سرویس سینمایی هنرآنلاین: شان پن در یادداشتی که به مناسبت هشتمین سالگرد زمین‌لرزه ویرانگر سال 2010 در هائیتی در هفته‌نامه تایم منتشر شد، اظهارات "شرم‌آور" دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره مهاجران اهل هائیتی و آفریقایی را محکوم کرد.

بازیگر آمریکایی که مؤسس جی/پی یک سازمان کمک‌های بشردوستانه به هائیتی است، در یادداشت خود به این اشاره کرده است که چگونه به‌عنوان یکی از 30 داوطلب به مردم هائیتی کمک کرد تا بعد از فاجعه مرگبار، کشور خود را از نو بسازند.

او نوشت: در این زمینِ رنگ و رو رفته که به آن خانه می‌گوییم، مردم هائیتی همسایه‌های ما هست که حمایت از آن‌ها هم خط‌مشی آمریکای بزرگ است و هم یک وظیفه مقدس. در حالی که مهاجران هائیتیایی عموماً با سطوح پایین‌تر آموزش و درآمد در مقایسه با عامه مردم، به ایالات متحده می‌آیند، آن‌ها در مقام پدر و مادر خود را قربانی می‌کنند و پول جمع می‌کنند تا مطمئن شوند فرزندانشان بیشترین فرصت را اینجا دارند. آن‌ها مؤثر هستند. و ارزشی که آن‌ها به جامعه آمریکا اضافه می‌کنند، غیر قابل بحث است.

پن افزود: نقش و روح این مهاجران، به‌عنوان شهروندان آمریکایی و به‌عنوان شهروندانی که سرزمین مادری خود را محترم می‌شمارند، شاید بزرگ‌ترین نمادی باشد که به آمریکا، بزرگی می‌بخشد...

ترامپ روز پنجشنبه 11 ژانویه در جلسه‌ای با حضور نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره درباره مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و برخی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: چرا افرادی را که از کشورهایی که چاله مستراح هستند به اینجا راه می‌دهیم؟

ترامپ این سخنان را در نشستی که برای بررسی اصلاح قوانین مهاجرتی برگزار شده بود، بر زبان آورد. انتشار این سخنان با واکنش گسترده همراه شد.

پن در بخش دیگر یادداشت خود با اشاره به سخنان ترامپ، نوشت: ما امروز باید متانت، شجاعت، فقدان، مشقت و دلاوری آن‌ها را تصدیق کنیم... اظهارات رئیس جمهور دونالد ترامپ در توصیف مردم باشکوه آفریقا، السالوادور و هائیتی خیلی بدتر از بی‌توجهی محض یا حتی ملی‌گرایی است. آن استانداردها به‌اندازه کافی شرم‌آور نیستند.

پن که برای فیلم‌های "رود میستیک" و "میلک" دو بار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شده است. یادداشت خود را با دعوت به اتحاد به پایان رساند و کاخ سفید ترامپ را "دشمن ملت" توصیف کرد.

او نوشت: راه‌ حل اختلافات فعلی در کاخ سفید نیست. در عوض ما اتحاد خود را زمانی پیدا خواهیم کرد که متوجه شویم رئیس جمهور فعلی که انتخاب کرده‌ایم - و شاید برای اولین بار - دشمنِ همدردی است. در واقع، ما نه‌تنها می‌توانیم با خودمان متحد شویم بلکه می‌توانیم با آفریقا، السالوادور، هائیتی، مکزیک، خاورمیانه و فراتر از آنجا اتحاد برقرار کنیم، اگر متوجه شویم که دونالد ترامپ دشمن آمریکایی‌ها، جمهوری‌خواهان، دمکرات‌ها، مستقل‌ها و هر بچه‌ای است که تازه به دنیا آمده است. او دشمن بشر است. او به‌راستی دشمن ملت است.