به گزارش هنرآنلاین، تابلوهای اوژن شیراوژن که زنانی با نگاه‌های خیره و بهت‌زده را در موقعیتی بی‌مکان و بی‌زمان نشان می‌دهند، در معرض دید قرار گرفتند. گالری ساربان در افتتاحیه جدیدترین نمایشگاهش، با چند قطعه موسیقی که دو هنرمند با ویلن و آکاردئون آنها را نواختند، از مهمانان استقبال کرد.

شیراوژن در آثار این نمایشگاه، چهره زنانی عمدتا غیرایرانی را سوژه نقاشی هایش قرار داده و با رنگ هایی متنوع و روشن، آنها را در کنار عناصری از طبیعت مانند گل های وحشی، به تصویر کشیده است.

بهمن نامورمطلق – استاد دانشگاه و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – که برای دیدن "بی تفاوتی" آمده بود، درباره آثار این نمایشگاه، گفت: چند نکته در این آثار توجه ام را جلب کرد؛ یکی مضمون کارها بود که به بحث زنانگی پرداخته شده و نقاشی ها یکدست بود. من از این نظر، کارهای شیراوژن را می‌پسندم که آشفتگی ندارد و مشخص است که یک ذهن منسجم می‌خواهد حرفی را بزند و برای گفتن آن، از صورت های شبیه به هم استفاده کرده است.

او ادامه داد: در نقاشی های این نمایشگاه، رابطه‌ای بین صورت و محتوا، بین فرم و تم وجود دارد که من آن را می‌پسندم. این آثار از نظر فرم، تا حدود زیادی به هم نزدیک و در خدمت انتقال یک مضمون واحد هستند.

نامورمطلق با اشاره به این که به جز موتیف زنانگی، رنگ ها خیلی جالب توجه بودند، توضیح داد: رنگ ها در نقاشی های نمایشگاه "بی تفاوتی" روشن، گیرا و آفتابی هستند که محتوا و تم را به خوبی نشان می‌دهند. همچنین حالت شوریدگی را که در صورت های به ظاهر ساکت این آثار می‌توان دید.

این اسطوره شناس همچنین معتقد است: زنانگی در جدیدترین نقاشی های شیراوژن، زنانگی منطقه اروپای شرقی و محدوده ای بین شرق و غرب است. شاید این چهره ها، نزدیک ترین فیگورها در اروپا، به فیگورهای ایرانی باشند. برای انتخاب فیگورهایی که با آنها بتوانیم هم حرف جهانی و هم حرف بومی بزنیم، فیگورهای اروپای شرقی مانند رومانی، روسی، گرجی و ارمنی گزینه های خوبی هستند. هنرمند این گونه هم آزادی بیان پیدا می‌کند و هم کارها از نظر فرهنگی و جغرافیایی، به ما نزدیک است.

وی در این باره افزود: تم کارها نمایشگاه "بی تفاوتی" ایرانی است، اما از فرم غیرایرانی برای انتقال این تم استفاده شده است. شاید هنرمند احساس کرده که بیان غیرایرانی برای گفتن تم ایرانی، دستش را بیشتر باز می‌گذارد.

او در پایان سخنانش اضافه کرد: باید گالری هایی مانند "ساربان" را تحسین کرد که از هنرمندان و سرمایه های ایرانی دعوت می‌کند تا داشته های ما به داخل کشور منتقل شود و بیان هنری ما ارتقا یابد.

اوژن شیراوژن

اوژن شیراوژن – نقاش - نیز در سخنانی درباره چهره هایی که به عنوان مدل برای خلق آثارش از آنها استفاده کرده است، توضیح داد: اکثر مدل های این تابلوها، ایرانی نیستند؛ البته من اعتقاد ندارم که چون در ایران زندگی می‌کنم، برای خلق نقاشی در قرن بیست و یکم، حتما باید از مدل های ایرانی استفاده کنم. هرچند مدل‌های ایرانی هم بودند که از آنها نقاشی کردم، ولی در حالت کلی، مدل‌ها برای من بهانه‌اند و این طور نیست که شخصیت خاصی یا زن بودن را نشان دهند.

او همچنین در یادداشتی به بهانه برگزاری نمایشگاه "بی تفاوتی" در تهران، نوشته است: این روزها حال و هوای دل همه ما خاکستری است!

آلودگی هوا، زلزله های اخیر، زمستان بی بارش و خبرهای تلخی که حال بد مشترکی برای مان ایجاد کرده، مصادف شدن این جریان ها با نمایشگاه "بی تفاوتی" در روند کند اطلاع رسانی و دل نگرانی برای عدم نتیجه دو سال کار این مجموعه، بی تاثیر نبود.

بی تفاوتی دغدغه ذهنی مداومی در روند این دوره کاری برایم بوده، رفتار و عادت روزانه ای که در زندگی شهری، جامعه، مسوولان، اطرافیان و حتی در روابط نزدیک ما در فرآیند زندگی به عینه دیده می‌شود.

نبود وجدان، مسوولیت و تعهد در رفتارها و فقط به فکر خود بودن، بی تفاوتی ها را در عصر حاضر ما پررنگ تر کرده است. در این مجموعه نقاشی ها، زنانی بی مکان و بی زمان، بهت زده از بی تفاوتی های معاصر دیده می‌شوند که بیان احساس واقعیت درون مردان و زنان دنیای ما هستند که در واقعیت خود ما هستیم!

شیراوژن تا کنون هفت نمایشگاه انفرادی در ایران و دیگر کشورها برگزار کرده و در تعدادی نمایشگاه گروهی نیز حضور داشته است. این هنرمند در سال 1356 متولد شده و از آکادمی موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی مولدوا در کشور رومانی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را گرفته است.

نمایشگاه "بی‌تفاوتی" که با حضور هنرمندانی مانند قدرت الله عاقلی، بهمن نامورمطلق، شاهرخ فریوسفی، احمد مرشدلو، حبیب الله صادقی، احسان ارجمند، علی گلستانه، علی خسروی، رضوان صادق زاده، حسین تمجید، جاوید رمضانی، رجحانه حسینی و هیربد همت آزاد افتتاح شد، تا 25 دی ماه در گالری ساربان به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130 برپاست.