد واقع‌بینی و در نهایت ایجاد جرقه‌ای برای پذیرش واقعیت مرگ است، مسئله‌ای که بنیادین‌ترین عامل اضطراب بشری است و به تأیید نظریات قدیم و جدید علوم انسانی: مرگ، پایان زندگی است؛ ولی مرگ‌اندیشی آغاز آن...

شیرنگی تصریح کرد: نوع انتخاب مکان، فضای بصری و صوتی اجرای نمایش و شیوه ارتباط آن با مخاطب در حکم یک کاتالیزور عمل می‌کنند که باعث درگیر شدن بینندگان با اثر و شکل‌گیری تعامل و گفت‌وگو می‌شوند.

او افزود: گفت‌وگو و تعامل درون این اثر توسط جوکر که شخصیت اصلی این اثر است و من آن را بازی می‌کنم، مدیریت می‌شود؛ البته در این اثر پرفورمر دیگری نیز حضور دارد که بیشتر جنبه نمایشی اثر را پیش می‌برد.

این هنرمند اجرای آثار خارج از صحنه و بینارشته‌ای را یک اتفاق مثبت خواند و در این باره گفت: من در چند سال گذشته همواره دغدغه‌های بینارشته‌ای داشته‌ام زیرا تئاتر برای من چیزی فراتر از سرگرمی است به همین خاطر همواره در این مسیر دغدغه‌های شخصی خود را دنبال کرده‌ام.

شیرنگی درباره شکل‌گیری ایده "مرگ" توضیح داد: از آنجایی که همواره به دنبال دغدغه‌های شخصی هستم طی چند سال اخیر در سه موضوع کودکی، جنسیت و هم اکنون مرگ تحقیق کرده‌ام.

او برگزاری این دوره از جشنواره فجر را اتفاق مثبتی خواند و در این باره گفت: بخش‌های بینارشته‌ای هنوز در مرحله تجربه هستند به همین خاطر باید برای بررسی درست این بخش اندکی صبور باشیم و فضایی برای پاسخ دادن بیابیم اما من نسبت به اجرای این بخش و برگزاری این دوره از جشنواره خوش‌بین هستم.

پرفورمنس مرگ

این کارگردان بر لزوم توجه به تنوع سلیقه مخاطبان در جامعه تأکید کرد و افزود: ما در جامعه امروز ایران دارای تنوع سلیقه گسترده‌ای در بین مردم هستیم اما هنوز به انداز تمام این خواسته‌ها و تنوع افکار و سلیقه مردمی نمایش نداریم البته جشنواره امسال با وجود مدیریت مناسب این دوره در این راستا گام‌های مثبتی برداشته است به همین خاطر شاهد تنوع گسترده اجراهای نمایشی در این دوره از جشنواره تئاتر هستیم و این اتفاق بسیار مبارکی است.

شیرنگی در پایان گفت: من از مصطفی ملکیان و دکتر مسعود دلخواه به واسطه زحمات بی‌دریغی که در زمینه پژوهش این اثر داشتند تشکر می‌کنم زیرا به واسطه حضور این دو عزیز من توانستم روند پژوهشی و مفهومی متفاوتی را دنبال کنم و این اثر بتواند حوزه‌های مفهومی مختلفی را با یکدیگر مرتبط کند.

بر اساس این گزارش، پرفورمنس مرگ از 4 تا 7 آبان ماه هر روز ساعت 17 در مجموعه آلاچیق‌های داخل دانشگاه تربیت مدرس (پل گیشا) اجرا می‌شود.