سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم با عنوان "ذهن و احساس" با آثاری از 29 هنرمند در گالری پردیس ملت در حال برگزاری است. در این نمایشگاه که با کیوریتوری فرناز محمدی برگزار ‌شده است 50 اثر از سارا آریان‌پور، علیرضا آدم‌بکان، مریم اشکانیان، حمیدرضا اندرز، رضا بهاروند، شاه‌پری بهزادی، طاهر پورحیدری، مرتضی پورحسینی، وحید چمانی، فرناز ربیعی‌جاه، حامد رشتیان، نیلوفر رهنما، امیرحسین زنجانی، سپیده سحر، ساله شریفی، نسترن صفایی، محمد طباطبایی، نفیسه عمران، محسن فولادپور، مهسا کریمی‌زاده، دانا نهداران، نیلوفر وجدانی، آتوسا وحدانی، لیلا ویسمه، بنفشه همتی و الهام یزدانیان به نمایش درآمده است.

آثاری که در این نمایشگاه دیده می‌شود فارغ از هرگونه موضوع یا دیدگاه خاص گردآوری شده و فرصتی را برای بررسی آثار جمعی از هنرمندان جوان ایرانی فراهم می‌کند که در سال‌های اخیر حضور پر رنگی در عرصه تجسمی داشته و موقعیتی با ثبات یافته یا در حال اثبات فعالیت خود هستند. نگاه شخصی این هنرمندان در آثارشان بارز است و بسیاری از آنها با طی روندی توانسته‌اند به رویکردی ویژه در خلق و ارائه اثر هنری دست پیدا کنند. این مجموعه را باید فارغ از توجه به سبک‌ها و رویکردها تماشا کرد و تنها به دنبال شناخت تراوشات ذهنی و دنیای خیالی این هنرمندان بود.                                                                                                         

حمیدرضا اندرز در تابلوی بدون عنوان خود بر روی سطح ساده زمینه، کلاه سربازی را نقاشی کرده است که در اطراف آن پرهای پرنده‌ای در حال پیچ و تاب خوردن است و به شکلی نمادین خبر از فقدان صاحب کلاه می‌دهد.

محمد طباطبایی در اثری از مجموعه "صلح غمگین"، فضای سرد و تیره‌ای را تصویر کرده است که انسان حضوری نامطمئن در آن دارد و حیوانات در جایگاهی غیر واقعی، حضوری صلح‌آمیز در کنار هم دارند.

وحید چمانی تابلوی کوچکی را از فضای آمینو اسیدها به نمایش گذاشته که در آن تک چهره‌ای از آن شخصیت‌های آشنای قجری در فضایی خلوت به چشم می‌آید. در تابلوی نفیسه عمران که "آخرین بازمانده از ما" نام دارد با فضایی شلوغ و پرهیاهو مواجه می‌شویم که آدم‌های حیوان شده و موجودات عجیب در میان غبار سرگردان هستند.

در بخش حجم نیز نسترن صفایی کف پاهای برنزی را روی فرشی کهنه  قرار داده و حامد رشتیان در مجسمه‌ای از برنز و آهن، نیم‌تنه انسان و بنای یادبود و نمادهای گوناگون را در کنار هم قرار داده است. مریم اشکانیان از موادی کاملا متفاوت بهره گرفته و با استفاده از پارچه و دوخت، حجمی ساخته است که "جهش" نام دارد. فرناز ربیعی‌جاه قلب سفیدی ساخته است که از شکاف‌های آن حروف برنزی سر ریز شده است.

افتتاحیه نمایشگاه گروهی حجم و نقاشی با عوان

علیرضا آدم‌بکان با اثری از مجموعه منظره‌ها در این نمایشگاه حضور دارد. آدم بکان درباره اثر خود در نمایشگاه "ذهن و احساس" گفت: نقاشی‌هایی که از مناظر می‌کشم همگی در طبیعت کار شده و ارتباط مستقیم با درک و دریافت من از آن لحظه دارد. نزدیک 25 سال است که در کنار سایر آثار خود نقاشی طبیعت هم انجام می‌دهم و در این آثار بی‌واسطه بودن نقاشی برای من اهمیت دارد، زیرا در آثار فیگوراتیو موضوعی وجود دارد که به دنبال المان‌های تصویری برای آن می‌گردم، ولی در نقاشی منظره یک محل انتخاب می‌شود و با توجه به فضا و حسی که دارد و تحت تاثیر شرایط آب و هوایی، نقاشی می‌کنم.

آدم بکان درباره این نمایشگاه گفت: در همه نمایشگاه‌های گروهی با این مسئله مواجه هستیم که معمولا کیفیت آثار در یک سطح نیست، زیرا هر کدام از هنرمندان در یک مرحله از زندگی هنری خود به سر می‌برند و در حال کسب تجربیات متفاوتی هستند. به همین دلیل نمی‌توان آثار را با یکدیگر مقایسه کرد و تنها می‌توان سطح کلی نمایشگاه را ارزیابی کرد، از این منظر این نمایشگاه کیفیت خوبی دارد.

افتتاحیه نمایشگاه گروهی حجم و نقاشی با عوان

الهام یزدانیان هنرمند دیگری است که با 5 اثر در نمایشگاه "ذهن و احساس" حضور دارد. او درباره آثار خود گفت: همه آثار من در یک فضا هستند و حدود 13 سال است که به موضوع نور، تاریکی و فضاهای معماری می‌پردازم. اینجا فضایی است در فاصله‌ دو نقطه، که از نور و ماده‌ تاریکِ شفاف در برابرش ساخته می‌شود؛ فضایی چند لایه، درون نقشه‌ زندگی یک شخص که همواره با نوری که از دور (گذشته) به اکنون می‌رسد احاطه شده است.

او درباره این نمایشگاه گفت: به نظر من مجموعه خوبی است و انتخاب‌های خوبی در آن صورت گرفته است. نکته مهمی که در  نمایشگاه وجود دارد چیدمان خوب آثار است که باعث شده آثار حجمی به خوبی در فضا دیده شوند و تابلوهای نقاشی هم به گونه‌ای روی دیوار قرار گرفته‌اند که آثار متنوع به خوبی دیده می‌شوند و اختلالی در نمایش تابلوهای دیگر ایجاد نمی‌کنند.

افتتاحیه نمایشگاه گروهی حجم و نقاشی با عوان

فرناز محمدی کیوریتور این نمایشگاه درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: سعی کردم از میان سایر نمایشگاه‌هایی که پیش از این گردآوری کرده‌ام، گزیده‌ای از هنرمندان را برای این مجموعه انتخاب کنم. بنابراین سعی کردم جمعی از جوانان را انتخاب کنم که از نظر رزومه و جایگاه هنری به یکدیگر نزدیک باشند و مخاطب در بازدید از نمایشگاه با آثار ضد و نقیض مواجه نشود. وسعت گالری به من اجازه داد آثار متنوعی در سبک‌های فیگوراتیو، هایپر رئال، اکسپرسیو، انتزاعی، طبیعت و... را انتخاب کنم و ترکیبی از چند گونه هنری را در قالب حجم و نقاشی به نمایش بگذاریم.

محمدی با بیان اینکه کاش دولتمردان، شهرداری و سازمان‌های فرهنگی بتوانند از این هنرمندان حمایت کنند، افزود: کار بعضی از این هنرمندان را سال‌ها است پیگیری می‌کنم و آثار را با وسواس زیاد انتخاب کردم. چیزی که مرا بسیار خوشحال می‌کند این است که هنرمندان جوان با کمک گالری‌ها و کیوریتورها، آثاری خوب و با وسواس خلق می‌کنند و نتیجه آن را در رویدادهایی مانند حراج تهران می‌بینیم. این نسل صدای خوبی داشته و کارهایش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. مردم روی آثار جوانان سرمایه‌گذاری می‌کنند زیرا متوجه شده‌اند که آنها آینده خوبی دارند و می‌توانند در آینده بیشتر مطرح شوند. بعضی از این هنرمندان نشان داده‌اند که هر چه زمان می‌گذرد کارشان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و انتخاب سوژه و ذهنیت خلاق آنها آینده خوبی برایشان رقم زده است.

نمایشگاه "ذهن و احساس" تا 29 دی‌ماه از ساعت 11 تا 20 در پردیس سینما گالری ملت پذیرای علاقه‌مندان است.