سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست فیلم سینمایی "اردک لی" به کارگردانی بهروز غریب‌پور و تهیه‌کنندگی علی حضرتی امروز ۱۶ دی ماه برگزار شد.

 در ابتدای این نشست بهروز غریب پور گفت: ما این فیلم را به موقع آماده و به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تحویل دادیم، اما متاسفانه دوستان بدون این که دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشند یا حداقل موارد مورد نظر را به ما اعلام کنند، فیلم را از جشنواره خارج کردند.

وی در ادامه درباره عنوان این فیلم بیان کرد: ۲۵ سال پیش هنگامی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مرکز تئاتر عروسکی بودم ملاقاتی با شخصی داشتم که فامیلی او اردکی بود که این فامیلی برای من جالب بود. بنابراین از او درباره این موضوع سوال کردم و او به پیشینه نام خانوادگی خود اشاره کرد که اردک لی بوده و هرکدام از اقوام بنا به دلایلی آن را تغییر داده‌اند. همین امر باعث شد تا فیلمنامه‌ای با همین عنوان بنویسم اما شرایط ساخت آن پیش نیامد تا اینکه با علی حضرتی آشنا شدم.

نشست اردک لی

غریب‌پور عنوان کرد: دوری من از سینما ۱۶ سال طول کشید. همین امر سبب شد تا عده‌ای فکر کنند علاقه‌ای به ساخت فیلم ندارم در حالی که این طور نیست. در چنین شرایطی علی حضرتی شرایط ساخت این فیلم را محقق کرد تا آرزوی من پس از 25 سال برآورده شود. البته در ابتدا فکر می‌کردم که حضرتی نیز مانند بسیاری از افراد دیگر که فیلمنامه را خواندند، اما آن را جدی نگرفتند این اتفاق باز هم رخ خواهد داد، اما علی حضرتی بسیار مسئول و متعهد است و با سرمایه شخصی شرایط ساخت این فیلم را که آرزوی من بود را فراهم کرد.

علی حضرتی نیز در ادامه با توجه به صحبت‌هایی که درباره او در رسانه‌ها شده بود و همچنین نسبت او به الیاس حضرتی عنوان کرد: برخی راجع به سابقه کار من اطلاعات چندانی ندارند و به همین دلیل می‌گویند که من به یک‌باره تهیه‌کننده شدم اما این طور نیست. من علاوه بر اینکه در حوزه تئاتر تحصیل کرده‌ام، سابقه چند سال فعالیت در این عرصه را نیز دارم. از مدیریت صحنه و دستیار کارگردانی تا تهیه‌کنندگی در این عرصه و در نهایت نیز چند فیلم سینمایی از جمله "خداحافظی طولانی"، "نیمرخ‌ها"، "یک قناری یک کلاغ" را هم در لیست پرونده کاری خود دارم و تهیه‌کنندگی را از این فیلم آغاز نکرده‌ام.

وی با اشاره به این که فیلم "اردک لی" به سی و ششمین جشنواره ملی فجر راه پیدا نکرده است، بیان کرد: اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاده باعث شده است که من با یک معادله چند وجهی مواجه شوم. سوال من این است که چه اتفاقی در بنیادهای سینمایی ما رخ می‌دهد که برخی یادشان می‌رود باید از محتوای آثار حمایت کنند. به هر حال بخش خصوصی هم به حداقل حمایت‌ها نیاز دارد، اما گویا موضوعاتی مانند عشق، مهربانی و ... مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تنها موضوعاتی مانند اعتیاد، اسیدپاشی و ... در خروجی جشنواره فیلم فجر دیده می‌شود.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: آنچه که در جشنواره امسال دیده می‌شود بیشتر یک جشنواره ارگانی است و بخش خصوصی را می‌خواهند از بین ببرند. آنچه به چشم من آمد اسامی فیلم‌هایی بود که با بودجه دولتی ساخته شده‌اند.

غریب‌پور در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه امسال تعداد آثار دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر زیاد است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ارگان‌ها به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آمده‌اند برخی در پی این هستند که بخش خصوصی را نابود کنند. جالب است که بگویم ما جشنواره فیلم "مقاومت" هم داریم و فیلم‌هایی که درباره دفاع مقدس هستند می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند اما اگر مساله، دفاع است باید بگویم که "اردک لی" نیز به موضوع دفاع از ناموس ملی می‌پردازد اما جشنواره، کوتاه نظرانی دارد که فکر می‌کنند اگر مین و خمپاره در یک فیلم وجود داشته باشد آن فیلم یک اثر دفاع مقدسی است و سایر آثار خارج از این فضا هستند.

وی در ادامه به برچیده شدن مراسم فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: در چندسال اخیر دیدم که فرش قرمز بسیار مورد پذیرش افراد بود به طوری که قرار بود فرش قرمزی منقش به سیمرغ امسال زیر پای هنرمندان پهن شود، اما امسال این فرش برچیده شد و دلایل آن مشخص نیست در حالی که این مراسم چیزی جز شکوه، جلال و احترام برای قشر هنرمند نداشت.

این کارگردان تصریح کرد: امسال آقایان گفتند که باید تنوع آثار داشته باشیم اما با نگاهی به لیست می‌بینیم تنها برخی فیلم‌ها با موضوعاتی خاص در جشنواره حضور دارند. برای مثال "اردک لی" می‌توانست این تنوع را ایجاد کند زیرا درباره اقوام و فرهنگ ایرانی بود.

نشست اردک لی

وی ادامه داد: من می‌دانم که "اردک لی" راه خود را باز می‌کند چون من دغدغه فرهنگی داشتم و به رفتار مدرسان ایراد عمیق دارم. "اردک لی" در پی بیان همین مساله است. من حاضرم درباره این موضوع با دوستان جشنواره فیلم مناظره کنم.

غریب‌پور همچنین به موضوع آماده نشدن برخی فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: من می‌دانم که برخی از فیلم‌ها هنوز به طور کامل آماده نشده‌اند حتی برخی از فیلمسازان تنها چند سکانس از اثر خود را به هیئت انتخاب ارائه داده‌اند و همان فیلم‌ها در جشنواره پذیرفته شدند. در چنین شرایطی مسئولان، آیین‌نامه جشنواره را کجا قایم کردند؟

وی تصریح کرد: من ۲ سال مدیر کاخ جشنواره بودم و می‌دانم که بسیاری از فیلم‌ها در نیم ساعت مانده به نمایش، هنوز در لابراتوار بودند و بخش صداگذاری ناقصی داشتند. آیا نباید این مسایل حل شود؟ این در حالی‌ست که فیلم ما به طور کامل به هیئت انتخاب ارایه شده بود و حتی پوستر فیلم نیز آماده بود اما چرا حذف شد، کسی پاسخگو نیست. سازمان سینمایی باید به لحاظ عقاید، روش‌ها و گذشته شفاف‌سازی کند.