به گزارش هنرآنلاین بهروز خلجی معتقد است، تفکر مستند در جامعه ما و به ویژه در این قضیه باید فرق کند و تغییر پیدا کند. برای مثال بحث بودجه‌ای بخش نمایشی یک بحث حل شده است و مردم چون مشتاق به دیدن سریال‌ها و دیدن فیلم‌های خیلی خوب هستند، سازمان هم روی این بخش تمرکز کرده است.

بهروز خلجی که خود مستند ساز هم هست درباره سختی کار مستند سازی به هنرآنلاین گفت: به عنوان مثال برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی، شما می‌توانید یک روز به محلی بروید و ۴ یا ۵ پلان را تصویربرداری کنید. اما در موضوعات حیات وحشی حوزه مستند، احتمال دارد شما روزها در بیابان کمین کنید و از دوربین‌های مختلف استفاده کنید تا یک پلنگ یا ببر از آن محل رد شود. در این زمان باید تمام این عوامل را درگیر داشت! پس هزینه‌ها تفاوت‌های جدی‌ای دارد و مستندساز دردسرهای خاص خودش را دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

او با اشاره به شبکه تازه تاسیس مستند که مدیریت تامین برنامه هایش را به عهده دارد گفت: با توجه به تاسیس این شبکه سازمان یک سرمایه گذاری ولو اندک کرده و این شروع خوبی است برای اهمیت دادن به مستند. اما باز هم نیاز است که بوجه‌ای شایسته در این زمینه سرمایه گذاری شود تا مستندسازان بتوانند از فضاهایی که مد نظرشان است تصویربرداری کنند.

مدیر تامین برنامه شبکه مستندادامه داد: تا کنون نگاه رییس سازمان به این مسئله نگاه خوبی بوده، توجهی که سال گذشته به این شبکه داشته‌اند خیلی خوب بوده است و ما امیدواریم در سالی که هستیم هم توجه ویژه‌ای به این شبکه شود که ما هم بتوانیم از ظرفیت‌هایی که به لحاظ اقلیم، جغرافیایی، حیات وحش، مسائل علمی‌ای که در کشورمان هست مستندهای قوی‌ای بسازیم.

او به عنوان راه حل برای اینکه مستندهای این شبکه دیده شود توضیح داد: ما تیزرهایی را برای این شبکه تهیه کرده‌ایم که تبلیغ مستندهایی که از شبکه مستند پخش می‌شود را در شبکه‌های داخلی پخش می‌کنیم. این تبلیغ‌ها اعلام می‌کند که هرکسی علاقه‌مند است که مثلا برنامه «عملیات پیروزمندانه» را از شبکه مستند ببیند، می‌تواند روز جمعه ساعت ۱۸ شبکه مستند را تماشا کند. ما این کار را با همکاری شبکه‌های دیگر انجام می‌دهیم تا مستندهای شبکه‌مان بهتر دیده شوند.

او به برنامه «شب‌های مستند» به تهیه کنندگی بابک میزانی که به صورت روتین،پخش می شود و برنامه ای به نام «نردبان» به تهیه کنندگی محمد محمدیان که در حال حاضر جمعه‌ها ساعت ۱۸ پخش می‌شود، اشار کرد و گفت: این دو برنامه برنامه های خوبی هستند که در حال حاضر روی آنتن داریم. اولی گفتگویی با مستند سازان است که همراه مستند آنها پخش می شود و دومی برنامه ای است برای آشنا کردن مستندسازان آماتور با ساخت برنامه مستند است. این مستندسازان آماتور برنامه‌های خودشان را به شبکه ارسال می‌کنند، از طریق شبکه نمایش داده می‌شود و کارشناسان و متخصصان مستندساز در مورد هر برنامه نقدهای خودشان را به صورت آموزشی و نکاتی که مد نظرشان هست را مطرح می‌کنند تا مستندسازان آماتور بتوانند کارهای بهتری بسازند.

وی در پایان با اشاره به اینکه ویژه برنامه نوروزی شبکه مستند با استقبال مخاطبان رو به رو شد گفت: تابستان امسال هم یک جشنواره از بهترین اثار تازه مستند خارجی و داخلی برگزار می کنیم. قرار است این مستندها در طول تابستان و به صورت روزانه نمایش داده شود

این مستندساز گفت: وقتی ما صحبت از جشنواره می‌کنیم، یکی از ویژگی‌های آن این است که رنگامیزی برنامه‌ها تفاوت پیدا می‌کند، از حالت تخت در می‌آید و پر رونق‌تر می‌شود. مثلا ما از تمرکز روی پنج شنبه و جمعه خارج می‌شویم و روی اوقات فراغتی که پیش بینی کرده‌ایم برای بینندگانمان هر روز در طول تابستان است. پس جوری برنامه ریزی می‌کنیم که در تمام روزهای هفته همه نوع مستند، از نوع به‌ترین‌ها را برای مخاطبان خود پخش کنیم.

درحالت عادی در کنداکتور پخش برنامه‌های یک شبکه، بهترین برنامه‌ها ۲ یا ۳ برنامه است که روی آن تمرکز می‌کنند، بقیه برنامه‌ها با درجات کیفی پایین‌تر همچون «ب»، «ج»، «د» هستند.

مدیر تامین برنامه شبکه مستند یکی از چالش‌هایی که در زمینه مستند وجود دارد را این گونه بیان کرد که مردم علاقه‌مند به دیدن مستندهای روز دنیا آنها را از شبکه‌های خارجی‌ای همچون «BBC» دنبال می‌کنند. ما می‌خواهیم خلایی که در ساخت برنامه‌های مستند خوب در کشور وجود دارد را با خرید برترین مستندهای دنیا از چنین شبکه‌هایی جبران کنیم. پس ما این مستندها را از شبکه‌ها می‌خریم، دوبله می‌کنیم و در ایام جشنواره تابستانی پخش می‌کنیم. و این کار با فاصله زمانی کمتر از ۲-۳ ماه صورت می‌گیرد، کاری که بسیار کم در این زمینه رخ داده است.