سرویس موسیقی هنرآنلاین: سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در چهارمین روز برگزاری میزبان موسیقی اقوام در سالن برج آزادی بود.

گروه سورنای به سرپرستی احسان‌عبدی‌پور در حضور مهمانان ویژه‌ای از جمله سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، فرزاد طالبی رئیس دفتر موسیقی و علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی روی صحنه رفت.

سورنای برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر، رپرتواری شامل قطعات شاد و محزون موسیقی غنی لری را انتخاب کرده بود که عمدتاً از آثار خاطره‌انگیز سال‌های دورتر موسیقی لری بودند.

کنسرت شب گذشته با اجرای قطعه معروف "سوزه سوزه" آغاز شد و در ادامه آثاری نظیر "سیت بیارم"، "کوش طلا"، "آواز علیدوستی"، "بزارن بینابینا هه لاو"، "هه گله"، "کوچکله"،" "هه وله"، "آوازهای ساریخانی و دنگ‌دال" اجرا شد.

در نهایت اجرای "سورنای" با دونوازی سرنا و کمانچه با هنرنمایی احسان‌ عبدی‌پور و محمدرحیم باجلاوند به پایان رسید تا این قطعه بی کلام حسن ختامی بر اجرای زیبای "سورنای" در جشنواره موسیقی فجر باشد.

محمدرحیم باجلاوند (کمانچه و خواننده)، احسان عبدی‌پور (سرپرست و نوازنده سرنا)، محمد قربانی (تار)، بابک پیمانی (تنبک و سازهای کوبه‌ای) و داوود رضایی (کمانچه) اعضای گروه سورنای را در اجرای این کنسرت تشکیل می‌دادند.

گروه سورنای کار خود را از سال 83 آغاز کرد و تاکنون کنسرت‌های متعددی را در جشنواره‌های مختلف برگزار کرده است.

موسیقی ترکمن در برج آزادی

گروه موسیقی مقام چلر که سابقه‌ای حدوداً 30 ساله در حوزه موسیقی اصیل ترکمن دارد، شب گذشته در ادامه اجراهای بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر در سالن برج آزادی روی صحنه رفت.

اعضای گروه مقام چلر را در این کنسرت طواق سعادتی (خواننده، نوازنده، دوتار و سرپرست گروه)، غفور امانیان (دوتار)، امین سعادتی (دوتار)، رسول سعادیت (کمانچه) و همراه پورقاز (دوتار) تشکیل می‌دادند.

طواق سعادتی، موزیسین پیشکسوت ترکمنی که سال گذشته نیز در جشنواره موسیقی فجر حضور داشت، در کنسرت شب گذشته قطعات "شهید برن اولر اوچین" و "لاله گتیرمش" را به مخاطبان موسیقی ترکمنی تقدیم کرد.

گروه مقام چلر در این کنسرت چند آهنگ بی‌کلام نیز اجرا کرد و همچنین آوازهایی با استفاده از اشعار مختوم‌قلی خواند که با محوریت مضامین اخلاقی سروده شده‌اند. از آن ‌جا که زندگی ترکمن‌ها در طول تاریخ همواره به اسب وابسته بوده است و امروزه هم در بندر ترکمن و گنبد کاووس مسابقات اسب‌دوانی برگزار می‌شود، گروه مقام چلر قطعه‌ای سازی درباره اسب نیز اجرا کرد.

مقام چلر به معنای پویندگان مقام‌های ترکمنی است. این گروه موسیقی در سال 67 تأسیس شده و تا کنون اجراهایی را در جشنواره‌های فجر، مقاومت، نواهای حماسی، میراث فرهنگی و ضنایع دستی و مولودی‌خوانی رضوی به صحنه برده است.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه برگزار می‌شود.