سرویس سینمایی هنرآنلاین: مجموعه "محکومین"  این روزها به کارگردانی سید جمال سید حاتمی از آنتن شبکه یک سیما در حال پخش است. این مجموعه در دو بخش به کارگردانی سید حاتمی و حسین قناعت تولید شده و قسمت‌های کاری سید حاتمی روی آنتن رفته است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این سریال گفت: ضبط سریال "محکومین" حدود 20 روز است که به اتمام رسیده و آنچه تاکنون پخش شده است، کار تیم ما بود که در قالب 19 قسمت به روی آنتن رفت و  از فردا شب کار آقای قناعت روی آنتن می‌رود.

سید حاتمی در ادامه درباره پرداخت به موضوعات اجتماعی این سریال بیان کرد: ایده این قصه‌ها را خود بهروز مفید تهیه‌کننده کار پیگیر بود و تصمیم گرفت که آن‌ها را تبدیل به سریال کند و با هم کار کردیم. او موضوعات را مطرح کرد و من به همراه تیم نویسنده‌ام به مجموعه اضافه شدیم. امیر عبدی که پیش از این با او "لاک قرمز" را کار کرده بودم به عنوان نویسنده قصه‌ها را به سمت آن چیزی که علاقه داریم پیش برد. موضوعات اجتماعی و پرداختن به آن‌ها همواره جزو دغدغه‌های من بوده است و در این سریال نیز به این موضوعات پرداختیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه موضوعات مطرح شده در بخش قضایی این سریال زیر نظر کارشناسان نوشته شده است، اظهار کرد: ما در این مدت و در طی نگارش فیلمنامه از نظرات مشاوران حقوقی و مددکاران اجتماعی بهره گرفتیم و زیر نظر آن‌ها متن اپیزودها نوشته شد، همکاری ما به این شکل بود که قصه‌ها را می‌نوشتیم و مشکلات مد نظر را آماده می‌کردیم و به دوستان می‌دادیم تا ایرادات قانونی کار را بیان کنند و آن‌ها را برطرف کنیم، اما برای ما بیان مشکلات اجتماعی بخشی از افراد جامعه، مهم بود و به آن نیت قبول کردیم. امیر عبدی هم با من هم مسیر است و باعث شد تا قصه‌های جذابی نوشته شود که در فضای کاملا مستند و رئال به اجرا درآید.

سید حاتمی همچنین درباره عملکرد تلویزیون و بازخوردهایی که از پخش اپیزودهای این سریال دریافت کرده است، گفت: بازخوردها از آنچه در ارتباط با مخاطب می‌شنوم خیلی خوب بود، اما اینکه همکاری با تلویزیون در این دوره که با مشکلات مالی همراه بوده است، چقدر من را راضی می‌کند، به هر حال سال‌هاست که با تلویزیون همکاری دارم هم بعنوان دستیار و برنامه‌ریز و هم به عنوان کارگردان، بنابراین اندازه آن را می‌دانم و می‌دانم که باید با تلویزیون کنار بیایم تا هم اهداف تلویزیون برآورده شود و هم ما راضی باشیم. این سوژه هم این اتفاق را رقم زد و تجربه خوبی را برای ما به ارمغان آورد.

وی در پاسخ به این سوال که دو کار قبلی و فعلی او هر دو در دو گروه متفاوت کار شده آیا این موازی کاری ضربه‌ای به کار می زند یا نه، بیان کرد: "سرزمین مادری" را من مشترکا با آقای تبریزی کار کردیم و یک گروه بودیم که من بیشتر کمک می‌کردم، اما در مورد "محکومین" قطعا اگر سریال یک قصه ثابت بود، امکان نداشت راضی شوم در دو تیم به شکل موازی کار کنیم، اما از آنجایی که قصه‌ها کاملا مجزا از هم هستند و به همین خاطر تیم بازیگری، کارگردانی و نویسندگی نیز کاملا مجزا از هم بود، برداشت‌ها و دیدگاه‌ها در مورد سوژه‌ها نیز متفاوت است، بنابراین شروع به کار کردیم. ما 19 قسمت کار کردیم و وجه مشترک  هر دو تیم فقط قانون "حکم جایگزین" بود. ضمن این که حسن این سریال این بود که  همه اپیزودهای گروه ما  پشت سر هم پخش شد و از قسمت 20 به بعد  تماشاگر در واقع شاهد سریال جدیدی است که تنها موضوع آن مشترک است. فکر نمی‌کنم روی هم تاثیری داشته باشیم یا دو دستگی در کار دیده شود.

کارگردان "لاک قرمز" درباره خبری که مدتی قبل مبنی بر ساخت سریال از نسخه سینمایی این فیلم منتشر شده بود، اظهار کرد: خیلی جدی نیست و اگر هم باشد آن فیلم نیست و فیلمنامه دیگری است که قرار است تبدیل به سریال شود. زمانی از ما خواستند سریالی بر مبنای این فیلم سینمایی بسازیم، اما خود تلویزیون نگذاشت از المان‌های فیلم سینمایی استفاده کنیم. به همین دلیل آن را کنار گذاشتیم و شروع به نگارش فیلمنامه‌ای درباره دختران نوجوان کردیم که  فیلمنامه آن در حال نگارش است. این سریال هیچ ربطی به فیلم سینمایی "لاک قرمز" ندارد، اما مربوط به معضلات دختران جوان است که فراگیر است. مشکلات اجتماعی این قشر را به نمایش خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به این که از قبل با تهیه کننده نیز به توافق رسیده‌اند، تصریح کرد: هر زمان که فیلمنامه از نظر من آماده باشد کار کلید می‌خورد. از ابتدا هم با کامران مجیدی تهیه کننده کار همین قرار را گذاشتیم و عجله‌ای برای تولید نداریم.

سیدحاتمی درباره آخرین وضعیت سریال"سرزمین مادری" نیز گفت:  پخش این سریال کلا منتفی نیست، اما باید تامل کرد تا مشکلات برطرف شود.

وی در پایان درباره فعالیت سینمایی خود نیز افزود: الان روی فیلمنامه "کشتارگاه" مشغول کار هستیم که امیر عبدی در حال نگارش آن است و این فیلم نیز درباره مشکلات اجتماعی است و به زودی برای دریافت پروانه ساخت اقدام خواهیم کرد.