سرویس مد و لباس هنرآنلاین: این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر برخی مخالفت‌ها با برپایی نمایشگاه بهاره با محوریت پوشاک به گوش می‌رسد.

ناهمگونی عرضه و تقاضا در سایه تکثر واحدهای عرضه‌کننده پوشاک مهم‌ترین عامل مخالفت با برگزاری این نمایشگاه است که موجب شده رئیس اتحادیه صنف پوشاک تهران هم به جمع مخالفان بپیوندد.

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه صنف پوشاک تهران اعلام کرده است که به دلیل رکود بازار با تکثر واحدهای صنفی، برگزاری نمایشگاه بهاره چندان به صلاح نیست.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک تهران اظهار داشته که با وجود تکثر واحدهای صنفی در سطح کشور و عرضه بیش از تقاضا، بازار با رکود همراه است و به همین دلیل برگزاری نمایشگاه به صلاح نیست.

بنا بر اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، تکثر واحدهای عرضه‌کننده پوشاک در شهر تهران و دیگر استان‌ها، نبود تقاضا، عرضه بیش از نیاز بازار و دیگر پارامترها سبب شده تا رئیس اتحادیه صنف پوشاک تهران مخالف برگزاری نمایشگاه باشد چرا که معتقد است نمایشگاه‌های فروش تنها به ضرر بازار خواهد بود و باید بتوانیم در نمایشگاه‌ها، تکنولوژی و توانمندی‌های روز را در عرضه کنیم.

به هر روی بارها به این مهم اشاره شده که تعداد واحدهای صنفی فعال حوزه پوشاک در شهر تهران بیش از ظرفیت نیاز این شهر است و علاوه بر ۱۲ هزار واحد صنفی فعال تعداد زیادی به‌صورت شوهای خانگی، فروشگاه‌های زیرزمینی، مزون‌ها و از طریق سایت‌ها و فضای مجازی اقدام به خریدوفروش می‌کنند که همه این‌ها در کم شدن میزان فروش بازار تأثیر بسزایی داشته‌اند.

به عقیده رئیس اتحادیه صنف پوشاک تهران، برگزاری نمایشگاه باید با هدف ارائه توانمندی‌ها و تخصص‌های هر صنف باشد و در نمایشگاه‌ها، تخصص‌ها و کارهای نو و ایده پردازی‌های جدید ارائه شود وگرنه که فروش در همه جا بیش از ظرفیت موجود وجود دارد.

البته یکی از نکات برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در برخی ماه‌ها به‌ویژه روزهای پایانی سال و در آستانه عید نوروز، بحث تنظیم بازار است که به گفته شیرازی، این رویداد نه‌تنها تنظیم و نظم بازار را نیز برهم می‌زند بلکه میزان اندک فروش کسبه را نیز مختل می‌کند.

نکته قابل تأمل دیگر اینکه واحدهای صنفی در طول سال هزینه‌های مالیات، عوارض، دارایی و شهرداری را پرداخت می‌کنند و با برگزاری نمایشگاه‌های که هیچ‌گونه مالیات را از فروشندگان دریافت نمی‌کنند، اجحاف بزرگی در حق تولیدکنندگان پوشاک در کشور می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید تا با وجود چنین اظهار نظراتی، روزهای پایانی سال میزبان نمایشگاه نوروزی با محوریت پوشاک خواهد بود یا خیر؟