سرویس معماری هنرآنلاین: سال جدید میلادی با وعده پخش فیلم‌های مستند معماری مهمی از سوی کمپانی‌ها و موسسات سینمایی همراه شده است. مستند پرتره‌هایی بر محوریت معماران شناخته‌شده جهان همچون "بیارکه انگلس" و "پائولو مندز" همچنین فیلم‌های گزارشی از جمله در ارتباط با پروژه‌های "تادائو آندو" و "گلن مارکت"، و به جز این‌ها فیلم‌هایی با مضمون مشکلات شهرنشینی و شهرسازی از زبان معماران از این مجموعه است.

در مستندی با محوریت فعالیت‌های "بیارکه انگلس" این هنرمند به عنوان یکی از برجسته‌ترین معماران معاصر شخصیتی معرفی می‌شود که همواره به دنبال چالش‌های جدید و غلبه بر آن‌ها است.

در فیلمی دیگر از این مجموعه طی 54 دقیقه فرایند ساخت سازمان ملل در نیویورک که با همکاری "اسکار نیمایر" و "لو کوربوزیه" ساخته شده را می‌بینیم.

در مستندی به کارگردانی "گری هوستویت"، طراحی شهرهای معاصر از دریچه دیدگاه‌های برخی از معماران مشهور، برنامه‌ریزان شهری، سیاست‌مداران به نمایش می‌گذارد.

همچنین مستند ی دیگر از این مجموعه به بررسی شیوه زندگی مینیمالیستی در دوران معاصر، می پردازد.

درمستندهای پرتره این مجموعه فیلم‌هایی در ارتباط با "جین جیکوبز" فعال شهری آمریکایی و "رم کولهاس" معمار مشهور هلندی نیز مشاهده می‌شود.

" 5 زن که چهره معماری را تغییر دادند"عنوان مستندی دیگر است که فضای حرفه‌ای پنج معمار معاصر و برخی از پروژه‌های هیجان‌انگیز آن‌ها را به تصویر می‌کشد.

و بالاخره "برزیلیا؛  زندگی پس از طراحی" ما را به شهری می‌برد که به ندرت توسط تماشاگر بین‌المللی دیده می‌شود: چیزی که  شبیه زندگی در ایده‌ها و فکر دیگران  است. " ایلما" فیلم دیگر این مجموعه جامعه مرکزی جمهوری دموکراتیک کنگو را به نمایش می‌گذارد که یکی از مکان‌هایی است که مردم در همزیستی با  حیوانات و جنگل‌های اطراف زندگی می‌کنند.

منبع: آرک دیلی