به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در این مراسم که با تقدیر از هنرمندان و دست اندرکاران سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر استان چهارمحال و بختیاری همراه بود اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استان ها ، سلیمانی معاون استانداری چهارمحال و بختیاری و جواد کارگردان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان به ایراد سخن پرداختند.

سال جاری یکی از بهترین سال‌ها برای تئاتر استان بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص فعالیت‌های تئاتری استان در سال جاری گفت: تئاتر استان در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است زیرا اجرا‌های بسیاری برای عموم به نمایش گذاشته شد و با استقبال پرشور مردم‌ و هنرمندان از این نمایش‌ها مواجه شد.

جواد کارگران در اختتامیه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر استانی با اشاره به اینکه امسال استان چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار میزبان جشنواره تئاتر فجر استانی بود، بیان کرد: این جشنواره با حضور پنج گروه نمایشی از استان تهران، اصفهان، گیلان  و مرکزی برگزار شد‌.

او افزود: امسال در شش استان‌کشور جشنواره تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد که اختتامیه این جشنواره نیز هم اکنون در استان چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است.

کارگران سال کنونی را فعال‌ترین سال تئاتر در استان چهارمحال و بختیاری در سنوات اخیر دانست و افزود: برگزاری این جشنواره‌ها نیز انگیزه را در افراد هنرمند استان زیاد کرده و ما شاهد تولید آثار بیشتری از هنرمندان استان در سال جاری بودیم که این باعث خوشحالی است.

او از راه‌یابی دو اثر نمایشی چهارمحال و بختیاری به جشنواره تئاتر فجر خبر داد و گفت: اثر "یک به علاوه دو" به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور به جشنواره تئاتر فجر تهران راه‌ پیدا کرده و اثر "بادبان و دریا را باد برده است" به کارگردانی مشترک مصطفی محمدی و هوشنگ عزیز پور به جشنواره فجر استانی راه پیدا کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  این استان با اشاره به ارتقای سطح کیفی فعالیتهای تئاتر در استان، تصریح کرد: تا پایان سال نیز اجراهای دیگری توسط هنرمندان تئاتر استان برگزار خواهد شد.

وی در پایان برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تشکیل کانون منتقدین، اجراهای عمومی و برگزاری جشنواره تئاتر استانی را از جمله اقدامات خطیر انجمن هنرهای نمایشی استان در حوزه تئاتر برشمرد.

جواد کارگردان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری در تئاتر غنی است و انتظار است مرکز هنرهای نمایشی کشور توجه ویژه ای به هنرمندان تئاتر استان داشته باشد

تئاتر باید به یک هویت مستقل و پویا تبدیل شود

مدیر هماهنگی امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی گفت:  تئاتر باید به یک هویت مستقل و پویا تبدیل شود تا اصالت هنری اش حفظ شود.

اتابک نادری با اشاره به اینکه  تئاتر باید به یک هویت مستقل و پویا تبدیل شود، اظهار کرد: برای ایجاد چنین هویتی نیاز است مسئولیت برگزاری این گونه جشنواره‌ها به خود هنرمندان این عرصه واگذار شود تا مسئولیت پذیری را نیز بالا ببرد‌.

مدیر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی افزود: جشنواره تئاتر فجر استانی موجب شد تا هنرمندان در یک فضای خارج از فضای رقابتی با یکدیگر تعامل داشته باشند و از تجارب یکدیگر  در راستای ارتقای کیفیت آثار خود استفاده کنند.

‌او از شکل گیری تماشاخانه‌های دائمی در استان‌ها خبر داد و گفت: این نمایش‌ها و تماشاخانه‌ها می‌توانند بیانگر هویت فرهنگی هر استانی باشند.‌

نادری با سپاس از پورتال تئاتر استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مسؤولان مربوطه در حوزه تئاتر باید توجه ویژه‌ای به انتشار اخبار در سایت و پورتال تئاتر داشته باشند، زیرا خروجی تئاتر از طریق سایت رصد می‌شود و انتشار فعالیت‌ها بر روی سایت نشان‌دهنده پویایی تئاتر هر استان خواهد بود.

مدیر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی انجمن هنرهای نمایشی، خاطرنشان کرد: تئاتر کودک از اولویت‌های برنامه‌های این انجمن است و این مسئله می‌تواند موجب جذب مخاطبان بیشتر، تحکیم روابط خانواده  و آموزش هنرجویان شود.

چهارمحال و بختیاری پتانسیل برگزاری جشنواره های مختلف را دارد

سیامک سلیمانی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار چهارمحال و بختیاری توجه به انجمن های هنری را از سوی وزارت ارشاد یکی از کار های مهم و خوب ارزیابی کرد و گفت: انجمن های هنری می توانند در پیشبرد و پیشرفت هر چه بیشتر هنر مفید باشند چرا که کار در این انجمن ها به خود هنرمندان واگذار شده و فعالیت ها به بهترین شکل انجام می شود.

سیامک سلیمانی اظهار کرد: مأموریت هنر در جامعه نفوذ در دل و عاطفه انسان‌ها و رشد معنوی آنها است، هنر متعهد در وجود انسان متفکر مایه فزونی زیبایی‌های اخلاقی و کمال خصلت‌هایی همچون فروتنی است.

او گفت: هنر متعالی می‌تواند زیر بناهای اجتماعی و فرهنگی جامعه را در مقابل بسیاری از آسیب‌های خود ساخته بشر بیمه کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار برگزاری این گونه جشنواره ها را موجب آشنایی هنرجویان با این هنر دانست و گفت: با برگزاری این جشنواره ها علاوه بر جذب هنرجویان، سطح کیفی آثار هنرمندان با استفاده از تجربه‌ها و دیدگاههای دیگران نیز افزایش می‌یابد.

مدیرکل صدا و سیمای  استان نیز گفت: هنرمندان  و فعالان هنر از یک خانواده هستند و از این رو افزایش تعامل میان فعالان عرصه هنر از جمله تئاتر ضروری است.

مهرداد عظیمی با بیان لزوم افزایش تعامل فعالان عرصه هنرهای نمایشی با صدا و سیمای استان برای تولید آثار فاخر و مخاطب پسند، گفت: متاسفانه تعاملات میان این فعالان کمرنگ است و باید در راستای ارتقا و افزایش این گونه تعامالات به منظور افزایش کمی و کیفی فعالیت های هنری گام برداشت. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ارتباط تک‌سویه در زمان کنونی پاسخگوی نیاز یک رسانه در راستای تحقق اهدافش نیست و باید با ایجاد بسترهای ارتباطی از جمله گزارشات مردمی، پیامک و شبکه‌های اجتماعی این نقص ها را برطرف کرد.

عظیمی در پایان با اشاره به پیشرفت چشمگیر آثار هنری استان در حوزه تئاتر ،خاطرنشان کرد: برای افزایش کمی و کیفی هر چه بیشتر این آثار نیاز به حمایت های بیشتری از جمله حمایت مسئولان مربوطه است.

تقدیر از دست اندرکاران سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر استانی چهارمحال و بختیاری ، اجرای قطعات نمایشی و موسیقی از جمله برنامه های این مراسم بود.